Quizzen kleine kwalen: verschil tussen versies
(9 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 8: | Regel 8: | ||
{{auteur - Yeun Ying Wong|Yeun Ying Wong}} | {{auteur - Yeun Ying Wong|Yeun Ying Wong}} | ||
{{auteur - Erik Fokke|Erik Fokke}} | {{auteur - Erik Fokke|Erik Fokke}} | ||
+ | {{auteur - Jolijn de Graaff|Jolijn de Graaff}} | ||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
Regel 32: | Regel 33: | ||
Kennis over kleine kwalen is vooral bij aanvang van de opleiding beperkt; er is onder aios daarom veel behoefte aan adequate informatie. Onderstaande literatuurbronnen zijn hiervoor zeer geschikt. Ze bieden zoveel mogelijk wetenschappelijk onderbouwde kennis over kleine kwalen. | Kennis over kleine kwalen is vooral bij aanvang van de opleiding beperkt; er is onder aios daarom veel behoefte aan adequate informatie. Onderstaande literatuurbronnen zijn hiervoor zeer geschikt. Ze bieden zoveel mogelijk wetenschappelijk onderbouwde kennis over kleine kwalen. | ||
− | De ervaring leert dat de kennis over een kleine kwaal sneller beklijft als je de deze een aantal keer in de praktijk hebt gezien. Kennis maken met kleine kwalen kan ook in de vorm van een quiz. In deze bouwsteen vind je | + | De ervaring leert dat de kennis over een kleine kwaal sneller beklijft als je de deze een aantal keer in de praktijk hebt gezien. Kennis maken met kleine kwalen kan ook in de vorm van een ''quiz''. In deze bouwsteen vind je meerdere quizzen die die zijn gemaakt door HOVUMc-docenten. |
+ | |||
+ | Een alternatief onderwijsmiddel die op de terugkomdag kan worden gebruikt om een kleine kwaal die in de spreekkamer je verrast heeft aan mede-aios te presenteren is de [[Step-by-Step methode]]. | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
− | Het vergroten van parate kennis van kleine kwalen | + | * Het vergroten van parate kennis van kleine kwalen. |
+ | * Het weten waar (zo mogelijk wetenschappelijk onderbouwde) informatie over kleine kwalen te vinden is. | ||
=== Onderwijsactiviteit === | === Onderwijsactiviteit === | ||
− | De quizzen zijn oorspronkelijk bedoeld voor een uurtje plenaire toetsing op een TKD: om parate kennis te toetsen en om met | + | * De quizzen zijn oorspronkelijk bedoeld voor een uurtje plenaire toetsing op een TKD: om parate kennis te toetsen en om met mede-aios in gesprek te gaan over de antwoorden. |
+ | * De quizzen kunnen ook een aanleiding zijn voor gerichte zelfstudie over kleine kwalen. | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
* Het gebruik van de quizzen met bijbehorende literatuur spreekt voor zich. | * Het gebruik van de quizzen met bijbehorende literatuur spreekt voor zich. | ||
* Houd de 'kleine kwalen'-boeken tijdens het spreekuur binnen handbereik en zoek de informatie op over de kleine kwaal die je niet (goed) kent, zodra je deze op het spreekuur tegenkomt. Een casus in levende lijve blijft beklijft beter dan een papieren quiz! | * Houd de 'kleine kwalen'-boeken tijdens het spreekuur binnen handbereik en zoek de informatie op over de kleine kwaal die je niet (goed) kent, zodra je deze op het spreekuur tegenkomt. Een casus in levende lijve blijft beklijft beter dan een papieren quiz! | ||
− | + | ||
− | |||
* Tegenwoordig bestaat er het kaartspel '''[https://www.bsl.nl/shop/kleine-kwalen-kwartet-9789036824194 Kwartet Kleine Kwalen]''', van dezelfde uitgevers van het Kleine Kwalen studieboekenreeks. | * Tegenwoordig bestaat er het kaartspel '''[https://www.bsl.nl/shop/kleine-kwalen-kwartet-9789036824194 Kwartet Kleine Kwalen]''', van dezelfde uitgevers van het Kleine Kwalen studieboekenreeks. | ||
De secretariaat van het VUMC heeft er 4 kwartetspellen op voorraad. Dit leerzame spel kan bijvoorbeeld worden gespeeld door de aios tijdens een docent-loze uur op de TKD. De gebruiksaanwijzing is te vinden in het spel. | De secretariaat van het VUMC heeft er 4 kwartetspellen op voorraad. Dit leerzame spel kan bijvoorbeeld worden gespeeld door de aios tijdens een docent-loze uur op de TKD. De gebruiksaanwijzing is te vinden in het spel. | ||
=== Bronnen === | === Bronnen === | ||
− | * Een quiz in | + | * [[Media:Kleine kwalenquiz +antwoorden -Dermatologie DEF- 2022.docx|Quiz Kleine Kwalen Dermatologie (2022)]], gebaseerd op originele petje-op-petje-af-quiz uit 2014, geupdated naar Kleine Kwalen, 8e druk (2019). |
− | * [[ | + | * [[Media:Quiz KK algemeen zonder dermatologie DEF- 2022.docx|Quiz Kleine Kwalen Algemeen (2022)]] (zonder dermatologie), gebaseerd op originele petje-op-petje-af-quiz uit 2014, geupdated naar Kleine Kwalen, 8e druk (2019). |
− | + | * Een quiz in presentatie [[Media:Kleine kwalen, presentatie2014-updatedYW.ppt|Powerpoint Kleine Kwalen (2014)]] door Margreeth Ooijevaar, huisarts en docent VUmc Twente. De paginanummers in het onderschrift van de slides verwijzen naar de 6e druk van het boek 'Kleine kwalen in de huisartsenpraktijk' (2014). De antwoorden op de quiz-vragen zijn daar in terug te vinden. Omdat de pagina-inhoud van de 7e druk (2016) ongewijzigd is gebleven ten opzichte van de 6e druk, kan de 7edruk ook gebruikt worden als naslagwerk bij de quiz. | |
+ | * [[Media:Kleine kwalenquiz PDF YW.pdf|Quiz Kleine Kwalen (2014)]] (petje-op-petje-af-quiz). De paginanummers refereren naar de 5e druk van het boek 'Kleine kwalen in de huisartsenpraktijk' (2010). | ||
+ | |||
In de bibliotheek van HOVUMC zijn onderstaande staande leerboeken te vinden. | In de bibliotheek van HOVUMC zijn onderstaande staande leerboeken te vinden. | ||
* Eekhof J., et al. ''Kleine kwalen voor in de huisartsenpraktijk'', BSL 8<sup>e</sup> druk 2019 (ISBN: 9789036822503) | * Eekhof J., et al. ''Kleine kwalen voor in de huisartsenpraktijk'', BSL 8<sup>e</sup> druk 2019 (ISBN: 9789036822503) |
Huidige versie van 19 sep 2022 om 12:45
Leerlijn korte episode zorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competentie | |
Toepassing |
Inhoud
Relevantie
Op het spreekuur ziet de huisarts een breed scala aan klachten. Chronische aandoeningen en spoedeisende problematiek wisselen elkaar af met een keur aan kleine kwalen. Kleine kwalen komen veel voor, zijn relatief onschuldig en gaan doorgaans vanzelf over - binnen afzienbare tijd. Meestal is het geven van advies of geruststelling door de huisarts voldoende, al dan niet aangevuld met huis- tuin- en keukenmiddelen of zelfzorgproducten. Het werkt efficiënt als je over kleine kwalen veel parate kennis hebt.
Kennis over kleine kwalen is vooral bij aanvang van de opleiding beperkt; er is onder aios daarom veel behoefte aan adequate informatie. Onderstaande literatuurbronnen zijn hiervoor zeer geschikt. Ze bieden zoveel mogelijk wetenschappelijk onderbouwde kennis over kleine kwalen.
De ervaring leert dat de kennis over een kleine kwaal sneller beklijft als je de deze een aantal keer in de praktijk hebt gezien. Kennis maken met kleine kwalen kan ook in de vorm van een quiz. In deze bouwsteen vind je meerdere quizzen die die zijn gemaakt door HOVUMc-docenten.
Een alternatief onderwijsmiddel die op de terugkomdag kan worden gebruikt om een kleine kwaal die in de spreekkamer je verrast heeft aan mede-aios te presenteren is de Step-by-Step methode.
Doel
- Het vergroten van parate kennis van kleine kwalen.
- Het weten waar (zo mogelijk wetenschappelijk onderbouwde) informatie over kleine kwalen te vinden is.
Onderwijsactiviteit
- De quizzen zijn oorspronkelijk bedoeld voor een uurtje plenaire toetsing op een TKD: om parate kennis te toetsen en om met mede-aios in gesprek te gaan over de antwoorden.
- De quizzen kunnen ook een aanleiding zijn voor gerichte zelfstudie over kleine kwalen.
Gebruiksaanwijzing
- Het gebruik van de quizzen met bijbehorende literatuur spreekt voor zich.
- Houd de 'kleine kwalen'-boeken tijdens het spreekuur binnen handbereik en zoek de informatie op over de kleine kwaal die je niet (goed) kent, zodra je deze op het spreekuur tegenkomt. Een casus in levende lijve blijft beklijft beter dan een papieren quiz!
- Tegenwoordig bestaat er het kaartspel Kwartet Kleine Kwalen, van dezelfde uitgevers van het Kleine Kwalen studieboekenreeks.
De secretariaat van het VUMC heeft er 4 kwartetspellen op voorraad. Dit leerzame spel kan bijvoorbeeld worden gespeeld door de aios tijdens een docent-loze uur op de TKD. De gebruiksaanwijzing is te vinden in het spel.
Bronnen
- Quiz Kleine Kwalen Dermatologie (2022), gebaseerd op originele petje-op-petje-af-quiz uit 2014, geupdated naar Kleine Kwalen, 8e druk (2019).
- Quiz Kleine Kwalen Algemeen (2022) (zonder dermatologie), gebaseerd op originele petje-op-petje-af-quiz uit 2014, geupdated naar Kleine Kwalen, 8e druk (2019).
- Een quiz in presentatie Powerpoint Kleine Kwalen (2014) door Margreeth Ooijevaar, huisarts en docent VUmc Twente. De paginanummers in het onderschrift van de slides verwijzen naar de 6e druk van het boek 'Kleine kwalen in de huisartsenpraktijk' (2014). De antwoorden op de quiz-vragen zijn daar in terug te vinden. Omdat de pagina-inhoud van de 7e druk (2016) ongewijzigd is gebleven ten opzichte van de 6e druk, kan de 7edruk ook gebruikt worden als naslagwerk bij de quiz.
- Quiz Kleine Kwalen (2014) (petje-op-petje-af-quiz). De paginanummers refereren naar de 5e druk van het boek 'Kleine kwalen in de huisartsenpraktijk' (2010).
In de bibliotheek van HOVUMC zijn onderstaande staande leerboeken te vinden.
- Eekhof J., et al. Kleine kwalen voor in de huisartsenpraktijk, BSL 8e druk 2019 (ISBN: 9789036822503)
- Eekhof J., et al. Kleine kwalen bij kinderen, BSL 4e druk 2016 (ISBN 9789036816953)
- Eekhof J., et al. Kleine kwalen en alledaagse klachten bij ouderen, BSL 1e druk 2020 (ISBN: 9789036825481)
- Eekhof J., et al. Kleine kwalen en alledaagse klachten bij zwangeren, BSL 1e druk 2019 (ISBN: 9789036824064)
- Kwartet Kleine Kwalen (ISBN 9789036824194), BSL 1e druk sept 2019
- Met de NHG-behandelrichtlijnen geeft de NHG-website ook voor diverse kleine en alledaagse - en minder alledaagse - aandoeningen heldere evidence-based adviezen en aanbevelingen.
De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |