Euthanasie - eigen grenzen
Inhoud
Relevantie
Euthanasie hoeft niet verplicht uitgevoerd te worden als de patiënt dit wenst en aan de zorgvuldigheidseisen wordt voldaan. Elke arts maakt hierin eigen afwegingen. Als arts ben je wel verplicht een goede overdracht te geven aan een collega en ook goed en tijdig te communiceren wat jouw standpunt ten aanzien van euthanasie is.
In deze bouwsteen wordt een aanzet gegeven voor het verkennen van eigen grenzen over dit onderwerp.
Doel
Eigen normen en waarden verkennen en dit kunnen verwoorden naar patiënt.
Gebruiksaanwijzing
Gesprek met opleider of discussie in grotere groep op de terugkomdag kan helpen om een eigen afweging te maken en te verkennen waar de grenzen liggen.
Onderwijsactiviteiten
Lees de bijbehorende literatuur. Vorm je mening over onderstaande vragen en stellingen. Deze kunnen het uitgangspunt zijn van een breder gesprek.
Verwoord je eigen mening ten aanzien van euthanasie. Sta je hiervoor open of begin je er niet aan? Wat zijn de argumenten voor en tegen?
Stelling; Iedereen die aan de zorgvuldigheidseisen voldoet ben ik bereid om euthanasie te verlenen. Zijn er uitzonderingen te bedenken bij welke patiënten je in gewetensproblemen zou kunnen komen? Waarom? Hoe ga je daarmee om?
Zijn er persoonlijke omstandigheden te bedenken waarin je tijdelijk euthanasie niet zou willen of kunnen toepassen?
Bronnen
De impact van euthanasie op de huisarts artikel uit H en W van 2008.
Anesthesioloog Paul Lieverse, essay in Trouw: Palliatieve zorg verdient beter (2015): Over de plaats van de palliatieve zorg versus de euthanasie en de verschuiving van het (euthanasie) criterium 'ondraaglijk lijden' naar 'kwaliteit van leven’.
Federatie KNMG standpunt euthanasie; nadere toelichting en verduidelijking van het standpunt euthanasie uit 2003.
Arts moet ruimte voor eigen afweging bij vergevorderde dementie; kort artikel over dit onderwerp
De bouwstenen in de leerlijn palliatieve zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn palliatieve zorg
- Bouwsteen
- Auteur - Rinel van Beest
- Auteur - Anneke Zwijnenburg
- 1e Huisartsstage
- Klinische stage
- CZ stage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 8.1 - Palliatieve en stervensfase-gesprek
- KBA 8.2 - Overgang-fasen
- KBA 8.3 - Medische diagnostiek en handelen
- KBA 8.4 - Anticiperend beleid
- KBA 8.5 - Samenwerking en regie
- KBA 8.6 - Naasten
- KBA 8.7 - Rouwbegeleiding
- KBA 8.8 - Palliatieve sedatie
- KBA 8.9 - Euthanasie
- KBA 8.10 - Continuïteit en zelfzorg
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Aandachtsgebied - Diversiteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie