Het consult loopt vast, ondanks voldoende zekerheid over huisartsgeneeskundige kennis, vaardigheid en KR (KR-module 3): verschil tussen versies
k (Yeun Ying Wong heeft pagina Het consult loopt vast, ondanks juiste toepassing medische kennis: de reflectieve onzekerheid (Module 3) hernoemd naar Het consult loopt vast, ondanks voldoende huisartsgeneeskundige kennis (Module 3)) |
k |
||
Regel 31: | Regel 31: | ||
{{Toepassing - Zelfstudie}} | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
|} | |} | ||
− | === | + | |
− | + | === Inleiding === | |
+ | Er zijn diverse redenen waardoor een consult (achteraf gezien) niet soepel loopt. Het klinisch redeneren kan geblokkeerd raken door een gevoel van onzekerheid. Het gaat daarbij niet om medische kennis (de aios wéét achteraf wel wat zij ‘volgens de boekjes’ zou moeten doen), maar het lukt de aios op dat moment ''niet'' om '''een beslissing of de regie te nemen, te prioriteren, of los te laten, dan wel haar verantwoordelijkheid nemen,''' enzovoorts. De aios benoemt dit veelal als ‘'''onzeker''' zijn’. | ||
+ | |||
+ | Maar wat belemmert haar op '''dat''' moment waardoor het niet lukt de knoop door te hakken, of een keuze te maken? | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === |
Versie van 21 mrt 2021 om 22:28
Leerlijn korte episode zorg | |
---|---|
Auteur |
Prof. dr. Henk de Vries |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Inleiding
Er zijn diverse redenen waardoor een consult (achteraf gezien) niet soepel loopt. Het klinisch redeneren kan geblokkeerd raken door een gevoel van onzekerheid. Het gaat daarbij niet om medische kennis (de aios wéét achteraf wel wat zij ‘volgens de boekjes’ zou moeten doen), maar het lukt de aios op dat moment niet om een beslissing of de regie te nemen, te prioriteren, of los te laten, dan wel haar verantwoordelijkheid nemen, enzovoorts. De aios benoemt dit veelal als ‘onzeker zijn’.
Maar wat belemmert haar op dat moment waardoor het niet lukt de knoop door te hakken, of een keuze te maken?
Gebruiksaanwijzing
Lees (opnieuw) casus A (een meisje met uwi en pijn in flank).
In deze casus A gaat in op de diverse onzekerheidsfactoren die de aios parten speelt tijdens op het oog een simpele medische casus, en hoe de hao hiermee om kan gaan met onderstaande analyse lijst.
Onderwijsactiviteiten
Deze stap volgt na direct na de eerste analyse uit module 1.
- Reflecteer in een leergesprek bij een vastgelopen casus de onzekerheden van de aios.
- Pak de onderstaande lijst (uitklap) erbij en sta stil bij mogelijke oorzaken wat van invloed heeft op de aanpak van de aios op haar casus.
(zie ook het communicatiewiel):
A. In hoeverre spelen persoonlijke factoren bij jou een rol?
Bijvoorbeeld: • eerdere medische ervaring • perfectionisme • eigen thuissituatie • eigen gezondheid • perfectionisme of andere trekken • de ideeën over hoe anderen naar je kijken
B. In hoeverre spelen patiënt-factoren een rol?
Bijvoorbeeld: • eisende patiënt • barrières in communicatie
C. In hoeverre speelt de context een rol?
Bijvoorbeeld: • drukte • spoed • vrijdagmiddag • pas een fout gemaakt • moe
D. Is deze situatie vergelijkbaar met andere waarbij je je onzeker voelt?
Zijn er patronen herkenbaar? Dit is essentieel om gedurende de opleiding te herkennen door aios en opleider.
Zie ook module 4. Hier worden suggesties gedaan om de onzekerheid te hanteren: wanneer er een patroon lijkt, waarin de aios steeds in dezelfde “onzekerheids-valkuil” valt wordt het een thema voor een leergesprek.
- Bespreek wat haar kan helpen om de volgende keer beter voorbereid te zijn (zie ook nabespreking in leergesprek in casus A).
Bronnen
Casus A. Een meisje met uwi en pijn in flank
De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn korte episode zorg
- Bouwsteen
- Auteur - Henk de Vries
- Auteur - Yeun Ying Wong
- 1e Huisartsstage
- 2e Huisartsstage
- KBA 1.1 - Consult filteren
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie