Samen beslissen met kwetsbare ouderen: verschil tussen versies
(links gecontroleerd en uniform gemaakt) |
|||
(2 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 7: | Regel 7: | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
− | {{Auteur - | + | {{Auteur - Anouk Meijer}} |
− | + | {{Auteur - Vivian Kenter}} | |
{{Auteur - Niek van Asperen}} | {{Auteur - Niek van Asperen}} | ||
|- | |- | ||
Regel 32: | Regel 32: | ||
{{Toepassing - Themaonderwijs}} | {{Toepassing - Themaonderwijs}} | ||
{{Toepassing - Zelfstudie}} | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
− | |||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
Regel 45: | Regel 44: | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
− | + | Je wordt vaardig in het samen beslissen in de ouderenzorg | |
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === |
Huidige versie van 3 dec 2022 om 11:59
Leerlijn complexe ouderenzorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Leergesprek |
Inhoud
Relevantie
Samen beslissen bij ouderen is vaak ingewikkelder dan gebruikelijk. In de meest eenvoudige vorm van samen beslissen heeft een patiënt één aandoening en zegt de zorgverlener: ‘U heeft twee behandelmogelijkheden. Dit zijn de voor- en nadelen van behandeling A, en dit zijn de plus- en minpunten van behandeling B. Laten we bespreken welke van de twee het best bij u past.’
Bij ouderen met meerdere chronische aandoeningen is de puzzel complexer: zij hebben verschillende aandoeningen waarvoor telkens verschillende behandelmogelijkheden zijn, die alle weer hun voor- en nadelen kennen. Het is dus zaak je te focussen. Wat doet er voor de patiënt het meest toe in zijn leven? Als dit bekend is, kunnen zorgverlener en patiënt besluiten welk probleem de meeste aandacht krijgt.'
Van mensen met dementie wordt vaak gedacht dat zij niet of nauwelijks in staat zijn deel te nemen aan besluitvormingsprocessen. In de praktijk en uit onderzoek blijkt dat mensen met dementie wel degelijk een stem kunnen hebben in het nemen van beslissingen. Ook voor de mensen rond een persoon met dementie is het wenselijk dat zij betrokken worden bij besluitvorming rond op gebieden als wonen, zorg, welzijn en mobiliteit.
Doel
Je wordt vaardig in het samen beslissen in de ouderenzorg
Gebruiksaanwijzing
Voor Zelfstudie, gevolgd door praktijkopdracht en leergesprek.
Onderwijsactiviteiten
zelfstudie
- gesprekshandleiding samen beslissen voor zorgverleners
- e-learning: Samen beslissen
in de praktijk
Neem een video op en bekijk deze met je opleider of terugkomdag en bekijk die met het zelf observatie instrument van de bovengenoemde e-learning.
Samenvatting samen beslissen in 6 stappen
Bronnen
Zorg voor beter, hulpmiddelen en tools om samen te beslissen
Toolbox samen beslissen van Zorg voor beter
Filmpje Ruth Pel: Shifting from 'What is the matter' to 'What matters to you'
De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn complexe ouderenzorg
- Bouwsteen
- Auteur - Anouk Meijer
- Auteur - Vivian Kenter
- Auteur - Niek van Asperen
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 4.2 - Behandelplan
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Themaonderwijs
- Toepassing - Zelfstudie