Inwerken in je opleidingspraktijk
Uit Wiki HOVUmc
Versie door Jae Klaasen (overleg | bijdragen) op 17 okt 2018 om 11:10
Leerlijn praktijkmanagement | |
---|---|
Auteur | Eddy Reijnders
Joyce Stroeve |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek | |
Trefwoord |
Inwerken Starten Praktijkscan |
Inhoud
Relevantie
Om goede, efficiënte en veilige zorg te kunnen leveren, moet je als spil in een praktijk weten hoe deze werkt en hoe processen in deze praktijk en de samenwerkingen verlopen. Als je weet hoe je praktijk opgebouwd is qua leeftijd, ras en SES kan je een betere inschatting maken van welke problematiek, risicofactoren of bepaalde ziektebeelden je kan verwachten. Wanneer je op de hoogte bent van samenwerkingsafspraken, sociale kaart en protocollen kun je snel en efficiënt te werk gaan.
Doelen
- Bewustwording van de praktijkopbouw
- Bewustwording van de processen en protocollen van je opleidingspraktijk
- Op de hoogte zijn van de samenwerkingsafspraken
Onderwijsactiviteiten
- Doe een praktijkscan (bijv.: opbouw qua leeftijd, ras en SES) en destilleer daaruit voor jou te verwachten specifieke risicofactoren, ziektebeelden of zorgproblemen.
- Bestudeerd de protocollen en procesbeschrijvingen in je praktijk, werkvormen kunnen zijn:
- Bekijk het NPA-web van de praktijk
- Plan een leergesprek hierover in met je opleider
- Maak een lijstje van partijen / instelling waarmee samengewerkt wordt. Zorg dat je degene waarmee jij dagelijks/wekelijks in aanraking ben op de hoogte bent van de samenwerkingsafspraken. Voorbeelden:
- Welke afspraken zijn er met het verzorgingshuis waar je opleider een aantal patiënten heeft? (Kom je op standaard dagen / alleen op oproep?), hoe rapporteer je aan zorgverleners het beleid en bevindingen? Wie is verantwoordelijk voor het inlichten van eventuele vertegenwoordigers?
- Hoe verzorg je een overdracht naar de HAP?
- POH hoe wordt een afspraak gemaakt en op welke manier vindt er overdracht met verwijsreden plaats (mondeling / via dossier)
Gebruiksaanwijzing
Zelfstudie / opdracht voor in de eerste 4-8 weken van de aiossen die in hun eerste of tweede huisartsstage starten.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn praktijkmanagement
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |