Samenwerken met de Specialist ouderengeneeskunde: verschil tussen versies
(link aangepast) |
k |
||
(7 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 7: | Regel 7: | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
− | Monique Petra | + | {{Auteur - Monique Petra}} |
− | |||
{{Auteur - Niek van Asperen}} | {{Auteur - Niek van Asperen}} | ||
|- | |- | ||
Regel 27: | Regel 26: | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
| | | | ||
+ | {{Toepassing - Huisartsenpost}} | ||
+ | {{Toepassing - Leergesprek}} | ||
+ | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | ||
+ | {{Toepassing - Paralleldag}} | ||
{{Toepassing - Praktijkleren}} | {{Toepassing - Praktijkleren}} | ||
− | |||
{{Toepassing - Zelfstudie}} | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
|} | |} | ||
Regel 38: | Regel 40: | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
− | * | + | * Je bent je bewust van de meerwaarde van de specialist ouderengeneeskunde |
− | * | + | * Je kent indicaties voor consultatie |
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
Regel 47: | Regel 49: | ||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | ==== terugkomdaggroep | + | ==== terugkomdaggroep ==== |
− | Lees de 2 interviews met een huisarts en een specialist ouderengeneeskunde op de [https://www.lhv.nl/ | + | Lees de 2 interviews met een huisarts en een specialist ouderengeneeskunde op de [https://www.lhv.nl/thema/huisarts-patient/ouderenzorg/specialist-ouderengeneeskunde/ site] van de LHV ouderenzorg |
− | * [https://www. | + | * [https://www.verenso.nl/de-specialist-ouderengeneeskunde/interviews-met-artsen/samenwerking-met-specialist-ouderengeneeskunde-kan-ziekenhuisopnames-voorkomen interview 1] |
− | * [https://www. | + | * [https://www.verenso.nl/de-specialist-ouderengeneeskunde/interviews-met-artsen/aandacht-voor-kwetsbare-ouderen-verbetert-de-kwaliteit-van-leven interview 2] |
Kijk in de terugkomdaggroep de video over samenwerking met de SO. | Kijk in de terugkomdaggroep de video over samenwerking met de SO. | ||
+ | * Bestudeer de [https://www.verenso.nl/de-specialist-ouderengeneeskunde/competentieprofiel competentieprofiel van SO] | ||
Ga de discussie aan: wat is de meerwaarde van een specialist ouderenzorg? Wat zijn de ervaringen in de groep? Wat is het verschil met de geriater? | Ga de discussie aan: wat is de meerwaarde van een specialist ouderenzorg? Wat zijn de ervaringen in de groep? Wat is het verschil met de geriater? | ||
− | ==== | + | ==== Verpleeghuis ==== |
Woon een huisbezoek van een SO bij. Wat was de meerwaarde van het consult. | Woon een huisbezoek van een SO bij. Wat was de meerwaarde van het consult. | ||
Bespreek in je leerroep de verschillen in benadering tussen SO en huisarts. Voor welke vraagstelling kan je SO benaderen? | Bespreek in je leerroep de verschillen in benadering tussen SO en huisarts. Voor welke vraagstelling kan je SO benaderen? | ||
− | ==== | + | ==== Huisartsenpraktijk ==== |
Woon een huisbezoek van een SO bij. | Woon een huisbezoek van een SO bij. | ||
Huidige versie van 2 apr 2023 om 18:51
Leerlijn complexe ouderenzorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Huisartsenpost |
Inhoud
Relevantie
Het consulteren van de specialist ouderengeneeskunde is relatief recent toegevoegd aan de zorg die de huisarts kan bieden in de thuissituatie.
Driekwart van de huisartsen vindt de tijdsinvestering voor de zorg aan kwetsbare ouderen onevenredig groot. (ledenpeiling LHV 2016). Ook steeds meer huisartsen verlenen zorg in een WLZ-instelling. Voor de juiste geneeskundige zorg aan kwetsbare ouderen is samenwerking met specialisten ouderengeneeskunde (SO) dus cruciaal. De specialist ouderengeneeskunde heeft namelijk specifieke expertise over een groep patiënten die huisartsen vaker in de praktijk zien: kwetsbare patiënten met complexe zorgbehoefte door hun co- of multi-morbiditeit.
Doel
- Je bent je bewust van de meerwaarde van de specialist ouderengeneeskunde
- Je kent indicaties voor consultatie
Gebruiksaanwijzing
Video om op de terugkomdag te bekijken en artikel om zelf door te lezen waarbij praktijkopdracht bij de chronische zorg stage of in de 2e huisartsstage.
Onderwijsactiviteiten
terugkomdaggroep
Lees de 2 interviews met een huisarts en een specialist ouderengeneeskunde op de site van de LHV ouderenzorg
Kijk in de terugkomdaggroep de video over samenwerking met de SO.
- Bestudeer de competentieprofiel van SO
Ga de discussie aan: wat is de meerwaarde van een specialist ouderenzorg? Wat zijn de ervaringen in de groep? Wat is het verschil met de geriater?
Verpleeghuis
Woon een huisbezoek van een SO bij. Wat was de meerwaarde van het consult.
Bespreek in je leerroep de verschillen in benadering tussen SO en huisarts. Voor welke vraagstelling kan je SO benaderen?
Huisartsenpraktijk
Woon een huisbezoek van een SO bij.
Bespreek in je leergroep of tijdens leergesprek de verschillen in benadering SO en huisarts, voor welke vraagstelling je SO kan benaderen?
Bronnen
LHV en Verenso handreiking, Samenwerking huisarts en specialist ouderengeneeskunde.
Informatiekaart, Geriatrisch Assesment door SO, Verenso
Het Timmermansoog van de geriater, medisch contact.
De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn complexe ouderenzorg
- Bouwsteen
- Auteur - Monique Petra
- Auteur - Niek van Asperen
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 4.5 - Afstemming
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Toepassing - Huisartsenpost
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Paralleldag
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Zelfstudie