Leerlijn korte episode zorg: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(32 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 11: Regel 11:
 
|  
 
|  
 
'''Leerlijnhouder'''<br />
 
'''Leerlijnhouder'''<br />
Jolijn de Graaff
+
{{Auteur - Jolijn de Graaff}}huisarts-docent
 
|-
 
|-
 
|
 
|
 
'''Leerlijnmedewerkers'''<br />
 
'''Leerlijnmedewerkers'''<br />
dr. {{auteur - Yeun Ying Wong}}huisarts
+
dr. {{Auteur - Yeun Ying Wong}}huisarts<br />
 +
{{Auteur - Henk de Vries}}
 
|-
 
|-
 
|
 
|
 
'''Contact'''<br />
 
'''Contact'''<br />
<span class="fa fa-envelope-o"></span> y.wong@vumc.nl
+
<span class="fa fa-envelope-o"></span> [mailto:yeunyingw@gmail.com Yeun Ying Wong]
 
|}
 
|}
=== Inleiding ===
+
=== Inleiding   ===
 
Korte episode zorg omvat het grootste deel van de zorg die door huisartsen wordt geleverd. Een medische zorgvraag valt onder de korte episode zorg als de huisarts de diagnostiek en de behandeling kan afronden binnen één tot maximaal drie consulten.
 
Korte episode zorg omvat het grootste deel van de zorg die door huisartsen wordt geleverd. Een medische zorgvraag valt onder de korte episode zorg als de huisarts de diagnostiek en de behandeling kan afronden binnen één tot maximaal drie consulten.
  
In deze leerlijn worden niet alle negen KBA’s Korte episode zorg uitgewerkt, omdat veel onderwerpen reeds in andere leerlijnen aan de orde komen. In deze leerlijn korte episode zorg ligt de focus op:
+
In deze leerlijn worden niet alle negen KBA’s Korte episode zorg uitgewerkt tot bouwstenen, omdat veel onderwerpen reeds in andere leerlijnen aan de orde komen.  
* de kennis van de epidemiologie van de belangrijkste aandoeningen waar de huisarts mee te maken krijgt
+
 
* ziektescripts
+
Het klinisch redeneren, daarentegen, is één van de kernvaardigheid van het huisartsenvak. Het is een voorwaarde om medisch goed werk te verrichten en om de consultvoering goed te doen. Aan klinische redeneren besteden we daarom vanaf het begin van de opleiding aandacht, middels een bouwsteen uitgesplitst in zes modules, voor aios, opleiders en/of docenten. 
* pluis/niet-pluis gevoel
+
 
* klinisch redeneren en het kunnen opstellen van adequate werkhypotheses
+
De leerlijn besteedt tevens aandacht aan de kleine kwalen. Deze zijn zo talrijk dat we ze niet allemaal de revue kunnen laten passeren in de opleiding. De [[Quizzen kleine kwalen|bouwsteen]] biedt bronnen en hulpmiddelen aan om via zelfstudie of samen met mede-aios van diverse kleine kwalen kennis te nemen. Een alternatief onderwijsmiddel, die op de terugkomdag kan worden gebruikt om een (leuke) kleine kwaal aan mede-aios te presenteren, is de [[Step-by-Step methode]].    
* het nut van aanvullende diagnostiek
+
 
* verslaglegging, registreren en coderen
+
Voor arts-patiëntcommunicatie, waaronder het verhelderen van de hulpvraag, de anamnese, gezamenlijke besluitvorming (shared decision making), evalueren en adviseren, etc., verwijzen we naar de [[leerlijn APC]]. Ook voor de onderwerpen diversiteit, psychische klachten en aandoeningen, lichamelijk onderzoek, therapeutische injecties en kleine chirurgische verrichtingen verwijzen we naar de leerlijnen waar deze onderwerpen specifiek aan de orde komen.     
* het stimuleren van zelfzorg en zelfmanagement
 
* het verwijzen naar evidence-based voorlichtings- en adviesmateriaal voor arts en patiënt
 
Voor arts-patiënt communicatie, waaronder het verhelderen van de hulpvraag, de anamnese, gezamenlijke besluitvorming (shared decision making), evalueren en adviseren, etc., verwijzen we naar de [[leerlijn APC]]. Ook voor de onderwerpen diversiteit, psychische klachten en aandoeningen, lichamelijk onderzoek, therapeutische injecties en kleine chirurgische verrichtingen verwijzen we naar de leerlijnen waar deze onderwerpen specifiek aan de orde komen.     
 
  
 
=== Bouwstenen ===
 
=== Bouwstenen ===
 
+
==== E-learning ====
 +
* [[E-learning|E-learning per leerlijn]]
 
====Deelthema 1: Voert een consult====
 
====Deelthema 1: Voert een consult====
 
{{KBA 1.1}}
 
{{KBA 1.1}}
Regel 82: Regel 81:
 
====Deelthema 2: Voert een telefonisch of e-health consult====
 
====Deelthema 2: Voert een telefonisch of e-health consult====
 
{{KBA 1.7}}
 
{{KBA 1.7}}
Naast de alledaagse consulten op de praktijk, kunnen een deel van de vragen op telefonisch of op afstand (e-consult) afgehandeld worden. De vraag van telefonisch afhandelen kan van de patiënt komen (heeft geen tijd, ziet geen meerwaarde om langs te komen), telefonisch evalueren/vervolg van een eerder consult, dan wel dat de assistente er zelf niet uit komt met de vraag en dit aan de huisarts over laat. In huidige COVID-19 tijdperk vragen 'consulten op afstand' extra tijd en aandacht, omdat de drempel om naar de praktijk te komen extra hoog is - zowel voor de patiënt als voor de huisarts.
+
<dynamicpagelist>
 
+
category = KBA 1.7 - Filteren en anamnese
Het is aan de huisarts de taak of het telefonisch verder afgehandeld kan worden of dat hij/zij de patiënt alsnog op de praktijk uitnodigt voor nader onderzoek. In alle gevallen speelt APC een belangrijke rol: de hulpvraag uitvragen, sluit dat wat de patiënt vraagt of als klacht voorlegt wel aan bij wat ik denk dat hij/zij bedoelt: vat samen, koppel terug en check actief of de patiënt je adviezen en/of afspraken heeft begrepen. Wees bewust dat bij telefonische gesprekken de non-verbale communicatie wegvalt en dat je daarom ook actiever verbaal moet gaan communiceren. Bedenk van tevoren of telefonisch consulteren wel mogelijk is bij bijv. patiënten met een taalbarrière.
+
ordermethod = sortkey
 
+
order = ascending
Daar waar telefonische gesprekken nog de intonatie en directie interactie met de patiënt extra informatie voor je consult kan geven, zijn E-consulten nog meer plat en eenzijdig. Vaak gaat e-consulten dan ook om korte, niet-urgente vragen, eventueel toegelicht met beeldvorming als een foto of video.
+
mode = unordered
 
+
</dynamicpagelist>       
Voor telefonisch beoordelen of een vraag van de patiënt spoed heeft of niet: zie [[Telefonische triage: in de opleidingspraktijk|bouwsteen Telefonische triage]] van Leerlijn Spoedzorg. 
+
 
 
{{KBA 1.8}}
 
{{KBA 1.8}}
 
<dynamicpagelist>
 
<dynamicpagelist>
Regel 181: Regel 180:
 
  </div>
 
  </div>
  
=== De leerlijnen op een rij ===
+
=== De leerlijnen op een rij ===
 
{{Leerlijnen horizontaal}}
 
{{Leerlijnen horizontaal}}

Huidige versie van 14 nov 2022 om 11:24


Leerlijn korte episode zorg

Leerlijnhouder
Jolijn de Graaff
huisarts-docent

Leerlijnmedewerkers
dr. Yeun Ying Wong
huisarts
Henk de Vries

Contact
Yeun Ying Wong

Inleiding

Korte episode zorg omvat het grootste deel van de zorg die door huisartsen wordt geleverd. Een medische zorgvraag valt onder de korte episode zorg als de huisarts de diagnostiek en de behandeling kan afronden binnen één tot maximaal drie consulten.

In deze leerlijn worden niet alle negen KBA’s Korte episode zorg uitgewerkt tot bouwstenen, omdat veel onderwerpen reeds in andere leerlijnen aan de orde komen.

Het klinisch redeneren, daarentegen, is één van de kernvaardigheid van het huisartsenvak. Het is een voorwaarde om medisch goed werk te verrichten en om de consultvoering goed te doen. Aan klinische redeneren besteden we daarom vanaf het begin van de opleiding aandacht, middels een bouwsteen uitgesplitst in zes modules, voor aios, opleiders en/of docenten.

De leerlijn besteedt tevens aandacht aan de kleine kwalen. Deze zijn zo talrijk dat we ze niet allemaal de revue kunnen laten passeren in de opleiding. De bouwsteen biedt bronnen en hulpmiddelen aan om via zelfstudie of samen met mede-aios van diverse kleine kwalen kennis te nemen. Een alternatief onderwijsmiddel, die op de terugkomdag kan worden gebruikt om een (leuke) kleine kwaal aan mede-aios te presenteren, is de Step-by-Step methode.    

Voor arts-patiëntcommunicatie, waaronder het verhelderen van de hulpvraag, de anamnese, gezamenlijke besluitvorming (shared decision making), evalueren en adviseren, etc., verwijzen we naar de leerlijn APC. Ook voor de onderwerpen diversiteit, psychische klachten en aandoeningen, lichamelijk onderzoek, therapeutische injecties en kleine chirurgische verrichtingen verwijzen we naar de leerlijnen waar deze onderwerpen specifiek aan de orde komen.

Bouwstenen

E-learning

Deelthema 1: Voert een consult

1. Schat de urgentie van de hulpvraag in en bepaalt de soort verrichting die noodzakelijk is (telefonisch consult, consult of visite).. Competenties
  • Maakt een inschatting van de hulpvraag en het soort verrichting of consult dat het gaat worden (tijdens het consult door de huisarts zelf of - voorafgaand aan het consult- door de assistente).
  • Stelt vast dat het gaat om een korte episode klacht en maakt daarbij onderscheid ten opzichte van acute en chronische zorg.
  • Doet dit op basis van kennis van de epidemiologie en ziektescripts/ziektepatronen.
  • In het geval van een visite: gaat goed voorbereid op visite (bepaalt welke spullen nodig zijn), stemt vertrek af met overige praktijkmedewerkers (organisatie, bereikbaar zijn).
  1. Medisch handelen
  2. Communicatie
  3. Organiseren
  4. Kennis en wetenschap
2. Verheldert de hulpvraag, neemt de anamnese af en voert onderzoek uit. Competenties
  • Verheldert de hulpvraag.
  • Neemt de anamnese af, gericht op de tractus - of deel daarvan - waar de hulpvraag of klacht over gaat.
  • Voert lichamelijk onderzoek uit.
  • Op basis van het bovenstaande: stelt een diagnose of komt tot een aangescherpte ‘werkhypothese’.
  • Besluit of aanvullende diagnostiek nodig is of dat naar ‘behandeling en beleid’ wordt doorgegaan.
  • Toont respect en neemt de klacht serieus, kent eigen cognities.
  1. Medisch handelen
  2. Communicatie
  3. Professionaliteit
3. Voert aanvullende diagnostiek uit. Competenties
  • Voert aanvullende diagnostiek uit in de eigen praktijk (bv urine onderzoek; ECG, CRP en het nemen van een biopt).
  • Laat aanvullende diagnostiek uitvoeren buiten de praktijk, maar wel in eigen beheer in ziekenhuis, diagnostisch centrum of huisartsenlab (bv röntgen, echo, uitgebreid lab).
  • Vraagt gemotiveerd aanvullende diagnostiek aan (gebruikmakend van NHG-standaarden en alleen als het beleid hierdoor nog beïnvloed kan worden (kostenbewust).
  1. Medisch handelen
  2. Maatschappelijk handelen
  3. Kennis en wetenschap
4. Stelt de behandeling en het beleid in, informeert en adviseert. Competenties
  • Stelt de prognose en therapie vast conform de richtlijnen.
  • Voert therapeutische verrichtingen uit zoals therapeutische injecties en kleine chirurgische verrichtingen.
  • Geeft begrijpelijke uitleg en voorlichting.
  • Maakt gezamenlijk met de patiënt een gemotiveerde keuze uit de te volgen aanbevelingen (shared decision making).
  • Stimuleert zelfmanagement als onderdeel van de behandeling en zorgt voor de randvoorwaarden.
  • Stimuleert zelfzorg en begeleid hierbij (kennis over zelfzorg, bijv. middelen, betrouwbare websites).
  1. Medisch handelen
  2. Communicatie
5. Registreert en codeert Competenties
  • Legt gegevens vast (verslaglegging in HIS (ADEPD), ICPC coderen, bijhouden van de probleemlijst), om: continuïteit van zorg te bevorderen; informatie toegankelijk te maken voor onderzoek, statistiek en om eigen geleverde zorg te evalueren.
  1. Organiseren
  2. Kennis en wetenschap
6. Sluit de episode af door de behandeling en het beleid te evalueren. Competenties
  • Is kort en bondig over gemaakte afspraken.
  • Evalueert de behandeling en het beleid.
  • Past het beleid zo nodig aan (shared decision-making).
  • Bespreekt de uitslagen van aanvullend lab onderzoek of röntgen.
  • Evalueert niet-medicamenteuze adviezen.
  • Bespreekt de prognose en verwachtingen.
  1. Medisch handelen
  2. Communicatie
  3. Professionaliteit
|}

Deelthema 2: Voert een telefonisch of e-health consult

7. Neemt de anamnese af aan de telefoon. Competenties
  • Maakt duidelijk aan patiënten waar een telefonisch of e-health consult wel of niet geschikt voor is (organisatie, KNMG-richtlijn).
  • Organiseert telefonische en e-health consulten (inplannen, tijd voor reserveren).
  • Voert dezelfde beroepsactiviteiten uit als bij een regulier consult (zie onder 1 t/m 4), maar met twee beperkingen: geen mogelijkheid tot onderzoek en aanvullend onderzoek en uitvallen van non-verbale communicatie. Dit vraagt om vaker samenvatten, en vaker controleren of de patiënt het heeft begrepen.
  • Besluit of het bij een telefonisch consult blijft, of dat de patiënt wordt uitgenodigd voor een consult op praktijk, of dat een visite noodzakelijk is.
  1. Medisch handelen
  2. Communicatie


8. Geeft telefonisch voorlichting en advies. Competenties
  • Geeft telefonisch voorlichting en advies – in behapbare porties- en checkt of dit begrepen is en de patiënt dit uit kan voeren.
  • Verwijst naar evidence-based voorlichtings- en adviesmateriaal voor arts en patiënt (bv. Thuisarts.nl).
  • Draagt zorg voor vervolgbeleid.
  • Spreekt duidelijk af wanneer de patiënt opnieuw contact moet opnemen.
  • Werkt hierbij samen met de assistente, spreekt een taakverdeling af.
  1. Medisch handelen
  2. Communicatie
  3. Organiseren

Deelthema 3: Superviseert de assistente

9. Superviseert (telefonische) consulten van de assistente en geeft feedback. Competenties
  • Superviseert tijdig de zelfzorgadviezen van de assistente.
  • Geeft gericht feedback op door de assistente afgehandelde consulten. Het kan hier gaan om volledig zelfstandig afgehandelde consulten door de assistente (bijv. uwi, lage rugpijn, griep) of consulten die door de assistente worden afgehandeld na overleg met de aios/opleider.
  • Organiseert de supervisie van de assistente. Aspecten van belang: korte lijnen/ laagdrempelige beschikbaarheid, heldere communicatie, samenwerking.
  • Weet wat de assistente kan en niet kan. Maakt afspraken met de assistente over niveau van zelfstandig afhandelen van telefonische consulten (delegeren van taken).
  • Organiseert en plant de supervisie van de telefonische consulten.
  1. Communicatie
  2. Samenwerken
  3. Organiseren
  4. Kennis en wetenschap


Veelgebruikte bronnen


Logo-nhg.png
Logo-artsportaal.png
Logo-haweb.png
Logo-rivm.png
Logo-thuisarts.jpg
NHG

Nederlands Huisartsen Genootschap is de wetenschappelijke vereniging van Nederlandse huisartsen, maakt o.a. de bekende NHG standaarden.

Artsportaal

Handige links en nuttige online kennis via deze site paraat tijdens het spreekuur.

HAweb

Het social media platform voor huisartsen in Nederland.

RIVM

Rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu, voor landelijke richtlijnen en adviezen over (actuele) volksgezondheidonderwerpen

Thuisarts

Een informatie- en voorlichtingssite voor de patiënt, volgt de NHG richtlijnen


Logo-fkompas.png
Logo-kinderformularium.jpg
Logo-oogartsen.png
Logo-huidziekten.png
Logo-vergiftigingen.png
Farmacotherapeutisch Kompas

Voorziet de zorgproffesional van onafhankelijke geneesmiddeleninformatie standaarden.

Kinderformularium

Kennisbank ontwikkeld door het Nederlands Kenniscentrum Farmacotherapie bij Kinderen (NKFK).

oogartsen.nl

Oogheelkundige problemen samengesteld door oogartsen.

huidziekten.nl

Dermatologische ziekten samengesteld door dermatologen.

vergiftigingen.nl

Het nationaal vergifigingen informatiecentrum.


Logo-henw.jpg
Logo-ntvg.png
Logo-pubmed.png
Logo-uptodate.png
Huisarts & Wetenschap

Huisarts en wetenschap publiceert huisartsrelevante artikelen.

NTvG

Nederlandse Tijdschrift voor geneeskunde.

PubMed

Zoekmachine die toegang geeft tot abstracts van gepubliceerde medisch wetenschappelijke artikelen uit o.a. de MEDLINE-databank.

uptodate.com

Amerikaanse site, voorziet artsen van actuele en evidence-based informatie voor in de kliniek.

De leerlijnen op een rij


Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie