Het consult loopt vast, ondanks voldoende zekerheid over huisartsgeneeskundige kennis, vaardigheid en KR (KR-module 3): verschil tussen versies
k |
|||
Regel 33: | Regel 33: | ||
=== Inleiding === | === Inleiding === | ||
− | Er zijn diverse redenen waardoor een consult (achteraf gezien) niet soepel loopt. Het klinisch redeneren kan geblokkeerd raken door een gevoel van onzekerheid. Het gaat daarbij niet om medische kennis (de aios wéét achteraf wel wat zij ‘volgens de boekjes’ zou moeten doen), maar het lukt de aios op dat moment ''niet'' om '''een beslissing of de regie te nemen, te prioriteren, of los te laten, dan wel haar verantwoordelijkheid nemen,''' enzovoorts. De aios benoemt dit veelal als | + | Er zijn diverse redenen waardoor een consult (achteraf gezien) niet soepel loopt. Het klinisch redeneren kan geblokkeerd raken door een gevoel van onzekerheid. Het gaat daarbij niet om medische kennis (de aios wéét achteraf wel wat zij ‘volgens de boekjes’ zou moeten doen), maar het lukt de aios op dat moment ''niet'' om '''een beslissing of de regie te nemen, te prioriteren, of los te laten, dan wel haar verantwoordelijkheid te nemen,''' enzovoorts. De aios benoemt dit veelal als ‘onzeker zijn’. |
− | Maar wat belemmert haar op | + | Maar wat belemmert haar op ''dat'' moment waardoor het niet lukt de knoop door te hakken, of een keuze te maken? |
− | === | + | ==== Voorbeelden van situaties ==== |
− | + | Hieronder volgen enkele voorbeelden die de opleider (en aios) aanleiding kunnen geven om de onzekerheid bij het klinisch redeneren na te gaan bespreken. Het leergesprek is dé plek om een consult, waarin - of waarna - onzekerheid optreedt, te analyseren (zie analyse lijst). | |
− | + | '''Consultatie van opleider:''' | |
+ | * aios vraagt alleen bevestiging (weet het soms beter dan opleider!) | ||
+ | * aios vraagt opleider heel weinig…. | ||
+ | * …….. | ||
+ | '''Het patiëntenconsult''': | ||
+ | * wordt rommelig na de intake en vraagverheldering….. | ||
+ | * de aios ‘vergeet’ een essentieel onderzoek te doen….. | ||
+ | * de aios vertelt de patiënt dat afwachten de beste optie is, maar ….”u kunt ook”… | ||
+ | * de aios verwijst de patiënt toch, terwijl verloop van consult en klacht daar niet om vraagt | ||
+ | * ………. | ||
+ | '''Dat observatie door opleider/ aios dat:''' | ||
+ | * de aios uitgeput raakt na een paar maanden als (h)aios | ||
+ | * de aios na 4 maanden nog het liefst alles nabespreekt | ||
+ | * de aios niet kan slapen na een visite | ||
+ | Deze momenten van ''verbazing'' over het handelen van een aios zijn belangrijke momenten om na te bespreken. Wat gebeurt er bij de aios op dat moment? Welke factoren spelen mee en waarom hebben ze deze uitwerking op de aios? Reflectie en feedback op die momenten is leerzaam voor de aios (en vaak ook voor de opleider). | ||
− | === | + | === Onderwijsactiviteiten === |
− | + | · Constateer samen met de aios waar het probleem (“het klinisch redeneren werd verstoord”) voelbaar en/of zichtbaar werd. Hierbij is het belangrijk dat de aios niet een probleem wordt aangepraat! (= flinke valkuil voor opleiders!) | |
− | + | · Met de '''lijst''' in de uitklapbalk onderzoeken de opleider en aios samen welke factoren de verstoring hebben veroorzaakt. De aios moet hier vrijuit kunnen terugkijken/reflecteren op de situatie en zal wikken en wegen… Dit is een proces. En kost dus tijd. | |
− | + | · Bespreek wat haar kan helpen om de volgende keer beter voorbereid te zijn (zie ook nabespreking in leergesprek in het voorbeeld [[:Bestand:Casus def KR reflectie onzekerheid uwi dec 2020 yw.pdf|casus A]]) | |
− | + | ||
− | <accordion parent="accordion" heading="Vragen ter analyse reflectie onzekerheid klinisch redeneren"> | + | ''' '''<div class="panel-group" id="accordion"><accordion parent="accordion" heading="Vragen ter analyse reflectie onzekerheid klinisch redeneren"> |
(zie ook het communicatiewiel): | (zie ook het communicatiewiel): | ||
Versie van 21 mrt 2021 om 22:55
Leerlijn korte episode zorg | |
---|---|
Auteur |
Prof. dr. Henk de Vries |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Inleiding
Er zijn diverse redenen waardoor een consult (achteraf gezien) niet soepel loopt. Het klinisch redeneren kan geblokkeerd raken door een gevoel van onzekerheid. Het gaat daarbij niet om medische kennis (de aios wéét achteraf wel wat zij ‘volgens de boekjes’ zou moeten doen), maar het lukt de aios op dat moment niet om een beslissing of de regie te nemen, te prioriteren, of los te laten, dan wel haar verantwoordelijkheid te nemen, enzovoorts. De aios benoemt dit veelal als ‘onzeker zijn’.
Maar wat belemmert haar op dat moment waardoor het niet lukt de knoop door te hakken, of een keuze te maken?
Voorbeelden van situaties
Hieronder volgen enkele voorbeelden die de opleider (en aios) aanleiding kunnen geven om de onzekerheid bij het klinisch redeneren na te gaan bespreken. Het leergesprek is dé plek om een consult, waarin - of waarna - onzekerheid optreedt, te analyseren (zie analyse lijst).
Consultatie van opleider:
- aios vraagt alleen bevestiging (weet het soms beter dan opleider!)
- aios vraagt opleider heel weinig….
- ……..
Het patiëntenconsult:
- wordt rommelig na de intake en vraagverheldering…..
- de aios ‘vergeet’ een essentieel onderzoek te doen…..
- de aios vertelt de patiënt dat afwachten de beste optie is, maar ….”u kunt ook”…
- de aios verwijst de patiënt toch, terwijl verloop van consult en klacht daar niet om vraagt
- ……….
Dat observatie door opleider/ aios dat:
- de aios uitgeput raakt na een paar maanden als (h)aios
- de aios na 4 maanden nog het liefst alles nabespreekt
- de aios niet kan slapen na een visite
Deze momenten van verbazing over het handelen van een aios zijn belangrijke momenten om na te bespreken. Wat gebeurt er bij de aios op dat moment? Welke factoren spelen mee en waarom hebben ze deze uitwerking op de aios? Reflectie en feedback op die momenten is leerzaam voor de aios (en vaak ook voor de opleider).
Onderwijsactiviteiten
· Constateer samen met de aios waar het probleem (“het klinisch redeneren werd verstoord”) voelbaar en/of zichtbaar werd. Hierbij is het belangrijk dat de aios niet een probleem wordt aangepraat! (= flinke valkuil voor opleiders!)
· Met de lijst in de uitklapbalk onderzoeken de opleider en aios samen welke factoren de verstoring hebben veroorzaakt. De aios moet hier vrijuit kunnen terugkijken/reflecteren op de situatie en zal wikken en wegen… Dit is een proces. En kost dus tijd.
· Bespreek wat haar kan helpen om de volgende keer beter voorbereid te zijn (zie ook nabespreking in leergesprek in het voorbeeld casus A)
(zie ook het communicatiewiel):
A. In hoeverre spelen persoonlijke factoren bij jou een rol?
Bijvoorbeeld: • eerdere medische ervaring • perfectionisme • eigen thuissituatie • eigen gezondheid • perfectionisme of andere trekken • de ideeën over hoe anderen naar je kijken
B. In hoeverre spelen patiënt-factoren een rol?
Bijvoorbeeld: • eisende patiënt • barrières in communicatie
C. In hoeverre speelt de context een rol?
Bijvoorbeeld: • drukte • spoed • vrijdagmiddag • pas een fout gemaakt • moe
D. Is deze situatie vergelijkbaar met andere waarbij je je onzeker voelt?
Zijn er patronen herkenbaar? Dit is essentieel om gedurende de opleiding te herkennen door aios en opleider.
Zie ook module 4. Hier worden suggesties gedaan om de onzekerheid te hanteren: wanneer er een patroon lijkt, waarin de aios steeds in dezelfde “onzekerheids-valkuil” valt wordt het een thema voor een leergesprek.
- Bespreek wat haar kan helpen om de volgende keer beter voorbereid te zijn (zie ook nabespreking in leergesprek in casus A).
Bronnen
Casus A. Een meisje met uwi en pijn in flank
De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn korte episode zorg
- Bouwsteen
- Auteur - Henk de Vries
- Auteur - Yeun Ying Wong
- 1e Huisartsstage
- 2e Huisartsstage
- KBA 1.1 - Consult filteren
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie