Multidisciplinaire ouderenzorg: verschil tussen versies
k |
(plaatje verwijderd) |
||
(29 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | {{Header - Leerlijn complexe ouderenzorg}} | ||
+ | |||
{| class="infobox leerlijn-ouderen" | {| class="infobox leerlijn-ouderen" | ||
! {{Titelbalk - Leerlijn complexe ouderenzorg}} | ! {{Titelbalk - Leerlijn complexe ouderenzorg}} | ||
Regel 4: | Regel 6: | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
− | {{Auteur - | + | {{Auteur - Anouk Meijer}} |
− | {{Auteur - | + | {{Auteur - Vivian Kenter}} |
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
Regel 27: | Regel 29: | ||
{{Toepassing - Praktijkleren}} | {{Toepassing - Praktijkleren}} | ||
{{Toepassing - Zelfstudie}} | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
+ | |||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | Er kunnen meerdere disciplines betrokken zijn bij ouderenzorg, zoals bijvoorbeeld de wijkverpleging, paramedici, het wijkteam, een casemanager dementie, de specialist ouderengeneeskunde, de gemeente, welzijnsorganisaties en de geriater. Afhankelijk van de zorgvraag op de verschillende domeinen (Somatisch, Functioneren, Maatschappelijk, Psychisch en Communicatie) van de kwetsbare oudere kan een heel doolhof aan zorg- en hulpverlening betrokken zijn. Bij samenwerking maken de zorg- en hulpverleners (van diverse organisaties) gebruik maken van elkaars expertise en kwaliteiten. Het is dan ook belangrijk om te weten welke visie “de anderen” hebben en wat hun missie is, voor de informatie-uitwisseling. Samenwerking bespaart kosten en zorgt voor een doelmatige inzet van menskracht, tijd en middelen. Het voorkomt overlap, doorkruisingen en tegenwerking van behandelstrategieën. Om alle bovenstaande redenen is het belangrijk dat de huisarts het ouderennetwerk in de wijk kent. Een sociale kaart maken kan hierbij helpen. | |
=== Doel === | === Doel === | ||
− | + | * Je wordt wegwijs in het ouderennetwerk in de wijk van de huisartsenpraktijk. | |
− | |||
− | |||
− | * | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | === | + | === Gebruiksaanwijzing === |
− | + | Deze bouwsteen bestaat uit: zelfstudie en een praktijkopdracht | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | === | + | === Onderwijsactiviteiten === |
− | + | Deze bouwsteen kan op zichzelf staan of gekoppeld worden aan praktijkopdracht, leergesprek of onderwijs. | |
− | + | ==== Bestudeer ==== | |
+ | * [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/multidisciplinair_h-epd_6_04_2017_web.pdf Multidisciplinair samenwerken tussen huisarts en zorgverleners buiten de praktijk] van de NHG. | ||
+ | * [https://richtlijnen.nhg.org//files/2020-05/hw06_lesa_zorg_voor_kwetsbare_ouderen_lr_1.pdf De gedeelde uitgangspunten van de huisartsenpraktijk met wijkverpleegkundigen] van LESA (nhg.org) | ||
− | De | + | ==== Praktijkopdracht ==== |
+ | De sociale kaart van de verschillenden disciplines voor ouderenzorg is onderdeel van de wijk. Wie zijn in het werkgebied betrokken bij de zorg en het welzijn van ouderen en wat doen zij precies? Er is veel informatie over het sociale domein, welzijns- en vrijwilligersorganisaties in de regio te vergaren via de wijkteams en de wijkverpleegkundigen. Bij problemen, wijzigingen of aanvullingen is het handig om de sociale kaart aan te passen. Een sociale kaart is dus een dynamisch document. | ||
+ | * Vul de NHG [https://www.nhg.org/downloads/sjabloon-sociale-kaart invul sjabloon] voor het samenstellen van een sociale kaart. | ||
+ | * Daarnaast heeft BeterOud een tool ontwikkeld namelijk “[https://www.beteroud.nl/docs/beteroud/themas/lokaal-samenwerken/invuldocument-wie-is-wie.pdf wie is wie in de wijk]”. Je kan de verschillende disciplines invullen. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{{Footer - Leerlijn complexe ouderenzorg}} | {{Footer - Leerlijn complexe ouderenzorg}} |
Huidige versie van 3 dec 2022 om 11:28
Leerlijn complexe ouderenzorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Er kunnen meerdere disciplines betrokken zijn bij ouderenzorg, zoals bijvoorbeeld de wijkverpleging, paramedici, het wijkteam, een casemanager dementie, de specialist ouderengeneeskunde, de gemeente, welzijnsorganisaties en de geriater. Afhankelijk van de zorgvraag op de verschillende domeinen (Somatisch, Functioneren, Maatschappelijk, Psychisch en Communicatie) van de kwetsbare oudere kan een heel doolhof aan zorg- en hulpverlening betrokken zijn. Bij samenwerking maken de zorg- en hulpverleners (van diverse organisaties) gebruik maken van elkaars expertise en kwaliteiten. Het is dan ook belangrijk om te weten welke visie “de anderen” hebben en wat hun missie is, voor de informatie-uitwisseling. Samenwerking bespaart kosten en zorgt voor een doelmatige inzet van menskracht, tijd en middelen. Het voorkomt overlap, doorkruisingen en tegenwerking van behandelstrategieën. Om alle bovenstaande redenen is het belangrijk dat de huisarts het ouderennetwerk in de wijk kent. Een sociale kaart maken kan hierbij helpen.
Doel
- Je wordt wegwijs in het ouderennetwerk in de wijk van de huisartsenpraktijk.
Gebruiksaanwijzing
Deze bouwsteen bestaat uit: zelfstudie en een praktijkopdracht
Onderwijsactiviteiten
Deze bouwsteen kan op zichzelf staan of gekoppeld worden aan praktijkopdracht, leergesprek of onderwijs.
Bestudeer
- Multidisciplinair samenwerken tussen huisarts en zorgverleners buiten de praktijk van de NHG.
- De gedeelde uitgangspunten van de huisartsenpraktijk met wijkverpleegkundigen van LESA (nhg.org)
Praktijkopdracht
De sociale kaart van de verschillenden disciplines voor ouderenzorg is onderdeel van de wijk. Wie zijn in het werkgebied betrokken bij de zorg en het welzijn van ouderen en wat doen zij precies? Er is veel informatie over het sociale domein, welzijns- en vrijwilligersorganisaties in de regio te vergaren via de wijkteams en de wijkverpleegkundigen. Bij problemen, wijzigingen of aanvullingen is het handig om de sociale kaart aan te passen. Een sociale kaart is dus een dynamisch document.
- Vul de NHG invul sjabloon voor het samenstellen van een sociale kaart.
- Daarnaast heeft BeterOud een tool ontwikkeld namelijk “wie is wie in de wijk”. Je kan de verschillende disciplines invullen.
De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn complexe ouderenzorg
- Bouwsteen
- Auteur - Anouk Meijer
- Auteur - Vivian Kenter
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 4.5 - Afstemming
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Zelfstudie