Leefstijlverandering bespreekbaar maken: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
(redactie) |
|||
Regel 36: | Regel 36: | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | Door vaker het gesprek met de patiënt aan te gaan over leefstijlverandering en de patiënt te ondersteunen in dit proces, ben je steeds beter in staat dit te doen. Je herkent de barrières die je hierbij kan tegenkomen en hoe je daarop moet anticiperen. Bovendien doe je ervaring op met motiverende gespreksvoering en het opstellen van een individueel zorgplan. | |
=== Doelen === | === Doelen === | ||
− | * Leefstijlverandering bespreken met de patiënt | + | * Leefstijlverandering leren bespreken met de patiënt. |
− | * | + | * Samen met de patiënt mogelijkheden van verandering leren verkennen. |
− | * In het verandertraject een ondersteunende rol spelen voor de patiënt. | + | * In het verandertraject een ondersteunende rol leren spelen voor de patiënt. |
− | * | + | * Je doet ervaring op met motiverende gespreksvoering. |
− | * | + | * Je doet ervaring op met het opstellen van een individueel zorgplan. |
− | === Gebruiksaanwijzing === | + | === Gebruiksaanwijzing (voorbereiding) === |
− | * [https://www.nhg.org/themas/publicaties/leefstijladvisering-algemeen-volledige-tekst NHG leefstijladvisering algemeen] | + | * In het [https://www.nhg.org/themas/publicaties/leefstijladvisering-algemeen-volledige-tekst NHG-artikel leefstijladvisering algemeen] komt alles aan de orde. Het voorkomen of beperken van gezondheidsschade staat centraal en een actieve rol van de patiënt is essentieel. Huisarts en praktijkondersteuner kunnen de patiënt begeleiden bij diens zelfmanagement door: |
− | ** het geven van voorlichting over gezondheidsrisico’s en een gezonde leefstijl | + | ** het geven van voorlichting over gezondheidsrisico’s en een gezonde leefstijl |
− | *** [https://www.nhg.org/actueel/nieuws/nieuwe-nhg-zorgmodules-leefstijl | + | *** [https://www.nhg.org/actueel/nieuws/nieuwe-nhg-zorgmodules-leefstijl In de nieuwe NHG-Zorgmodules Leefstijl] staan richtlijnen over leefstijladvisering rondom de thema’s roken, alcohol, voeding en bewegen, voor de huisarts en andere zorgverleners |
− | *** | + | *** voor de patiënt zijn informatie en adviezen op [http://thuisarts.nl/ Thuisarts.nl] te vinden |
− | ** de patiënt te motiveren tot en ondersteunen bij gedragsverandering | + | ** de patiënt te motiveren tot en te ondersteunen bij gedragsverandering |
*** [https://referentiemodel.nhg.org/node/1342 Voorbeeld individueel zorgplan]. Achtergrondinformatie over de totstandkoming van het individueel zorgplan [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/hw_4_nhg-nieuws_een_knus_hoekje.pdf H&W, Het individueel zorgplan: ‘Een knus hoekje in het HIS’. 2014] | *** [https://referentiemodel.nhg.org/node/1342 Voorbeeld individueel zorgplan]. Achtergrondinformatie over de totstandkoming van het individueel zorgplan [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/hw_4_nhg-nieuws_een_knus_hoekje.pdf H&W, Het individueel zorgplan: ‘Een knus hoekje in het HIS’. 2014] | ||
− | ** de | + | ** de patiënt te adviseren over stoppen met roken |
− | *** https://www.thuisarts.nl/stoppen-met-roken/ik-wil-nu-stoppen-met-roken | + | *** [https://www.thuisarts.nl/stoppen-met-roken/ik-wil-nu-stoppen-met-roken Ik wil nu stoppen met roken] |
*** https://www.ikstopnu.nl/hulp-in-de-buurt/ | *** https://www.ikstopnu.nl/hulp-in-de-buurt/ | ||
*** https://www.nhg.org/themas/publicaties/nhg-behandelrichtlijn-stoppen-met-roken | *** https://www.nhg.org/themas/publicaties/nhg-behandelrichtlijn-stoppen-met-roken | ||
*** https://www.nhg.org/themas/publicaties/nhg-zorgmodule-leefstijl-roken-samenvatting | *** https://www.nhg.org/themas/publicaties/nhg-zorgmodule-leefstijl-roken-samenvatting | ||
− | === | + | === Onderwijsactiviteiten === |
− | * Spreek met | + | * Spreek met je opleider en de praktijkassistente af dat je graag patiënten met CZ/met een indicatie voor een leefstijlverandering op je spreekuur wilt zien. |
− | * Spreek met | + | * Spreek met je opleider en/of POH-S over ervaringen om leefstijlverandering met de patiënt te bespreken. |
− | * Spreek met | + | * Spreek met je opleider en/of POH-S over het opstellen van een individueel zorgplan. |
− | |||
* Selecteer een patiënt in de praktijk met: | * Selecteer een patiënt in de praktijk met: | ||
− | ** een nieuwe chronische ziekte (bijv. DM2, CVRM, COPD, nierfalen) | + | ** een nieuwe chronische ziekte (bijv. DM2, CVRM, COPD, nierfalen); |
− | ** een indicatie voor een leefstijlverandering ( | + | ** een indicatie voor een leefstijlverandering (bijv. overgewicht/obesitas, stoppen met roken, alcohol abuses). |
− | + | #Bespreek of patiënt gemotiveerd is tot leefstijlverandering. | |
− | + | #Stel vast in welke veranderingsfase de patiënt zich bevindt. | |
− | + | #Exploreer welke wensen en mogelijkheden er zijn voor verandering. | |
− | + | #Biedt een ondersteunende rol in het verandertraject. | |
* Bespreek met je opleider en/of POH-S: | * Bespreek met je opleider en/of POH-S: | ||
− | ** | + | ** wat jouw knelpunten zijn bij het bespreken van leefstijlverandering; |
− | ** | + | ** hoe je een patiënt gemotiveerd hebt gehouden; |
− | ** | + | ** hoe je ondersteuning van leefstijlverandering biedt bij een patiënt. |
+ | |||
+ | ==== Bronnen ==== | ||
+ | * [https://www.nhg.org NHG] | ||
+ | * [https://www.thuisarts.nl Thuisarts.nl] | ||
+ | * [https://www.ikstopnu.nl Ik stop nu.nl] | ||
{{Footer - Leerlijn preventie}} | {{Footer - Leerlijn preventie}} |
Versie van 9 mei 2022 om 13:11
Inhoud
Relevantie
Door vaker het gesprek met de patiënt aan te gaan over leefstijlverandering en de patiënt te ondersteunen in dit proces, ben je steeds beter in staat dit te doen. Je herkent de barrières die je hierbij kan tegenkomen en hoe je daarop moet anticiperen. Bovendien doe je ervaring op met motiverende gespreksvoering en het opstellen van een individueel zorgplan.
Doelen
- Leefstijlverandering leren bespreken met de patiënt.
- Samen met de patiënt mogelijkheden van verandering leren verkennen.
- In het verandertraject een ondersteunende rol leren spelen voor de patiënt.
- Je doet ervaring op met motiverende gespreksvoering.
- Je doet ervaring op met het opstellen van een individueel zorgplan.
Gebruiksaanwijzing (voorbereiding)
- In het NHG-artikel leefstijladvisering algemeen komt alles aan de orde. Het voorkomen of beperken van gezondheidsschade staat centraal en een actieve rol van de patiënt is essentieel. Huisarts en praktijkondersteuner kunnen de patiënt begeleiden bij diens zelfmanagement door:
- het geven van voorlichting over gezondheidsrisico’s en een gezonde leefstijl
- In de nieuwe NHG-Zorgmodules Leefstijl staan richtlijnen over leefstijladvisering rondom de thema’s roken, alcohol, voeding en bewegen, voor de huisarts en andere zorgverleners
- voor de patiënt zijn informatie en adviezen op Thuisarts.nl te vinden
- de patiënt te motiveren tot en te ondersteunen bij gedragsverandering
- Voorbeeld individueel zorgplan. Achtergrondinformatie over de totstandkoming van het individueel zorgplan H&W, Het individueel zorgplan: ‘Een knus hoekje in het HIS’. 2014
- de patiënt te adviseren over stoppen met roken
- het geven van voorlichting over gezondheidsrisico’s en een gezonde leefstijl
Onderwijsactiviteiten
- Spreek met je opleider en de praktijkassistente af dat je graag patiënten met CZ/met een indicatie voor een leefstijlverandering op je spreekuur wilt zien.
- Spreek met je opleider en/of POH-S over ervaringen om leefstijlverandering met de patiënt te bespreken.
- Spreek met je opleider en/of POH-S over het opstellen van een individueel zorgplan.
- Selecteer een patiënt in de praktijk met:
- een nieuwe chronische ziekte (bijv. DM2, CVRM, COPD, nierfalen);
- een indicatie voor een leefstijlverandering (bijv. overgewicht/obesitas, stoppen met roken, alcohol abuses).
- Bespreek of patiënt gemotiveerd is tot leefstijlverandering.
- Stel vast in welke veranderingsfase de patiënt zich bevindt.
- Exploreer welke wensen en mogelijkheden er zijn voor verandering.
- Biedt een ondersteunende rol in het verandertraject.
- Bespreek met je opleider en/of POH-S:
- wat jouw knelpunten zijn bij het bespreken van leefstijlverandering;
- hoe je een patiënt gemotiveerd hebt gehouden;
- hoe je ondersteuning van leefstijlverandering biedt bij een patiënt.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn preventie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
Categorieën:
- Leerlijn preventie
- Bouwsteen
- Auteur - Annemarie Schalkwijk
- Auteur - Louise Nooteboom
- 1e Huisartsstage
- Klinische stage
- CZ stage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 9.2 - Leefstijl
- KBA 9.4 - Opsporen en selecteren
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren