Leerlijn korte episode zorg: verschil tussen versies
k |
k |
||
Regel 64: | Regel 64: | ||
namespace = 0 | namespace = 0 | ||
mode = unordered | mode = unordered | ||
+ | order = ascending | ||
</DynamicPageList> | </DynamicPageList> | ||
{{KBA 1.6}} | {{KBA 1.6}} | ||
Regel 70: | Regel 71: | ||
namespace = 0 | namespace = 0 | ||
mode = unordered | mode = unordered | ||
+ | order = ascending | ||
</DynamicPageList> | </DynamicPageList> | ||
Regel 78: | Regel 80: | ||
namespace = 0 | namespace = 0 | ||
mode = unordered | mode = unordered | ||
+ | order = ascending | ||
</DynamicPageList> | </DynamicPageList> | ||
{{KBA 1.8}} | {{KBA 1.8}} | ||
Regel 84: | Regel 87: | ||
namespace = 0 | namespace = 0 | ||
mode = unordered | mode = unordered | ||
+ | order = ascending | ||
</DynamicPageList> | </DynamicPageList> | ||
Regel 92: | Regel 96: | ||
namespace = 0 | namespace = 0 | ||
mode = unordered | mode = unordered | ||
+ | order = ascending | ||
</DynamicPageList> | </DynamicPageList> | ||
=== Overige leerlijnen === | === Overige leerlijnen === | ||
{{Leerlijnen horizontaal}} | {{Leerlijnen horizontaal}} |
Versie van 23 jul 2018 om 13:34
Leerlijn korte episode zorg | |
---|---|
Leerlijnhouder | |
Leerlijnmedewerkers | |
Contact |
Inleiding
Korte episode zorg omvat het grootste deel van de zorg die door huisartsen wordt geleverd. Een medische zorgvraag valt onder de korte episode zorg als de huisarts in één tot maximaal drie consulten de diagnostiek, de behandeling en het aanvullend beleid kan afronden.
In deze leerlijn worden niet alle negen KBA’s Korte episode zorg uitgewerkt, omdat veel onderwerpen reeds in andere leerlijnen aan de orde komen. In deze leerlijn Korte episode zorg ligt de focus op:
- de kennis van de epidemiologie van de belangrijkste aandoeningen waar de huisarts mee te maken krijgt
- ziektescripts
- pluis/niet-pluis gevoel
- klinisch redeneren en het kunnen opstellen van adequate werkhypotheses
- het nut van aanvullende diagnostiek
- verslaglegging, registreren en coderen
- het stimuleren van zelfzorg en zelfmanagement
- het verwijzen naar evidence-based voorlichtings- en adviesmateriaal voor arts en patient (bijv. Thuisarts.nl)
Voor arts-patient communicatie, waaronder het verhelderen van de hulpvraag, de anamnese, shared decision making, evalueren en adviseren, etc., verwijzen we naar de leerlijn APC. Ook voor de onderwerpen diversiteit, psychische klachten en aandoeningen, lichamelijk onderzoek, therapeutische injecties en kleine chirurgische verrichtingen verwijzen we naar de leerlijnen waar deze onderwerpen specifiek aan de orde komen.
Bouwstenen
Deelthema 1: Voert een consult
1. Schat de urgentie van de hulpvraag in en bepaalt de soort verrichting die noodzakelijk is (telefonisch consult, consult of visite).. | Competenties | |
|
|
- Top 20 veel voorkomende klachten
- Top 50 incidentie
- Visitetas
- Ziektescripts
- Als het consult vastloopt: de kunst van Klinisch Redeneren (KR)
- Het consult loopt niet goed; een eerste analyse (KR-module 1)
- Het consult loopt vast, ondanks voldoende zekerheid over huisartsgeneeskundige kennis, vaardigheid en KR (KR-module 3)
- Het consult loopt vast door besliskundige onzekerheid: het klinisch redeneren (KR-module 2)
- Onderwijs klinisch redeneren voor huisartsopleiders (KR-module 6)
2. Verheldert de hulpvraag, neemt de anamnese af en voert onderzoek uit. | Competenties |
---|---|
|
|
- Pluis niet pluis
- Quizzen kleine kwalen
- Hoge Ogen Spel
- Huisartsrelevante online informatiebronnen
- Als het consult vastloopt: de kunst van Klinisch Redeneren (KR)
- Het consult loopt vast door besliskundige onzekerheid: het klinisch redeneren (KR-module 2)
- Onderwijs klinisch redeneren voor huisartsopleiders (KR-module 6)
- Klinisch redeneren op de Terugkomdag (KR-module 5)
3. Voert aanvullende diagnostiek uit. | Competenties |
---|---|
|
|
- Laboratoriumonderzoek en point of care testing
- Als het consult vastloopt: de kunst van Klinisch Redeneren (KR)
- Het consult loopt vast door besliskundige onzekerheid: het klinisch redeneren (KR-module 2)
- Klinisch redeneren op de Terugkomdag (KR-module 5)
4. Stelt de behandeling en het beleid in, informeert en adviseert. | Competenties |
---|---|
|
|
- Stimulatie zelfzorg patiënt
- E-health in de huisartsenpraktijk
- Als het consult vastloopt: de kunst van Klinisch Redeneren (KR)
- Het consult loopt vast door besliskundige onzekerheid: het klinisch redeneren (KR-module 2)
- Klinisch redeneren op de Terugkomdag (KR-module 5)
- Even afwachten - een kijkje in het hoofd van de huisarts
5. Registreert en codeert | Competenties |
---|---|
|
|
6. Sluit de episode af door de behandeling en het beleid te evalueren. | Competenties |
---|---|
|
|
- Als het consult vastloopt: de kunst van Klinisch Redeneren (KR)
- Het consult loopt vast door besliskundige onzekerheid: het klinisch redeneren (KR-module 2)
Deelthema 2: Voert een telefonisch of e-health consult
7. Neemt de anamnese af aan de telefoon. | Competenties |
---|---|
|
|
8. Geeft telefonisch voorlichting en advies. | Competenties |
---|---|
|
|
- Als het consult vastloopt: de kunst van Klinisch Redeneren (KR)
- Het consult loopt vast door besliskundige onzekerheid: het klinisch redeneren (KR-module 2)
- Klinisch redeneren op de Terugkomdag (KR-module 5)
Deelthema 3: Superviseert de assistente
9. Superviseert (telefonische) consulten van de assistente en geeft feedback. | Competenties |
---|---|
|
|
- De huisartsopleider als docent Klinisch Redeneren (KR-module 4)
- Onderwijs klinisch redeneren voor huisartsopleiders (KR-module 6)
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |