Toetsprogramma HOVUmc
Toetsprogramma |
---|
Portefeuillehouder toetsing |
Teamleiders onderwijs |
Inhoud
Inhoud
- Inleiding
- Het toetsprogramma gekaderd
- Verplichtingen
- Beoordelingscyclus
- Overzicht belangrijke leeractiviteiten
1. Inleiding
De Huisartsopleiding van Amsterdam UMC, locatie VUmc leidt artsen op tot vakbekwame, competente huisartsen. Daaruit vloeit voort dat de opleiding in staat moet zijn om het niveau van functioneren van de aios te toetsen. Toetsen is daarom één van onze speerpunten. De leidraad hiervoor is het Competentieprofiel van de huisarts. De aios maakt zich tijdens de opleiding de competenties eigen, mede aan de hand van de in het Landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde genoemde opleidingsthema’s en kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA’s).
De huisartsopleiding heeft gekozen voor een programmatisch toetsbeleid. Belangrijke beslissingen met betrekken tot de voortgang worden genomen op basis van informatie afkomstig van het geheel van toetsen, observaties en feedback. Programmatisch toetsen heeft als doel om enerzijds het leren van de aios te stimuleren en anderzijds de besluitvorming over de voortgang te optimaliseren. Toetsing vindt plaats op kennis en vaardigheid, en vooral op het feitelijk handelen van de aios in de praktijk.
Educatieve en selectieve toetsing zijn niet gescheiden, maar liggen in elkaars verlengde. Educatieve toetsing/beoordeling is ontwikkelingsgericht en biedt informatie over het functioneren en de ontwikkeling van de aios. Selectieve toetsing/beoordeling vindt plaats op vastgestelde momenten in de opleiding waarop opleider en docenten een advies geven over de beroepsgeschiktheid en -bekwaamheid van de aios. Op basis van dat advies neemt het hoofd van de opleiding een besluit over de voortgang van de opleiding.
Deze visie op toetsing in beschreven in het landelijk toetsplan. De toetsing in de huisartsopleiding is bindend vastgelegd in het landelijk opleidingsplan, hoofdstuk 5 Protocol Toetsing en Beoordeling: Toetsen & beoordelen - Huisartsopleiding Nederland.
Het Toetsprogramma HOVUmc is de lokale uitwerking van het landelijk protocol en toetsplan en het landelijk opleidingsplan en is geldig voor aios die de opleiding gestart zijn na 1 januari 2017. Voor de aios die vóór 1 januari 2017 met de opleiding zijn gestart geldt het Protocol Toetsing en Beoordeling in de Huisartsopleiding 2011, het Landelijk Toetsplan 2011 en het Toetsprogramma 2013.
2. Het toetsprogramma gekaderd
Toetsing is het verzamelen, meten en wegen van informatie over het leren en de stand van de competentieontwikkeling van de aios, met als doel de ontwikkeling van de aios in beeld te brengen en zo nodig het leren bij te sturen. Toetsing en feedback zijn gericht op de competentieontwikkeling van de aios. Leidraad hierbij zijn de vragen: wat wordt er van je verwacht (‘feedup’), waar sta je nu (‘feedback’) en welke stappen moet je nog nemen om verder te komen (‘feedforward’).
In dit Toetsprogramma worden de criteria beschreven die beoordelaars kunnen gebruiken voor de beoordeling van de prestaties van de aios. Het beschrijft de toetspraktijk van de Huisartsopleiding en is een nadere uitwerking van drie belangrijke brondocumenten: • Het Landelijk opleidingsplan 2016: Landelijk opleidingsplan Huisartsopleiding • Het Landelijk Toetsplan 2019: Landelijk toetsplan Huisartsopleiding • Het landelijk toetsprotocol: Protocol toetsing en beoordeling Huisartsopleiding
We onderschrijven de visie op toetsing, zoals geformuleerd in het Landelijk toetsplan 2019: streef naar veel en veelsoortig toetsten en plaats werkplektoetsen daarbij centraal. Spreid de beoordeling uit over langere periodes zodat de ontwikkeling van de aios goed in beeld komt. Het is onze ambitie om zo veel mogelijk te toetsen aan de hand van concrete prestaties van de aios, op de stageplek en tijdens het cursorisch onderwijs. In het Toetsprogramma brengen we de toetsen en instrumenten in kaart die beoordelaars (opleiders en docenten) hierbij kunnen inzetten.
Tijdens de opleiding verwerft de aios de competenties van de huisarts aan de hand van 10 landelijk vastgestelde opleidingsthema’s. Deze thema’s zijn representatief voor de taakgebieden die relevant zijn voor het beroep huisarts. Per thema is beschreven welke kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA’s) daarbij horen. Een KBA beschrijft op gedragsniveau het handelen van de huisarts en vereist geïntegreerde toepassing van meerdere competenties uit verschillende competentiegebieden. Het is van belang om contextfactoren te betrekken. Elke situatie is immers weer anders. Een spoedeisende situatie stelt bijvoorbeeld andere eisen aan de communicatie dan een preventie-consult. Wij beschouwen de KBA's als een belangrijk hulpmiddel in de opleiding. Voor een nadere uitwerking verwijzen we naar de website van Huisartsopleiding Nederland.
Welke prestaties van de aios zijn relevant voor beoordeling? We noemen hieronder 6 criteria. De eerste vijf zullen herkenbaar zijn voor opleiders en docenten. De formuleringen zijn gebaseerd op onderzoek van Ten Cate e.a. over het identificeren van een KBA. We voegen daaraan t.b.v. de toepassing in het cursorisch onderwijs nog een 6e criterium toe, specifiek gericht op de 'bewijskracht' van de prestatie van de aios met het oog op beoordeling. Hiermee laat de aios zien dat hij zich bewust is van de ontwikkeling die hij doormaakt.
Een prestatie van de aios is geschikt voor beoordeling als:
- ze een door de beroepsgroep erkend onderdeel vormt van het professionele werk (zoals geformuleerd in de opleidingsthema’s en de KBA’s)
- ze leidt tot een herkenbare / erkenbare output (product i.p.v. proces);
- ze specifieke kennis, vaardigheid en attitude vereist (zoals geformuleerd in de competentiegebieden);
- ze zelfstandig uitvoerbaar is in gelimiteerde tijd (als afgeronde prestatie herkenbaar en beoordeelbaar is);
- ze observeerbaar/beoordeelbaar is (in gedragstermen en niet in bedoelingen);
- ze relevante competentie(s) vereist (relevant en veelzeggend is voor het gekozen leerdoel).
Onze ervaring is dat het heel goed mogelijk is om op paralleldagen of tijdens praktijkbezoeken samen met opleiders ‘achteraf’ relevante prestaties van de aios als een betekenisvolle KBA’s te identificeren. De formulering van de onderwijsthema’s en de KBA’s vergemakkelijkt het ook om toekomstige praktijkervaringen te selecteren die bruikbaar zijn voor toetsing. We hebben hiervoor de metafoor van het ‘parelvissen’ gekozen. Betekenisvolle prestaties van aios geven inzicht in meerdere competenties in hun onderlinge samenhang. Wij zien KBA’s niet als afvinklijsten, maar beschouwen ze als een hulpmiddel bij het toetsen en beoordelen waarmee het niveau van functioneren van de aios inzichtelijk wordt.
Pas nadat een prestatie geaccepteerd is als relevant voor beoordeling, waardeert de beoordelaar de prestatie in de ComBeL. Hierbij kan de beoordelaar zowel een cijferscore hanteren als een narratieve toelichting. Een cijferscore dient als uitgangspunt van de waardering van de prestatie. De kwaliteit van de narratieve toelichting op de score is doorslaggevend voor het leerrendement van de aios. Meer informatie over de beoordeling staat beschreven in de ComBeL: ComBeL - Huisartsopleiding Nederland.
3. Verplichtingen
Een aantal onderdelen in de opleiding is verplicht in de beoordelingscyclus. Hierbij gaat het om toetsen, beoordelingsmomenten en een aantal leeractiviteiten. Deze verplichtingen zijn nodig om een voortgangsadvies of -beoordeling te kunnen geven. Voor deze verplichtingen is vaak administratie nodig in het e-portfolio E-portfolio - Wiki HOVUmc onder ‘Dossier’ of onder ‘Mijn documenten’.
Onder toetsen verstaan we het doelgericht, systematisch en op een specifieke manier verzamelen van informatie over (bepaalde onderdelen van) de competenties van de aios. Het gaat om de feedback en informatie die de aios en de beoordelaar uit een toets verkrijgt.
Onder beoordelen verstaan we het op basis van de verzamelde informatie bepalen of de aios voldoende voortgang boekt en/of aan de gestelde normen voldoet. Aan een beoordeling zit vaak een besluit gekoppeld, bijvoorbeeld met betrekking tot de voortgang.
Daarnaast zijn er een aantal leeractiviteiten die alle aios moeten doen, zoals dienstdoen op de post of bepaalde opdrachten.
Naast deze verplichtingen zijn er ook een heleboel leeractiviteiten die het instituut weliswaar adviseert, maar die niet verplicht zijn. Docenten kunnen hier een andere invulling aan geven als dat passend is voor de groep.
In het overzicht hieronder staan toetsen vetgedrukt, beoordelingen cursief en verplichte leeractiviteiten onderstreept.
wanneer | wat (in 1e ha-stage) | e-portfolio | meer informatie |
---|---|---|---|
2x per jaar (maart en september) | LHK - Landelijke Huisartsgeneeskundige Kennistoets | De uitslag van de LHK wordt automatisch geadministreerd in het 'dossier' | |
Hele stage | Minimaal 20 diensten op de Huisartsenpost (gemiddeld 5 per trimester) | Aios houdt registratie zelf bij | |
in 3e maand | KOV - Kennis Over Vaardighedentoets | De uitslag van de KOV wordt automatisch geadministreerd in het 'dossier' | |
1e trimester | STARtclass Huisartsgeneeskunde I + BLS/AED-training | Geen administratie nodig in e-portfolio |
|
In 1e/2e trimester een fulltime week | Zelfstandige periode | Geen administratie nodig in e-portfolio | |
Tussen 4e en 6e maand | Stagebezoek docent | Docent geeft mondeling feedback, naar behoefte een kort schriftelijk verslag | |
in 5e maand | Voortgangsgesprek* met opleider n.a.v. ComBeL en aandachtspunten HAP. Aios maakt gespreksverslag. |
|
|
Voortgangsgesprek* met docent n.a.v. ComBeL en aandachtspunten HAP. Aios maakt gespreksverslag. | |||
In 5e maand (na 1e voortgangsgesprek) | opstarten Individueel Ontwikkel Plan (IOP) | Aios kunnen IOP bewaren op Canvas | |
In 3e/4e trimester een fulltime week | Zelfstandige periode | Geen administratie nodig in e-portfolio | |
In 3e of 4 e trimester | PICO/CAT | Aios levert opdracht ter beoordeling in bij EBM-docenten. De beoordeling voegt de aios toe aan 'Mijn documenten'. | |
in 7e maand | Basisconsultvoeringstoets | De uitslag komt in het Videoplatform te staan. Aios voegt de download hiervan en het verslag toe aan 'mijn documenten'. | |
in 9e maand | Voortgangsgesprek* 2 met opleider n.a.v. ComBeL en aandachtspunten HAP + advies over differentiatie. Aios maakt gespreksverslag. |
|
|
Voortgangsgesprek* 2 met docent n.a.v. ComBeL en aandachtspunten HAP + advies over differentiatie. Aios maakt gespreksverslag. | |||
Voortgangsadvies opleider | |||
Voortgangsadvies docent | |||
na 5 bijeenkomsten (ca. 9e/10e maand) | Supervisie - tussenbeoordeling | Aios voegt formulier toe onder 'mijn documenten' (in een apart mapje 'Supervisie') | |
in 12e maand | Voortgangsgesprek* 3 met opleider n.a.v. ComBeL. Aios maakt gespreksverslag. |
|
|
Voortgangsgesprek* 3 met docent n.a.v. ComBeL. Aios maakt gespreksverslag. | |||
Voortgangsadvies opleider | |||
Voortgangsadvies docent | |||
Voortgangsbeslissing hoofd over jaar 1 | Aios nodig hoofd uit, hoofd geeft beslissing aan in 'dossier'. | ||
Eindgesprek aios en opleider. Aios stelt na afloop overdrachtsdocument op. |
Aios voegt het overdrachtsdocument toe onder 'mijn documenten'. |
| |
na 10 bijeenkomsten (ca. 12e maand) | Supervisie - eindbeoordeling | Aios voegt formulier toe onder 'mijn documenten' (in een apart mapje 'Supervisie') |
*Het voortgangsgesprek vindt bij voorkeur plaats in de driehoek: aios, opleider en docent.
wanneer | wat (in klinische stage) | e-portfolio | meer informatie |
---|---|---|---|
2x per jaar (maart en september) | LHK - Landelijke Huisartsgeneeskundige Kennistoets | De uitslag van de LHK wordt automatisch geadministreerd in het 'dossier' | |
Voorafgaand of aan begin stage (alleen SEH-stage) | Theorie- en scenariotoets STARtclass Huisartsgeneeskunde II | Geen administratie nodig in e-portfolio | |
Halverwege | Stagebezoek docent | Docent geeft mondeling feedback, naar behoefte een kort schriftelijk verslag | |
|
Voortgangsgesprek* met opleider n.a.v. ComBeL. Aios maakt gespreksverslag. |
|
|
Voortgangsgesprek met docent n.a.v. ComBeL. Aios maakt gespreksverslag. | |||
Einde elke stage | Stagebeoordeling opleider | Opleider voegt ComBeL (stagebeoordeling) toe aan 'dossier' | |
Einde klinische periode Einde 1e fase |
Eindgesprek aios en docent. Aios actualiseert overdrachtsdocument (einde 1e fase) |
Aios voegt bijgewerkt overdrachtsdocument toe aan 'mijn documenten' | |
Voortgangsadvies docent | Docent voegt advies toe aan 'dossier' (einde klinische periode) | Het voortgangsadvies volgt aan het eind van de hele klinische periode | |
Einde jaar externe stages | Voortgangsbeslissing hoofd over jaar 2 | Aios nodig hoofd uit, hoofd geeft beslissing aan in 'dossier'. | Het hoofd neemt de voortgangsbeslissing aan het einde van de laatste externe stage. |
wanneer | wat (in CZ-/GGZ- of keuzestage) | e-portfolio | meer informatie |
---|---|---|---|
2x per jaar (maart en september) | LHK - Landelijke Huisartsgeneeskundige Kennistoets | De uitslag van de LHK wordt automatisch geadministreerd in het 'dossier' | |
Halverwege | Stagebezoek docent | Docent geeft mondeling feedback, naar behoefte een kort schriftelijk verslag | |
Eind elke stage | Voortgangsgesprek met opleider n.a.v. ComBeL. Aios maakt gespreksverslag. |
|
|
Stagebeoordelilng opleider | |||
Elke 3 maanden/einde elke stage* | Voortgangsgesprek met docent n.a.v. ComBeL. Aios maakt gespreksverslag en actualiseert overdrachtsdocument. |
||
Einde jaar externe stages | Voortgangsadvies docent | Docent voegt advies toe aan 'dossier' | |
Voortgangsbeslissing hoofd over jaar 2 | Aios nodig hoofd uit, hoofd geeft beslissing aan in 'dossier'. | Het hoofd neemt de voortgangsbeslissing aan het einde van de laatste externe stage. |
*Als een aios twee keuzestages van zes weken volgt, vult de docent de ComBeL aan het eind van deze twee stage in, dus na twaalf weken.
wanneer | wat (in 2e ha-stage) | e-portfolio | meer informatie |
---|---|---|---|
2x per jaar (maart en september) | LHK - Landelijke Huisartsgeneeskundige Kennistoets | De uitslag van de LHK wordt automatisch geadministreerd in het 'dossier' | |
Hele stage | Minimaal 20 diensten op de Huisartsenpost (gemiddeld 5 per trimester) waarvan minimaal 5 en maximaal 8 diensten onder supervisie op afstand, waarvan bij voorkeur 2 nachtdiensten. | Aios houdt registratie zelf bij | |
1e trimester | STARtclass Huisartsgeneeskunde III | Geen administratie nodig in e-portfolio | |
In 1e trimester twee fulltime aaneengesloten weken | Zelfstandige periode | Geen administratie nodig in e-portfolio | |
in 4e maand | Voortgangsgesprek* met opleider n.a.v. ComBeL en aandachtspunten HAP. Aios maakt gespreksverslag. Opleider geeft voortgangsadvies af. |
|
|
Voortgangsgesprek* met docent n.a.v. ComBeL en aandachtspunten HAP. Aios maakt gespreksverslag. Docent geeft voortgangsadvies af. | |||
Bekwaamheidsverklaring HAP 'supervisie op afstand' | Aios voegt verklaring toe aan 'dossier' | ||
2e trimester | Stagebezoek docent | Docent geeft mondeling feedback, naar behoefte een kort schriftelijk verslag | |
5 maanden voor einde opleiding | Consultvoeringstoets 2e huisartsstage | De uitslag komt in het Videoplatform te staan. Aios voegt de download hiervan en het verslag toe aan 'mijn documenten'. | |
4 maanden voor einde opleiding | Voortgangsgesprek* met opleider n.a.v. ComBeL en aandachtspunten HAP. Aios maakt gespreksverslag. |
|
Aandachtspunten HAP komen nu alleen aan bod als aios in de 4e maand de Bekwaamheidsverklaring HAP nog niet heeft behaald. |
Voortgangsgesprek* met docent n.a.v. ComBeL en aandachtspunten HAP. Aios maakt gespreksverslag. | |||
Voortgangsadvies opleider | |||
Voortgangsadvies docent | |||
Voortgangsbeslissing hoofd | Aios nodig hoofd uit, hoofd geeft beslissing aan in 'dossier'. | ||
3 maanden voor einde opleiding | Voltooiingsverklaring Huisartsopleiding t.b.v. inschrijving als huisarts in BIG-register (bij voldoende voortgangsbeslissing) | ||
Einde opleiding | Voortgangsgesprek* met opleider n.a.v. ComBeL. Aios maakt gespreksverslag. |
|
|
Voortgangsgesprek* met docent n.a.v. ComBeL. Aios maakt gespreksverslag. | |||
Voortgangsadvies opleider | Opleider voegt advies toe aan 'dossier' | ||
Voortgangsadvies docent | Docent voegt advies toe aan 'dossier' | ||
Eindgesprek aios, opleider en docent | Aios voegt het overdrachtsdocument toe aan 'mijn documenten' | Het eindgesprek kan gecombineerd worden met het laatste voortgangsgesprek | |
Definitieve inschrijving RGS + certificaatuitreiking |
*Het voortgangsgesprek vindt bij voorkeur plaats in de driehoek: aios, opleider en docent.
Bijlages voor betere vindbaarheid (Zie tevens Overzicht van verplichtingen hierboven).
4. Beoordelingscyclus
Tijdens de opleiding zijn er verschillende momenten waarin de voortgang van de aios wordt besproken en geëvalueerd. Het aantal voortgangsgesprekken is in het Landelijk Opleidingsplan vastgelegd op minimaal 3 x met de opleider en 3 x met de docent per opleidingsjaar. De onderlegger voor deze gesprekken is met name de CompetentieBeoordelingsLijst (ComBeL) ComBeL - Wiki HOVUmc. Met de ComBeL onderbouwen opleiders en docenten hun oordeel over de ontwikkeling van de aios in de afgelopen periode. Zij worden hiertoe uitgenodigd door de aios, via een link in het portfolio E-portfolio - Wiki HOVUmc. De aios houdt gedurende de hele opleiding een Individueel ontwikkelplan (IOP) bij IOP - Wiki HOVUmc.
Voor de volledigheid staan hier ook het startgesprek en het stagebezoek beschreven, ondanks dat deze niet in het teken staan van de beoordeling en ook niet verplicht zijn vanuit het landelijke toetsprogramma.
wat | wie | wanneer | onderlegger | na afloop |
---|---|---|---|---|
Startgesprek | Aios & opleider | Bij start elke stage | ||
Aios & docent | Bij start elke fase/elke huisartsstage | |||
Voortgangsgesprek | Aios, opleider & docent | Jaar 1
Jaar 2
Jaar 3
|
ComBeL | Verslag aios |
Stagebezoek | Docent | Jaar 1
Jaar 2
Jaar 3
|
Mondeling verslag docent | |
Eindgesprek | Aios & opleider | Aan eind elke stage (kan gecombineerd met laatste voortgangsgesprek) | Overdrachtsdocument aios | |
Aios & docent | Aan eind elke fase (kan gecombineerd met laatste voortgangsgesprek) | |||
Voortgangsadvies: beoordeling groei in competenties | Docent & opleider | Jaar 1
|
ComBeL | Verslag aios Advies opleider Advies docent |
Docent | Jaar 2
| |||
Docent & opleider | Jaar 3
| |||
Stagebeoordeling | Opleider | Jaar 2
|
ComBeL | |
Voortgangsbeslissing: besluit over voortzetten opleider | Hoofd van de opleiding (of diens gedelegeerde) | Bij afronding van elk jaar | Beslissing hoofd van de opleiding | |
Voltooiingsverklaring: check of voldaan is aan alle opleidingsverplichtingen | Hoofd van de opleiding (of diens gedelegeerde) | Einde opleiding |
*bij de klinische stage in deeltijd geldt:
- na 6 maanden klinische periode een voortgangsadvies van de 1e fase docenten
- bij afronding klinische periode een voortgangsadvies van de docent klinische stage in deeltijd
Aios voeren een startgesprek:
- met de opleider aan het begin van elke stage;
- met de docent bij de start van de samenwerking, vaak is dit aan het begin van elke fase, soms aan het begin van elke huisartsstage.
Het doel van het gesprek is nadere kennismaking, het uitspreken van wederzijdse verwachtingen en het afstemmen van de leerdoelen van de aios en (vanaf jaar 2) het overdrachtsdocument. Belangrijk hierbij is dat de leerdoelen van de aios, gericht op de ontwikkeling tot huisarts, in deze stage/fase gerealiseerd kunnen worden en besproken wordt wat daar voor nodig is. Voor aios en opleider is het handig om ook te bespreken hoe zij willen samenwerken, wat ieders gebruiksaanwijzing is en wat nodig is om goed te kunnen werken en leren.
De aios voert op verschillende momenten in de opleiding een voortgangsgesprek met de huisarts- of stageopleider en de docent. Een voortgangsgesprek is een begeleidingsgesprek dat wordt uitgevoerd in het duo (aios + opleider en aios + docent) of in de driehoek (aios + opleider + docent). Het heeft als doel het bespreken van het functioneren en de ontwikkeling van de aios in de voorbije maanden. Wat is er in de afgelopen periode gerealiseerd en wat worden de doelen voor de komende periode? Ook kunnen aios en beoordelaar tijdens het voortgangsgesprek eventuele verschillen van inzicht bespreken, analyseren en waar mogelijk beslechten.
Het laatste voortgangsgesprek van een stage is tevens het eindgesprek. Aandachtspunten zijn:
- Hoe heeft de aios tijdens de stage gefunctioneerd?
- Wat heeft de aios tijdens de stage geleerd?
- Aandachtspunten voor de volgende stage of – in jaar 3 – voor de start als huisarts
- De Landelijke Evaluatie Opleiders huisartsgeneeskunde (LEOh) bij huisartsstages en evaluatie van de stageplaats bij externe stages (evaluatieformulier)
Enkele thema’s die voorbij komen zijn bijvoorbeeld: feedback op de opleider en stageplaats, belangrijkste/leukste dingen geleerd tijdens de stage, aandachtspunten voor de volgende periode.
Op bepaalde momenten is er specifiek aandacht voor Dienstdoen op de huisartsenpost. Aios en opleider kunnen hiervoor de volgende aandachtspuntenlijst gebruiken: Aandachtspunten voortgangsgesprek Dienstdoen op de huisartsenpost
Vooraf
De aios nodigt zowel de opleider als de docent via het e-portfolio uit om een ComBeL in te vullen. Beide versies worden besproken tijdens het voortgangsgesprek.
Ter voorbereiding van het gesprek denkt de aios na over de volgende vragen:
Algemeen
- Hoe gaat het in algemene zin?
- Kun je voldoende van jezelf kwijt?
- Is er ruimte voor eigen initiatief?
- Ben je tevreden over de leeromstandigheden en de begeleiding?
- Herken je jezelf in de ComBeL die je hebt gekregen? Zo niet, heb je kenmerkende voorbeelden om aan te tonen dat je een bepaalde ontwikkeling hebt doorgemaakt?
Leermomenten inventariseren
- Belangrijke leermomenten en leerervaringen van de afgelopen maanden; zowel succeservaringen als ervaringen waaruit blijkt dat je nog het een en ander te leren hebt zijn van belang.
- Waren het ‘geplande’ leerervaringen of onverwachte gebeurtenissen?
- Wat heeft je aan het denken gezet? Bijvoorbeeld een opmerking van een patiënt, feedback van collega-aios of opleider/docent, praktijkopdrachten, een toets?
- Formuleer de leersituaties en leerresultaten die voor jouw leren van belang zijn. Wat moet dit concreet voor je opleveren? (DARTN: doel/activiteit/resultaat/tijd/nabespreking)
Competentiegebieden aanwijzen
- Onder welke competentiegebieden of (kern)competenties valt een ervaring? Bekijk aan de hand van het Competentieprofiel van de huisarts met welke competentie je leerervaring samenhangt.
- (Vooral aan het begin van de opleiding) Wat zijn je interesses, drijfveren en talenten voor het beroep van huisarts c.q. voor de opleiding tot huisarts?
- Wat wil je de komende maanden gaan oefenen of meer gaan doen?
Indien gewenst kan de aios ook een ComBeL invullen voor een voortgangsgesprek.
Na afloop
- Na het voortgangsgesprek maakt de aios een verslag met daarin de geformuleerde afspraken. De aios stuurt de conceptversie van het verslag naar opleider of docent en deze vult het zo nodig aan. De aios slaat het geaccordeerde verslag op in het e-portfolio.
- De ComBeL biedt voor docenten en ha-opleiders ruimte voor conclusies en afspraken. Deze worden ingevuld na het voortgangsgesprek, ze hebben geen invloed op de beoordeling zoals beschreven in de ComBeL. De ComBel biedt deze ruimte niet voor opleiders van externe stages.
- De aios werkt het IOP bij met de belangrijkste leerervaringen, de leerdoelen die zijn behaald en eventuele nieuwe leerdoelen.
- (Alleen bij laatste voortgangsgesprek 1e huisartsstage of externe stage) De aios vult het overdrachtsdocument in of actualiseert het document.
Het overdrachtsdocument is een A4 met daarin per stage een samenvatting van dingen die goed gingen en aandachtspunten voor de volgende stage. De aios stelt dit op aan het eind van de 1e huisartsstage en actualiseert het aan het eind van de daaropvolgende stages. De aios legt het ter accordering voor aan opleider en docent, die het eventueel aanvullen met eigen opmerkingen. Het overdrachtsdocument dient vervolgens als onderlegger voor het volgende startgesprek.
Download: Overdrachtsdocument aios
De docent gaat op stagebezoek bij de aios en de opleider. Tijdens het bezoek krijgt de docent een indruk van de context van deze stageplaats, de leercondities en de ontwikkeling van de aios in de praktijk. Enkele thema’s die voorbij kunnen komen zijn: hoe vinden opleider, docent en aios dat het gaat met de aios/op die stageplaats, lopen zij tegen dingen aan, wat zijn nog aandachtspunten voor de komende periode? Sluit het patiëntaanbod aan op de leerbehoefte van de aios?
Voortgangsadviezen dienen als basis voor de voortgangsbeslissing aan het eind van ieder opleidingsjaar. Het voortgangsadvies kan zijn dat de aios:
- zonder voorwaarden wordt toegelaten tot het vervolg van de opleiding;
- voorwaardelijk wordt toegelaten tot het vervolg van de opleiding (go-mits);
- niet wordt toegelaten tot het vervolg van de opleiding.
Voortgangsadviezen zijn gebaseerd op de ComBeLs van docenten en opleiders, het dienstdoen op de huisartsenpost tijdens de huisartsstages en, aan het einde van de 1e huisartsstage, de eindbeoordeling van de supervisie. In de 1e en de 2e huisartsstages geven zowel opleider als docent tweemaal een voortgangsadvies. Na de klinische stage en de laatste externe stage geeft de docent een voortgangsadvies.
De aios nodigt vanuit het beoordelingsdossier in het e-portfolio de beoordelaar(s) uit voor het geven van een voortgangsadvies. Het instituut checkt de beoordelingsdossiers aan het eind van het opleidingsjaar.
Aan het eind van elk opleidingsjaar neemt het hoofd van de opleiding de voortgangsbeslissing op basis van de betreffende voortgangsadviezen. De aios nodigt het hoofd daartoe uit vanuit het beoordelingsdossier in het e-portfolio. De beslissing is gebaseerd op de voortgangsadviezen, de ComBeLs, dienstdoen op de huisartsenpost tijdens de huisartsstages en, aan het einde van de 1e huisartsstage, de eindbeoordeling van de supervisie. Na accordering ziet de aios de voortgangsbeslissing in het e-portfolio. Omdat dit moment voor alle aios in dezelfde periodes valt, zal de voortgangsbeslissing niet altijd bij het afronden van de stage gereed zijn. Bij alleen voortgangsadviezen met de beoordeling ‘voldoende’ mag de aios ervan uitgaan dat de voortgangsbeslissing positief zal zijn. Het blijft belangrijk dat de aios het hoofd van de opleiding hiervoor wel uitnodigt.
Er zijn drie mogelijke voortgangsbeslissingen:
- De opleiding van de aios wordt zonder voorbehoud voortgezet;
- De opleiding van de aios wordt onder voorwaarden voortgezet;
- De opleiding van de aios wordt niet voorgezet.
Als de aios aan alle voorwaarden heeft voldaan en daarmee de opleiding kan voltooien, is de beslissing dat de aios de opleiding zonder voorbehoud kan voortzetten. In het opmerkingenveld geeft het hoofd aan dat de eindstreep is behaald.
Onder voorwaarden door (go-mits)
Indien één of meerdere competentiegebieden als ‘twijfel’ of ‘onvoldoende’ beoordeeld zijn (door een docent of (stage)opleider) kan een aios de opleiding onder voorwaarden voortzetten (go-mits). Er zijn twee mogelijkheden:
- De aios gaat door naar de volgende stage. Er is weliswaar sprake van een onvoldoende of twijfel, maar de verwachting is dat aios de ontwikkelpunten kan verbeteren in (een) volgende stage(s).
- De aios krijgt een verlenging van de huidige stage. Er is sprake van een onvoldoende of twijfel en de ontwikkelpunten zijn dusdanig dat de aios deze moet verbeteren in een verlenging van de huidige stage.
In beide gevallen ontvangt de aios een brief van het hoofd met de voorwaarden waaraan moet worden voldaan en binnen welke termijn. De (nieuwe) opleider en docenten ontvangen een kopie van deze brief. Om gerichtere begeleiding te kunnen geven worden de aandachtspunten ook in een mondelinge overdracht met betrokkenen gedeeld.
De aios beschrijft in een plan van aanpak hoe hij of zij, tijdens de verlenging of in de volgende stage, aan de voorwaarden kan voldoen. De aios stemt dit plan van aanpak af met de docenten en de coördinator bijzonder aiostrajecten (CBA) en deelt het met de (nieuwe) opleider.
Als bij de volgende ComBeLs blijkt dat er voldoende voortgang is en dat de aios aan de voorwaarden heeft voldaan, dan kan de go-mits in praktische zin opgeheven worden: de aios ontvangt van het hoofd een schriftelijke bevestiging dat aan de voorwaarden van de go-mits is voldaan en dat de aios in principe door kan naar de volgende stage. De begeleiding door de CBA stopt en de volgende opleider wordt niet meer geïnformeerd over de go-mits.
Stoppen met de opleiding
Het hoofd van de huisartsopleiding kan, na weging van het geheel van oordelen van de betrokken beoordelaars en de resultaten van de toetsen, om zwaarwegende redenen besluiten de opleiding van de aios voortijdig te beëindigen. Dit besluit zal worden genomen wanneer het hoofd het niet waarschijnlijk acht dat de aios in de resterende opleidingstijd het vereiste eindniveau zal bereiken. De aios wordt per e-mail en fysieke post op de hoogte gesteld van het definitieve besluit. Een kopie van deze beslissing van het hoofd van de opleiding wordt door de aios voor ‘gezien’ getekend, teruggestuurd en geüpload in het e-portfolio.
Als de aios aan alle onderwijsverplichtingen heeft voldaan, stelt het instituut de verklaringen op en stuurt deze digitaal naar de RGS en per post naar de aios. De verklaringen komen niet in het portfolio te staan. Met de afgifte van deze verklaring wordt te kennen gegeven dat de aios aan het opleidingsplan heeft voldaan. De Voltooiingsverklaring is een essentieel document voor de aanvraag tot inschrijving in het Register van huisartsen die de aios zelf na de opleiding bij de RGS moet indienen.
5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten
De hele opleiding bestaat uit allerlei leeractiviteiten. De gangbare onderdelen op de praktijk en de terugkomdag, zoals het leergesprek en de reflectieronde, staan beschreven in de algemene handleiding: Huisartsopleiding VUmc.
Daarnaast zijn er verschillende onderdelen verplicht binnen de opleiding, met name in het kader van de beoordelingscyclus: toetsen, sommige leeractiviteiten en de vaste beoordelingsmomenten. Het overzicht van deze verplichtingen staat hier: Verplichtingen
Tot slot zijn er leeractiviteiten die extra aandacht behoeven; ze hebben tot doel de ontwikkeling van specifieke competenties te ondersteunen. Ze staan hieronder in een overzicht per stage, met een indicatie van wanneer het moet plaatsvinden. Indien gewenst en passend bij de leerbehoefte van de aios(groep), kan een docent een andere invulling geven aan deze leeractiviteiten. Het is ook mogelijk om bepaalde activiteiten te combineren of in tweetallen uit te voeren. Het is de verantwoordelijkheid van de aios om de leeractiviteiten tijdig uit te voeren, het eventuele bewijsstuk op tijd aan te leveren en leerdoelen en uitvoering vast te leggen in het IOP.
wanneer | wat (in 1e ha-stage) | e-portfolio | meer informatie |
---|---|---|---|
Ca. 2 x per jaar | Aiosonderwijs zoals:
|
| |
6x per jaar | Paralleldag/parallel-koppeldag | ||
In overleg | De Vaardigheden-carrousel | ||
Eerste 6 maanden | Pre-toets consultvoering | ||
Klinisch redeneren | |||
Halverwege stage | Evaluatie opleider door aios (LEOh - Landelijke evaluatie opleiders huisartsgeneeskunde) | De aios vult deze evaluatieformulieren in en bespreekt deze met opleider | |
Opdracht patiëntcontacten | |||
In overleg | Eén dag werkzaamheden van de praktijkassistent overnemen | ||
In overleg | Korte vaardigheidsbeoordeling (KVB) | ||
Tweede halfjaar | Peer-assessment 1e fase | ||
Laatste 6 maanden | 10 supervisiebijeenkomsten | Aios voegt tussen- en eindbeoordeling toe onder 'mijn documenten' (in een apart mapje 'Supervisie') | |
Einde stage | Evaluatie opleider door aios (LEOh - Landelijke evaluatie opleiders huisartsgeneeskunde) | De aios vult deze evaluatieformulieren in en bespreekt deze met opleider | |
Evaluatie docent door aios | Via formulier of mondeling |
wanneer | wat (in klinische stage) | e-portfolio | meer informatie |
---|---|---|---|
In overleg | Aiosonderwijs/PICO | Omdat de groep gemengd is, is het zaak de onderwerpen zo te kiezen dat alle aios in deze groep ervan kunnen leren | |
richtlijn 1 x pm | KPB | De aios houdt beoordeling bij in 'Dossier' | |
Eind stage | Evaluatie stage-inrichting door aios | De aios vult deze evaluatieformulieren in en bespreekt deze met opleider | |
Eind klinische periode | Evaluatie docent door aios | Via formulier of mondeling |
wanneer | wat (in CZ-/GGZ- of keuzestage) | e-portfolio | meer informatie |
---|---|---|---|
In overleg | Aiosonderwijs | Omdat de groep gemengd is, is het zaak de onderwerpen zo te kiezen dat alle aios in deze groep ervan kunnen leren. Optie is om dit te combineren met patiëntgerichte casuspresentatie. | |
In overleg aios en docenten | Patiëntgerichte casuspresentatie | ||
richtlijn 1 x pm | KPB (Korte Praktijk Beoordeling) | De aios houdt beoordeling bij in 'Dossier' | |
Eind stage | Evaluatie stage-inrichting door aios | De aios vult deze evaluatieformulieren in en bespreekt deze met opleider | |
Eind jaar externe stages | Evaluatie docent door aios | Via formulier of mondeling |
wanneer | wat (in 2e ha-stage) | e-portfolio | meer informatie |
---|---|---|---|
Begin stage | Landelijke tweedaagse | ||
6x per jaar | Paralleldag/parallel-koppeldag | ||
In overleg | Aiosonderwijs over een onderwerp naar keuze | Het onderwerp wordt gekozen in afstemming tussen docenten en groep | |
Opdracht Praktijkmanagement | |||
Peer-assessment 2e fase | |||
'Naar keuze een van de volgende praktijkopdrachten:
|
Aios beschrijft of presenteert twee casus en de keuzes die zijn gemaakt gedurende de begeleiding van de patiënt en afwegingen hierbij. | ||
Na ca. 3 maanden | BLS-AED-training | Na goed gevolg ontvangt de aios het BLS/AED-certificaat | |
Hele stage | Korte vaardigheidsbeoordeling (KVB) | De aios houdt beoordeling bij in ‘Dossier’ | |
In 4e maand | Pre-toets consultvoering 2e huisartsstage | ||
Halverwege stage | Evaluatie opleider door aios (LEOh: Landelijke evaluatie opleiders huisartsgeneeskunde) | De aios vult het evaluatieformulier in en bespreekt dit met de opleider. | |
Tweede helft stage | 7 intervisiebijeenkomsten | ||
Eind stage | Evaluatie opleider door aios (LEOh: Landelijke evaluatie opleiders huisartsgeneeskunde) | De aios vult het evaluatieformulier in en bespreekt dit met de opleider. | |
Evaluatie docent door aios | Via formulier of mondeling |