Leefstijlverandering bespreekbaar maken
Uit Wiki HOVUmc
Versie door Louise Nooteboom (overleg | bijdragen) op 10 dec 2018 om 12:48
Leerlijn preventie | |
---|---|
Auteur | |
Stage |
1e Huisartsstage |
KBA | |
Competentie |
Medisch handelen |
Toepassing | |
Trefwoord |
Volgt |
Inhoud
Relevantie
Na dit onderwijsprogramma ben je beter in staat om leefstijlverandering met de pt te bespreken en de pt te ondersteunen in dit proces. Door dit vaker te doen, ben je beter instaat om leefstijlverandering te bespreken en weet je welke barrières je hierbij kan tegenkomen en hoe je daarop moet anticiperen. Bovendien doe je ervaring op met motiverende gespreksvoering en het opstellen van een individueel zorgplan.
Doelen
- Leefstijlverandering bespreken met de patiënt
- Mogelijkheden van verandering verkennen samen met patiënt
- In het verandertraject een ondersteunende rol spelen voor de patiënt.
- Ervaring opdoen met motiverende gespreksvoering.
- Ervaring opdoen met het opstellen van een individueel zorgplan.
Gebruiksaanwijzing
- NHG leefstijladvisering algemeen, in deze link van het NHG komt alles aan de orde. Zo staat het voorkomen of beperken van gezondheidsschade centraal en is een actieve rol van de patiënt essentieel. Huisarts en praktijkondersteuner kunnen de patiënt begeleiden bij diens zelfmanagement door:
- het geven van voorlichting over gezondheidsrisico’s en een gezonde leefstijl;
- NHG zorgmodules leefstijl In de nieuwe NHG-Zorgmodules Leefstijl staan richtlijnen over leefstijladvisering rondom de thema’s roken, alcohol, voeding en bewegen, voor de huisarts en andere zorgverleners
- Voor de patiënt zijn informatie en adviezen op Thuisarts.nlte vinden.
- de patiënt te motiveren tot en ondersteunen bij gedragsverandering
- Voorbeeld individueel zorgplan. Achtergrondinformatie over de totstandkoming van het individueel zorgplan H&W, Het individueel zorgplan: ‘Een knus hoekje in het HIS’. 2014
- de patient te adviseren over stoppen met roken;
- het geven van voorlichting over gezondheidsrisico’s en een gezonde leefstijl;
Acties in de praktijk
- Spreek met je Opleider en de doktersassistente af dat je graag patiënten met CZ/met een indicatie voor een leefstijlverandering op je spreekuur wil zien.
- Spreek met je Opleider en/of POH-S over ervaringen om leefstijlverandering met de pt te bespreken.
- Spreek met je Opleider en/of POH-S over het opstellen van een individueel zorgplan.
Onderwijsactiviteit
- Selecteer een patiënt in de praktijk met:
- een nieuwe chronische ziekte (bijv. DM2, CVRM, COPD, nierfalen)
- een indicatie voor een leefstijlverandering (bv overgewicht/obesitas, stoppen met roken, alcohol abuses)
- Bespreek of patiënt gemotiveerd is tot leefstijlverandering
- Stel vast in welke veranderingsfase de patiënt zich bevind
- Exploreer welke wensen en mogelijkheden er zijn voor verandering
- Biedt een ondersteunende rol in het verandertraject
- Bespreek met je opleider en/of POH-S:
- Wat jouw knelpunten zijn om leestijlverandering te bespreken
- Hoe je een patiënt gemotiveerd hebt gehouden
- Hoe je ondersteuning biedt van leefstijlverandering bij een patiënt
De bouwstenen in de leerlijn preventie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
Categorieën:
- Leerlijn preventie
- Bouwsteen
- Auteur - Annemarie Schalkwijk
- Auteur - Louise Nooteboom
- 1e Huisartsstage
- Klinische stage
- CZ stage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 9.2 - Leefstijl
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Praktijkleren