Leerlijn korte episode zorg: verschil tussen versies
k |
k |
||
Regel 97: | Regel 97: | ||
</dynamicpagelist> | </dynamicpagelist> | ||
− | === Veelgebruikte bronnen === | + | === Veelgebruikte bronnen bronnen === |
+ | ==== Veelgebruikte bronnen ==== | ||
{| border="0" style="cellpadding="3" | {| border="0" style="cellpadding="3" | ||
|- style="vertical-align:top;" | |- style="vertical-align:top;" | ||
| width="20%" |[[Bestand:logo-nhg.png|links|kaderloos|150px|link=https://www.knmg.nl/]] | | width="20%" |[[Bestand:logo-nhg.png|links|kaderloos|150px|link=https://www.knmg.nl/]] | ||
− | | width="20%" |[[Bestand:logo-artsportaal.png | + | | width="20%" |[[Bestand:logo-artsportaal.png|links|kaderloos|150px|link=https://www.artsportaal.nl/]] |
− | | width="20%" |[[Bestand:logo-haweb.png | + | | width="20%" |[[Bestand:logo-haweb.png|links|kaderloos|150px|link=https://www.haweb.nl/]] |
− | | width="20%" |[[Bestand:logo-rivm.png | + | | width="20%" |[[Bestand:logo-rivm.png|links|kaderloos|150px|link=https://www.rivm.nl/]] |
− | | width="20%" |[[Bestand:logo-thuisarts.jpg | + | | width="20%" |[[Bestand:logo-thuisarts.jpg|links|kaderloos|150px|link=https://www.thuisarts.nl/]] |
|- style="vertical-align:top;" | |- style="vertical-align:top;" | ||
|'''NHG''' | |'''NHG''' | ||
Regel 115: | Regel 116: | ||
Rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu, voor landelijke richtlijnen en adviezen over (actuele) volksgezondheidonderwerpen | Rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu, voor landelijke richtlijnen en adviezen over (actuele) volksgezondheidonderwerpen | ||
|'''Thuisarts''' | |'''Thuisarts''' | ||
− | + | Een informatie- en voorlichtingssite voor de patiënt, volgt de NHG richtlijnen | |
|} | |} | ||
− | === | + | ==== Onderwerp-specifieke websites ==== |
− | + | {| border="0" style="cellpadding="3" | |
− | + | |- style="vertical-align:top;" | |
− | + | | width="20%" |[[Bestand:logo-fkompas.png|links|kaderloos|150px|link=https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/]] | |
− | + | | width="20%" |[[Bestand:logo-kinderformularium.jpeg|links|kaderloos|150px|link=https://www.kinderformularium.nl/]] | |
− | + | | width="20%" |[[Bestand:llogo-oogartsen.png|links|kaderloos|150px|link=https://www.oogartsen.nl/]] | |
+ | | width="20%" |[[Bestand:logo-huidziekten.png|links|kaderloos|150px|link=https://www.huidziekten.nl/]] | ||
+ | | width="20%" |[[Bestand:logo-vergiftigingen.png|links|kaderloos|150px|link=https://www.vergiftigingen.info/]] | ||
+ | |- style="vertical-align:top;" | ||
+ | |'''Farmacotherapeutisch Kompas''' | ||
+ | Voorziet de zorgproffesional van onafhankelijke geneesmiddeleninformatie standaarden. | ||
+ | |'''Kinderformularium''' | ||
+ | Kennisbank ontwikkeld door het Nederlands Kenniscentrum Farmacotherapie bij Kinderen (NKFK). | ||
+ | |'''oogartsen.nl''' | ||
+ | Oogheelkundige problemen samengesteld door oogartsen. | ||
+ | |'''huidziekten.nl''' | ||
+ | Dermatologische ziekten samengesteld door dermatologen. | ||
+ | |'''vergiftigingen.nl''' | ||
+ | Het nationaal vergifigingen informatiecentrum. | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | ==== Wetenschappelijk websites ==== | ||
+ | *[https://www.henw.org/ www.henw.org]: Huisarts en wetenschap publiceert huisartsrelevante artikelen. | ||
+ | *[https://www.ntvg.nl/ www.ntvg.nl]: Het Nederlandse Tijdschrift voor geneeskunde. | ||
+ | *[https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/ www.pubmed.com]: Zoekmachine die toegang geeft tot abstracts van gepubliceerde medisch wetenschappelijke artikelen uit o.a. de MEDLINE-databank. | ||
+ | *[https://www.uptodate.com www.uptodate.com]: Amerikaanse site, voorziet artsen van actuele en evidence-based informatie voor in de kliniek. | ||
=== Veelgebruikte bronnen === | === Veelgebruikte bronnen === | ||
Regel 142: | Regel 163: | ||
</div> | </div> | ||
<div id="tab3" class="tab-pane fade"> | <div id="tab3" class="tab-pane fade"> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
</div> | </div> | ||
</div> | </div> |
Versie van 24 jun 2019 om 11:38
Leerlijn korte episode zorg |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerkers |
Contact |
Inhoud
Inleiding
Korte episode zorg omvat het grootste deel van de zorg die door huisartsen wordt geleverd. Een medische zorgvraag valt onder de korte episode zorg als de huisarts de diagnostiek en de behandeling kan afronden binnen één tot maximaal drie consulten.
In deze leerlijn worden niet alle negen KBA’s Korte episode zorg uitgewerkt, omdat veel onderwerpen reeds in andere leerlijnen aan de orde komen. In deze leerlijn korte episode zorg ligt de focus op:
- de kennis van de epidemiologie van de belangrijkste aandoeningen waar de huisarts mee te maken krijgt
- ziektescripts
- pluis/niet-pluis gevoel
- klinisch redeneren en het kunnen opstellen van adequate werkhypotheses
- het nut van aanvullende diagnostiek
- verslaglegging, registreren en coderen
- het stimuleren van zelfzorg en zelfmanagement
- het verwijzen naar evidence-based voorlichtings- en adviesmateriaal voor arts en patiënt
Voor arts-patiënt communicatie, waaronder het verhelderen van de hulpvraag, de anamnese, gezamenlijke besluitvorming (shared decision making), evalueren en adviseren, etc., verwijzen we naar de leerlijn APC. Ook voor de onderwerpen diversiteit, psychische klachten en aandoeningen, lichamelijk onderzoek, therapeutische injecties en kleine chirurgische verrichtingen verwijzen we naar de leerlijnen waar deze onderwerpen specifiek aan de orde komen.
Bouwstenen
Deelthema 1: Voert een consult
1. Schat de urgentie van de hulpvraag in en bepaalt de soort verrichting die noodzakelijk is (telefonisch consult, consult of visite).. | Competenties | |
|
|
- Als het consult vastloopt: de kunst van Klinisch Redeneren (KR)
- Het consult loopt niet goed; een eerste analyse (KR-module 1)
- Het consult loopt vast door besliskundige onzekerheid: het klinisch redeneren (KR-module 2)
- Het consult loopt vast, ondanks voldoende zekerheid over huisartsgeneeskundige kennis, vaardigheid en KR (KR-module 3)
- Onderwijs klinisch redeneren voor huisartsopleiders (KR-module 6)
- Top 20 veel voorkomende klachten
- Top 50 incidentie
- Visitetas
- Ziektescripts
2. Verheldert de hulpvraag, neemt de anamnese af en voert onderzoek uit. | Competenties |
---|---|
|
|
- Als het consult vastloopt: de kunst van Klinisch Redeneren (KR)
- Het consult loopt vast door besliskundige onzekerheid: het klinisch redeneren (KR-module 2)
- Hoge Ogen Spel
- Huisartsrelevante online informatiebronnen
- Klinisch redeneren op de Terugkomdag (KR-module 5)
- Onderwijs klinisch redeneren voor huisartsopleiders (KR-module 6)
- Pluis niet pluis
- Quizzen kleine kwalen
3. Voert aanvullende diagnostiek uit. | Competenties |
---|---|
|
|
- Als het consult vastloopt: de kunst van Klinisch Redeneren (KR)
- Het consult loopt vast door besliskundige onzekerheid: het klinisch redeneren (KR-module 2)
- Klinisch redeneren op de Terugkomdag (KR-module 5)
- Laboratoriumonderzoek en point of care testing
4. Stelt de behandeling en het beleid in, informeert en adviseert. | Competenties |
---|---|
|
|
- Als het consult vastloopt: de kunst van Klinisch Redeneren (KR)
- E-health in de huisartsenpraktijk
- Even afwachten - een kijkje in het hoofd van de huisarts
- Het consult loopt vast door besliskundige onzekerheid: het klinisch redeneren (KR-module 2)
- Klinisch redeneren op de Terugkomdag (KR-module 5)
- Stimulatie zelfzorg patiënt
5. Registreert en codeert | Competenties |
---|---|
|
|
6. Sluit de episode af door de behandeling en het beleid te evalueren. | Competenties |
---|---|
|
|
- Als het consult vastloopt: de kunst van Klinisch Redeneren (KR)
- Het consult loopt vast door besliskundige onzekerheid: het klinisch redeneren (KR-module 2)
Deelthema 2: Voert een telefonisch of e-health consult
7. Neemt de anamnese af aan de telefoon. | Competenties |
---|---|
|
|
8. Geeft telefonisch voorlichting en advies. | Competenties |
---|---|
|
|
- Als het consult vastloopt: de kunst van Klinisch Redeneren (KR)
- Het consult loopt vast door besliskundige onzekerheid: het klinisch redeneren (KR-module 2)
- Klinisch redeneren op de Terugkomdag (KR-module 5)
Deelthema 3: Superviseert de assistente
9. Superviseert (telefonische) consulten van de assistente en geeft feedback. | Competenties |
---|---|
|
|
- De huisartsopleider als docent Klinisch Redeneren (KR-module 4)
- Onderwijs klinisch redeneren voor huisartsopleiders (KR-module 6)
Veelgebruikte bronnen bronnen
Veelgebruikte bronnen
NHG
Nederlands Huisartsen Genootschap is de wetenschappelijke vereniging van Nederlandse huisartsen, maakt o.a. de bekende NHG standaarden. |
Artsportaal
Handige links en nuttige online kennis via deze site paraat tijdens het spreekuur. |
HAweb
Het social media platform voor huisartsen in Nederland. |
RIVM
Rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu, voor landelijke richtlijnen en adviezen over (actuele) volksgezondheidonderwerpen |
Thuisarts
Een informatie- en voorlichtingssite voor de patiënt, volgt de NHG richtlijnen |
Onderwerp-specifieke websites
Farmacotherapeutisch Kompas
Voorziet de zorgproffesional van onafhankelijke geneesmiddeleninformatie standaarden. |
Kinderformularium
Kennisbank ontwikkeld door het Nederlands Kenniscentrum Farmacotherapie bij Kinderen (NKFK). |
oogartsen.nl
Oogheelkundige problemen samengesteld door oogartsen. |
huidziekten.nl
Dermatologische ziekten samengesteld door dermatologen. |
vergiftigingen.nl
Het nationaal vergifigingen informatiecentrum. |
Wetenschappelijk websites
- www.henw.org: Huisarts en wetenschap publiceert huisartsrelevante artikelen.
- www.ntvg.nl: Het Nederlandse Tijdschrift voor geneeskunde.
- www.pubmed.com: Zoekmachine die toegang geeft tot abstracts van gepubliceerde medisch wetenschappelijke artikelen uit o.a. de MEDLINE-databank.
- www.uptodate.com: Amerikaanse site, voorziet artsen van actuele en evidence-based informatie voor in de kliniek.
Veelgebruikte bronnen
- www.nhg.org: Nederlands Huisartsen Genootschap is de wetenschappelijke vereniging van Nederlandse huisartsen, maakt o.a. de bekende NHG standaarden.
- www.artsportaal.nl: Handige links en nuttige online kennis via deze site paraat tijdens het spreekuur.
- www.haweb.nl: Het online platform voor huisartsen in Nederland.
- www.rivm.nl: Rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu, voor landelijke richtlijnen en adviezen over (actuele) volksgezondheidonderwerpen
- www.thuisarts.nl: Een informatie- en voorlichtingssite voor de patiënt, volgt de NHG richtlijnen
- www.farmacotherapeutischkompas.nl: Voorziet de zorgproffesional van onafhankelijke geneesmiddeleninformatie
- www.kinderformularium.nl: Kennisbank ontwikkeld door het Nederlands Kenniscentrum Farmacotherapie bij Kinderen (NKFK)
- www.oogartsen.nl: Oogheelkundige problemen samengesteld door oogartsen.
- www.huidziekten.nl: Dermatologische ziekten samengesteld door dermatologen.
- www.vergiftigingen.info: Het nationaal vergifigingen informatiecentrum.
De leerlijnen op een rij
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |