MDO multidisciplinair overleg: verschil tussen versies
(Lege pagina aangemaakt) |
|||
(4 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | {{Header - Leerlijn complexe ouderenzorg}} | ||
+ | |||
+ | {| class="infobox leerlijn-ouderen" | ||
+ | ! {{Titelbalk - Leerlijn complexe ouderenzorg}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Auteur''' | ||
+ | | | ||
+ | {{Auteur - Anouk Meijer}} | ||
+ | {{Auteur - Vivian Kenter}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Stage''' | ||
+ | | | ||
+ | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''KBA''' | ||
+ | | | ||
+ | {{KBA 4.5 - Afstemming}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Competenties''' | ||
+ | | | ||
+ | {{Competentiegebied 3 - Samenwerken}} | ||
+ | {{Competentiegebied 4 - Organiseren}} | ||
+ | {{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}} | ||
+ | {{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Leerplek''' | ||
+ | | | ||
+ | {{Toepassing - Praktijkleren}} | ||
+ | {{Toepassing - Themaonderwijs}} | ||
+ | |} | ||
+ | === Relevantie === | ||
+ | |||
+ | Ouderenzorg in de eerste lijn is dynamisch. De complexe zorg is variabel door de diversiteit van de domeinen (somatisch, functioneren, maatschappelijk, psychisch en communicatie) en ondersteuningsbehoeften van de kwetsbare oudere. | ||
+ | |||
+ | Door multimorbiditeit passen kwetsbare ouderen vaak minder goed in ziekte-specifieke richtlijnen of standaarden. Beargumenteerd hiervan afwijken vraagt een brede blik op zorg én welzijn en vereist vaak denk- en overlegtijd met de betrokken verschillende hulp- en zorgverleners van de kwetsbare ouderen en diens systeem. | ||
+ | |||
+ | Om te komen tot een multidisciplinair plan van aanpak is het nodig om inzichten en werkwijzen van de betrokken hulp- en zorgverleners te integreren. Een multidisciplinair overleg kan hierin voorzien. De huisarts als hoofdbehandelaar en dossierhouder heeft hierin een grote rol. | ||
+ | |||
+ | === Doel === | ||
+ | * Je vergaart kennis over het multidisciplinair overleg, waar wordt vastgesteld en afgestemd, van de gezondheidsrisico’s en of problemen van de zorg en ondersteuning die nodig is ten goede van kwaliteit van leven van de kwetsbare oudere. | ||
+ | |||
+ | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Deze bouwsteen bestaat uit: zelfstudie en een praktijkopdracht | ||
+ | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | |||
+ | Deze bouwsteen kan op zichzelf staan of gekoppeld worden aan praktijkopdracht, leergesprek of onderwijs. | ||
+ | |||
+ | Praktijkopdracht gekoppeld aan leergesprek in verpleeghuis en/of huisartsenpraktijk | ||
+ | * Bespreek tijdens een leergesprek hoe het MDO georganiseerd is. Hoe vindt dit plaats? | ||
+ | * Wie zijn de deelnemers? Zijn er spelregels? Is de kwetsbare oudere zelf aanwezig en of diens mantelzorger? Wat is de winst van een MDO? Wat zijn de meest voorkomende problemen, wensen of behoeften van ouderen die besproken worden? Hoe worden de afspraken genoteerd en wie bespreekt deze met de oudere zelf? | ||
+ | * Neem deel aan het MDO bij complexe casus. Wat zijn de verschillen met het verpleeghuis en huisartsenpraktijk? | ||
+ | * Zoek uit in het kader van de wet Geneeskundige Behandel Overeenkomst (WGBO) en in het kader van de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) wanneer er toestemming van de patiënt nodig is voor het houden van een MDO | ||
+ | * Bestudeer de mogelijke handvatten voor een MDO: | ||
+ | ** [https://www.verenso.nl/richtlijnen-en-praktijkvoering/praktijkvoering/multidisciplinair-overleg Handreiking Multidisciplinair overleg] (MDO), Verenso 2015 | ||
+ | ** [https://www.zorgkoepelwf.nl/wp-content/uploads/Handleiding-MDO-ouderen.pdf Overzichtelijke handleiding] waarin beschreven wordt hoe een MDO effectief op te zetten. Deze handleiding is ontwikkeld door en wordt gebruikt voor de ketenzorg ouderen in West-Friesland. Hierbij zit ook een passende [https://www.youtube.com/watch?v=_1kv5scssUA youtubevideo] | ||
+ | ** [https://docplayer.nl/106391598-Nhg-v-isie-d-ocume-nt-de-virtuele-overlegtafel-voor-multidisciplinaire-samenwerking-binnen-de-eerste-lijn.html NHG-visiedocument]: De virtuele overlegtafel voor multidisciplinaire samenwerking binnen de eerste lijn Virtueel MDO | ||
+ | ** De Standpunten van de NHG hierover zijn te vinden in [https://www.nhg.org/thema/ouderenzorg/visie-huisartsenzorg-voor-ouderen/ Visie huisartsenzorg voor ouderen] Samenwerking, pagina 25. | ||
+ | |||
+ | {{Footer - Leerlijn complexe ouderenzorg}} |
Huidige versie van 20 sep 2023 om 16:04
Leerlijn complexe ouderenzorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties |
Samenwerken |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Ouderenzorg in de eerste lijn is dynamisch. De complexe zorg is variabel door de diversiteit van de domeinen (somatisch, functioneren, maatschappelijk, psychisch en communicatie) en ondersteuningsbehoeften van de kwetsbare oudere.
Door multimorbiditeit passen kwetsbare ouderen vaak minder goed in ziekte-specifieke richtlijnen of standaarden. Beargumenteerd hiervan afwijken vraagt een brede blik op zorg én welzijn en vereist vaak denk- en overlegtijd met de betrokken verschillende hulp- en zorgverleners van de kwetsbare ouderen en diens systeem.
Om te komen tot een multidisciplinair plan van aanpak is het nodig om inzichten en werkwijzen van de betrokken hulp- en zorgverleners te integreren. Een multidisciplinair overleg kan hierin voorzien. De huisarts als hoofdbehandelaar en dossierhouder heeft hierin een grote rol.
Doel
- Je vergaart kennis over het multidisciplinair overleg, waar wordt vastgesteld en afgestemd, van de gezondheidsrisico’s en of problemen van de zorg en ondersteuning die nodig is ten goede van kwaliteit van leven van de kwetsbare oudere.
Gebruiksaanwijzing
Deze bouwsteen bestaat uit: zelfstudie en een praktijkopdracht
Onderwijsactiviteiten
Deze bouwsteen kan op zichzelf staan of gekoppeld worden aan praktijkopdracht, leergesprek of onderwijs.
Praktijkopdracht gekoppeld aan leergesprek in verpleeghuis en/of huisartsenpraktijk
- Bespreek tijdens een leergesprek hoe het MDO georganiseerd is. Hoe vindt dit plaats?
- Wie zijn de deelnemers? Zijn er spelregels? Is de kwetsbare oudere zelf aanwezig en of diens mantelzorger? Wat is de winst van een MDO? Wat zijn de meest voorkomende problemen, wensen of behoeften van ouderen die besproken worden? Hoe worden de afspraken genoteerd en wie bespreekt deze met de oudere zelf?
- Neem deel aan het MDO bij complexe casus. Wat zijn de verschillen met het verpleeghuis en huisartsenpraktijk?
- Zoek uit in het kader van de wet Geneeskundige Behandel Overeenkomst (WGBO) en in het kader van de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) wanneer er toestemming van de patiënt nodig is voor het houden van een MDO
- Bestudeer de mogelijke handvatten voor een MDO:
- Handreiking Multidisciplinair overleg (MDO), Verenso 2015
- Overzichtelijke handleiding waarin beschreven wordt hoe een MDO effectief op te zetten. Deze handleiding is ontwikkeld door en wordt gebruikt voor de ketenzorg ouderen in West-Friesland. Hierbij zit ook een passende youtubevideo
- NHG-visiedocument: De virtuele overlegtafel voor multidisciplinaire samenwerking binnen de eerste lijn Virtueel MDO
- De Standpunten van de NHG hierover zijn te vinden in Visie huisartsenzorg voor ouderen Samenwerking, pagina 25.
De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn complexe ouderenzorg
- Bouwsteen
- Auteur - Anouk Meijer
- Auteur - Vivian Kenter
- 2e Huisartsstage
- KBA 4.5 - Afstemming
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Themaonderwijs