Psychotherapeutische interventies - Oplossingsgericht werken: verschil tussen versies
(→Onderwijsactiviteit 2: Onderwijs door docent op TKD: Invoegen extra literatuur) |
k |
||
Regel 98: | Regel 98: | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | + | {{Footer - Leerlijn psychische klachten}} | |
− | {{Footer - Leerlijn psychische |
Versie van 5 dec 2018 om 10:58
Leerlijn psychische klachten | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA |
1. Spanningsklachten |
Competenties | |
Leerplek | |
Trefwoord |
Volgt |
Inhoud
Relevantie
- Huisartsen krijgen op het spreekuur veel te maken met psychische problemen en vinden dat vaak lastig omdat ze niet goed weten hoe te handelen.
- Een aantal gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies zijn, in aangepaste vorm, ook door de huisarts gemakkelijk in te zetten tijdens een consult.
- De POHGGZ gebruikt verschillende gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies tijdens gesprekken met patiënten. Omdat de huisarts zijn POHGGZ moet (kunnen) superviseren is het nuttig weet te hebben van de methodieken die de POH GGZ gebruikt.
Doelen
- De aios kennis laten maken met de principes van ‘oplossingsgericht’ werken.
- De aios weet dat oplossingsgericht werken een breder toepassingsgebied heeft dan psychische problemen in engere zin. Het kan ook bij de begeleiding van chronische aandoeningen ingezet worden.
- De aios kan (elementen van) oplossingsgericht werken toepassen in de spreekuur-context.
- De aios oefent in een rollenspel de volgende elementen:
- Gewenste situatie uitvragen
- Schaalvragen stellen
- Vragen naar succesfactoren
- Vragen naar wat werkt
- Maken van plan voor een eerst volgende kleine stap
Gebruiksaanwijzing
Volgt
Onderwijsactiviteit 1: Voorbereiding voor de TKD
- aios inventariseren, in de twee weken voorafgaand aan het onderwijs, alle vragen die ze hebben over dit onderwerp.
- Vragen worden meegenomen bij de voorbereiding van het onderwijs.
- aios lezen het artikel: Oplossingsgericht werken (zie bijlages).
- aios neemt casus mee, hetzij iets uit eigen leven waar ze tegen aanlopen of een patiënt.
- aios bekijkt filmpje op Youtube
Onderwijsactiviteit 2: Onderwijs door docent op TKD
- Inleiding: Zie toelichting.
- Presentatie met theorie/uitwerking
- Gespreksvaardigheden oefenen
- Rollenspel oplossingsgericht werken (20 minuten)
- Gewenste situatie uitvragen
- Schaalvragen stellen
- Vragen naar succesfactoren
- Vragen naar wat werkt
- Maken van plan voor een eerstvolgende kleine stap.
- Observator ( observeert met behulp van observatieformulier ( toelichten =stappen in het gesprek. Gesprek 10 minuten. Terugblik HA eerst, dan patient en dan observator geeft feedback.)
- Rollenspel oplossingsgericht werken (20 minuten)
Benodigdheden:
- Presentatie
- Flap schema ( zie bijlage)
- Kopieën document ‘wondervraag’.
- Kopieën document ‘oplossingsgerichte vragen’.
De Wondervraag
De wondervraag is een techniek uit de oplossingsgerichte therapie. De wondervraag kan ongeveer zo worden samengevat:
“Ik heb een beetje een vreemde vraag. Stel nu, dat je straks naar huis gaat en je maakt je dag af zoals je dat al van plan was. Je gaat naar huis, doet nog wat ter ontspanning en gaat dan naar bed. Je woelt misschien nog even voordat je in slaap valt, maar naar verloop van tijd lukt het toch. En terwijl je slaapt, voltrekt zich een ‘wonder’. Een wonder waardoor al de problemen waarvoor je hier bent, in één klap zijn verdwenen.
- Waar zou je ’s ochtends nu aan merken dat dit wonder zich voltrokken heeft?
- Wat zouden de mensen om je heen merken?
- Wat zou er allemaal anders zijn?
Extra literatuur
- 'Oplossingsgerichte vragen' door Fredrike Bannink
- 'Oplossingsgericht coachen' door Insoo Kim Berg en Peter Szabó
Extra video's
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn psychische klachten
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn psychische klachten
- Bouwsteen
- Auteur - Anouk Bogers
- Auteur - Young-Kon Lambeck
- 1e Huisartsstage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 6.1 - Spanningsklachten
- KBA 6.2 - Angst en stemmingsklachten
- KBA 6.3 - Acute psychiatrie
- KBA 6.5 - Verslaving
- KBA 6.6 - Psychotrauma
- KBA 6.7 - Persoonlijkheidsstoornissen
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie