Leerlijn spoedeisende zorg: verschil tussen versies
k (Links naar bekwaamheidsformulieren aangepast) |
(Hand-out aangepast) |
||
Regel 76: | Regel 76: | ||
==== Hand-out; aanbod onderwijs leerlijn spoedeisende zorg ==== | ==== Hand-out; aanbod onderwijs leerlijn spoedeisende zorg ==== | ||
− | Zie hierbij de [[: | + | Zie hierbij de [[:Bestand:Handout bouwstenen Spoed.pdf|hand-out]] van ons aangeboden onderwijs. |
==== Verwijzing naar interessante artikelen: ==== | ==== Verwijzing naar interessante artikelen: ==== |
Versie van 8 sep 2022 om 10:22
Leerlijn spoedeisende zorg |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerkers |
Inhoud
Doel
De aios wordt in de gelegenheid gesteld om zich gedurende de opleiding te bekwamen in de spoedeisende zorg zoals die door de huisarts beheerst dient te worden. Hierbij wordt uitgegaan van de vastgestelde kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA’s).
Subdoel
De huisarts is, naast de ambulancedienst en de SEH, een belangrijke schakel in de eerstelijns spoedzorgketen. Omdat spoedeisende zorg slechts een klein deel van het huisartsenvak beslaat, blijven de momenten waarop (hoog)urgente zorg geleverd moet worden vaak spannend. Een subdoel van deze leerlijn is daarom de aios stevig in het zadel te zetten, zodat de spanning te hanteren is. Dit wordt bereikt door herhaling en aandacht voor implementatie van de opgedane kennis en vaardigheden.
Er zal aandacht zijn voor het verschil in mindset tussen reguliere dagzorg en spoedeisende zorg, waarbij een switch wordt gemaakt van “diagnostiek-denken” naar “urgentie-denken”.
Onderdelen van deze mindset zijn ook regie (durven) nemen, co-werkers aansturen, werktempo en communicatie. Tevens is er aandacht voor de positie van de huisarts in de spoedzorgketen en de ontwikkeling hiervan in de toekomst.
Het skelet van deze leerlijn wordt neergezet in de eerste 6 maanden. Er wordt een programma aangereikt waarin de basis wordt gelegd op gebied van kennis, vaardigheden en “omgaan met spoedzorg”. De aios krijgt gereedschap aangeboden voor de eerste zelfstandige dagen en week, zodat de aios zich veilig voelt “alleen op de praktijk” en de hao de aios “alleen op de praktijk” durft te laten.
Na deze eerste periode zijn herhaling, het opdoen van ervaring en het bespreken van deze ervaring van belang voor het verdere leerproces. Dit krijgt vorm in het doen van ANW-diensten, thema-leergesprekken met de hao en casuïstiek-besprekingen op de terugkomdagen (bijvoorbeeld volgens de step-by-step-methode). Verder zal er thema-onderwijs worden georganiseerd, eventueel in samenwerking met andere leerlijnen, gezien er geregeld raakvlakken zijn met de spoedeisende zorg.
Het onderwijs op de terugkomdagen is interactief en indien mogelijk zal een expert aanwezig zijn als consulent. Op deze wijze blijft de focus liggen op de huisartsgeneeskunde.
Dienstdoen op de huisartsenpost
Zowel in de 1e Huisartsstage als 2e Huisartsstage doe je minimaal 20 diensten om de bekwaamheidsverklaringen voor de diverse rollen en taken op de huisartsenpost (HAP) te verwerven: de rol van consult- en visitearts en de taken van instroommanagement: triëren, superviseren en autoriseren. Het doen van deze diensten is belangrijk om de kans te krijgen je veilig te gaan voelen binnen de spoedeisende zorg.
Het behalen van deze dienstnorm is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van zowel de aios als de hao. Door bij de registratie van iedere dienst te specificeren wat gezien is, verkrijg je aan het eind van de 1e huisartsstage goed inzicht op welk gebied onvoldoende ervaring is opgedaan. Zo kunnen doelen worden gesteld voor de stages en voor het 2e jaar in de huisartsenpraktijk. De registratie van de diensten hou je bij in het e-portfolio
Leidraad voor het leren dienstdoen
- Beknopte informatie over de Leidraad voor het leren dienstdoen vind je hier: Leidraad voor het leren dienstdoen.
- De Leidraad diensten beschrijft de wijze waarop en de voorwaarden waaronder de opleiding op de HAP door aios, opleider en HAP uitgevoerd behoort te worden en wie waarvoor verantwoordelijk is.
- In de rol van werkgever verstrekt de SBOH verdere informatie over de Leidraad.
- Met de bouwsteen Dienstdoen op de huisartsenpost bereid je je goed voor op de diensten op de post.
BLS/AED
Het goed beheersen van spoedeisende vaardigheden is een voorwaarde voor leveren van veilige spoedeisende zorg. Hierbij gaat het om:
- BLS/AED: Basic Life Support inclusief het gebruik van een Automatische Externe Defibrillator
- het toepassen van de ABCDE-methodiek: een werkwijze waarbij hulp wordt verleend volgens het principe ‘treat first what kills first’:
- A – airway; B – breathing; C – circulation; D – disabilities; E – exposure/environment.
BLS/AED komt aan bod bij de STARtclass in jaar 1. Tijdens de 2e huisartsstage krijg je de mogelijkheid om een herhalingscursus te doen zodat je een geldig certificaat hebt als je de opleiding afrondt.
1e Huisartsstage | 2e Huisartsstage | ||
---|---|---|---|
1e + 2e trimester | na 9e maand | 1 e kwartaal | 5 mnd v einde |
|
Zie Thema Spoedeisende Zorg van huisartsopleiding Nederland
Hand-out; aanbod onderwijs leerlijn spoedeisende zorg
Zie hierbij de hand-out van ons aangeboden onderwijs.
Verwijzing naar interessante artikelen:
Acute zorg:
- Loots FJ. Een nieuwe, eenvoudige score voor sepsis. Huisarts en Wetenschap 2023;66:16-18
- Lionarons D, Jeninga E, Brinkers M, et al. Leeftijdsafhankelijke afkapwaarde voor de D-dimeertest. Huisarts en Wetenschap 2022;3:23-26.
- Keurlings P, Aansrogh B, et al. Acute zwelling van de tong. Huisarts en Wetenschap 2021;11:14-16.
- Wouters L, Zwart D, et al. Sneller een ambulance bij thoracale klachten 's nachts. Huisarts en Wetenschap 2021;04:31-34.
- Giesen P, Stolper E. Het pluis/niet-pluisgevoel op de HAP. Huisarts en Wetenschap 2021;4:45-46. Met tevens een reactie: Norg R. Pluis/niet-pluisgevoel op het juiste moment gebruiken. Huisarts en Wetenschap 2021;4:47-48.
- Branderhorst-Reintjes I, Dielissen P. Hair Apposition Technique voor traumatische hoofdwonden. Huisarts en Wetenschap 2020;9:56-58.
- Hunault C, Nugeteren-van Lonkhuyzen J, van Riel A, et al. Complicaties bij baby's en peuters die een batterij hebben ingeslikt. Huisarts en Wetenschap 2020;5:28-33
- Keurlings P, Rutten M, van Orsouw L, Xi T, van den Borne B. Een wond van de tong, wel of niet hechten? Huisarts en Wetenschap 2020;3:42-44 met de podcast over het artikel Wonden van de tong
- Kamer W. Teenfracturen. Huisarts en Wetenschap 2020;1:49-51
Organisatie van spoedzorg:
- Kimmenaede R van. Positieve effecten van vrije toegang tot röntgendiagnostiek op de HAP. Huisarts en Wetenschap 2022;1:8-9.
- Giesen P, Smits M, Verstappen W, et al. De opbrengst van 20 jaar huisartsenposten. Huisarts & Wetenschap 2021;06:23-26. Evenals de reactie hierop. Maes A. Betere onderhandelingspositie praktijkhouders nodig bij werk op huisartsenpost. Zorgstelsel.nl 02-06-2021. Tevens de podcast over het betreffende artikel HAP's: verleden en toekomst
- Giesen P, Kant J, Sluiter A, et al. Innovaties noodzakelijk voor toekomstbestendige huisartsenposten Huisarts & Wetenschap 2021;06:27-28.
- van Twillert M. Achter het nieuws; Vaste huisarts brengt sfeer terug op de hap Medische contact 2020;08:10-11
- Göbel A. Praktijkhouders mogen niet alléén opdraaien voor ANW-zorg. Medisch Contact 2020;09:22-24 (met vele reacties).
- Schrijvers G, Littooij C. Spoedzorg is toe aan reorganisatie: vier voorstellen. Medisch Contact 2020;08:32-34.
Palliatieve zorg:
- Plat E, Peters Y, Smits M, Giesen P. Knelpunten in de palliatieve spoedzorg. Huisarts en Wetenschap 2019;10:29-33
Calamiteiten:
- Rutten M, Kant J, Giesen P. Wat kunnen we leren van calamiteiten op de huisartsenpost? Huisarts en Wetenschap 2018;06:39-50. Met opinie op artikel: Gaal S, Ouwendijk O. Dieper kijken bij calamiteiten op de HAP. Huisarts en Wetenschap 2018;06:47.
Bouwstenen
E-learning
Consult- en visite arts
1. Stelt het toestandsbeeld vast van een patiënt met acute ziektebeelden met behulp van de ABCDE systematiek en voert daarbij de noodzakelijke handelingen uit. | Competenties |
---|---|
|
|
- Acute psychiatrie
- Acute spel
- Geneesmiddelen en zuurstof in spoedsituaties
- Infectieziekten
- Kleine traumata
- Palliatieve fase - pijn
- Palliatieve fase - veelvoorkomende symptomen
- Palliatieve sedatie - indicatie en uitvoering
- Partydrugs
- STARtclass jaar 1 - informatie en voorbereiding
- STARtclass jaar 2 - informatie en voorbereiding
- STARtclass jaar 3 - informatie en voorbereiding
- Traumatische wonden
2. Handelt getrieerde consulten en visites naar urgentie af. | Competenties |
---|---|
|
|
- Communiceren in acute situaties
- Telefonische triage: in de opleidingspraktijk
- Telefonische triage: is er goed getriëerd op de huisartsenpost?
3. Legt bevindingen, diagnose en beleid vast en draagt deze helderover. | Competenties |
---|---|
|
|
4. Superviseert gedelegeerde taken. | Competenties |
---|---|
|
|
-
5. Rapporteert voorkomende incidenten en analyseert deze op verbeterpunten in de acute zorgverlening. | Competenties |
---|---|
|
|
6. Bewaakt de vlotte afhandeling van de patiëntenstroom met als doel veilige, doelmatige en overbruggende zorg. | Competenties |
---|---|
|
|
7. Bepaalt het medisch beleid in samenwerking met andere (para)medische hulpverleners en mantelzorgers. | Competenties |
---|---|
|
|
- Acute zorg ouderen: Senioren Spoed Spel
- COVID-19
- Crisisopname ouderen
- De spoedzorg in jouw opleidingspraktijk
- Dienstdoen op de huisartsenpost
- Links naar handige websites voor de acute zorg
8. Handelt visites af conform de regelgeving ten aanzien van spoedritten. | Competenties |
---|---|
|
|
Telefoonarts
9. Trieert telefonisch, stelt de urgentie vast, bepaalt het medisch beleid en geeft instructies in begrijpelijke taal. | Competenties |
---|---|
|
|
- Telefonische triage: is er goed getriëerd op de huisartsenpost?
- Telefonische triage: oefenen met NTS
- Telefonische triage: op de huisartsenpost
10. Autoriseert binnen de tijdsnorm het handelen van de triage assistent. | Competenties |
---|---|
|
|
11. Fungeert als eerste aanspreekpunt voor SEH, ambulance, apotheek, GGZ, thuiszorg en politie. | Competenties |
---|---|
|
|
Veelgebruikte bronnen
NHG
Nederlands Huisartsen Genootschap is de wetenschappelijke vereniging van Nederlandse huisartsen, maakt o.a. de bekende NHG standaarden. |
Artsportaal
Handige links en nuttige online kennis via deze site paraat tijdens het spreekuur. |
RIVM
Rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu, voor landelijke richtlijnen en adviezen over (actuele) volksgezondheidonderwerpen |
Thuisarts
Een informatie- en voorlichtingssite voor de patiënt, volgt de NHG richtlijnen |
Farmacotherapeutisch Kompas
Voorziet de zorgproffesional van onafhankelijke geneesmiddeleninformatie standaarden. |
Kinderformularium
Kennisbank ontwikkeld door het Nederlands Kenniscentrum Farmacotherapie bij Kinderen (NKFK). |
oogartsen.nl
Oogheelkundige problemen samengesteld door oogartsen. |
vergiftigingen.nl
Het nationaal vergifigingen informatiecentrum. |
Huisarts & Wetenschap
Huisarts en wetenschap publiceert huisartsrelevante artikelen. |
NTvG
Nederlandse Tijdschrift voor geneeskunde. |
PubMed
Zoekmachine die toegang geeft tot abstracts van gepubliceerde medisch wetenschappelijke artikelen uit o.a. de MEDLINE-databank. |
uptodate.com
Amerikaanse site, voorziet artsen van actuele en evidence-based informatie voor in de kliniek. |
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |