Inventarisatie zorgbehoefte: verschil tussen versies
k |
k |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {| class="infobox leerlijn-ouderen" | |
− | {| class="infobox | ||
! {{Titelbalk - Leerlijn complexe ouderenzorg}} | ! {{Titelbalk - Leerlijn complexe ouderenzorg}} | ||
|- | |- |
Versie van 26 jul 2018 om 13:20
Leerlijn complexe ouderenzorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties |
Medisch handelen |
Leerplek | |
Trefwoord |
Volgt |
Inhoud
Relevantie
Om programmatische ouderenzorg vorm te kunnen geven is het belangrijk dat er een achterliggende structuur aanwezig is. Er moet duidelijk zijn hoe kwetsbare ouderen geïdentificeerd worden, waar tekenen van kwetsbaarheid genoteerd worden en hoe hier vervolgens mee omgegaan wordt. Kortom dat de groep die baat heeft bij programmatische zorg deze ook krijgt.
Doel
Kent meerdere manieren om de zorgbehoefte van ouderen op praktijkniveau in kaart te brengen en kan het zorgaanbod op deze behoefte afstemmen.
Subdoelen
- Kent het verschil tussen screening en case-finding, en kan de voor en nadelen van beide strategieën benoemen
- Kan de praktijk zo inrichten dat signalen van verminderd functioneren opgepikt worden en voor iedereen zichtbaar zijn.
Voorbereiding
Zoals met veel vormen van preventie en pro-actief ingrijpen is van het screenen op kwetsbare ouderen nog geen hard bewijs dat dit op populatie niveau gezondheidswinst oplevert. Wel gaat er veel tijd en moeite zitten in het identificeren van kwetsbare ouderen, dit op een manier vastleggen dat de gegevens bruikbaar zijn en vervolgens een behandelplan opstellen. Daarom is het belangrijk om de moeite die je erin stopt af te wegen tegen de te verwachten resultaten en dit ook te evalueren, in het artikel bezint eer ge begint wordt deze afweging beschreven. Verder is er in hoofdstuk 2 (pag 9-14) van de handleiding kwetsbare ouderen een stappenplan beschreven hoe de identificatie van kwetsbare ouderen vorm te geven.
Factscheet vroegopsporing kwetsbare ouderen van het RIVM
Voor het inschatten van de kwetsbaarheid van ouderen zijn er een groot aantal screeningsinstrumenten beschikbaar. Een verzameling hiervan is op de site van beteroud te vinden.
Bouwstenen
Huisartsenpraktijk
Bespreek met je opleider in het leergesprek hoe de identificatie van kwetsbare ouderen in haar praktijk vormgegeven is. Doet zij aan case-finding of screening? Op welke signalen gaat zij af bij case-finding en hoe geeft ze hier vervolg aan? Hoe worden signalen in het his genoteerd en hoe is gewaarborgd dat bij een aantal signalen er actie wordt ondernomen? Als er screening plaatsvind hoe is dit opgezet, vanuit het HIS of met vragenlijsten/huisbezoeken, welk meetinstrument wordt gebruikt en wie voert dit uit?
Leergroep
Bespreek in de leergroep op welke manier er bij jou kwetsbare ouderen worden geïdentificeerd en bespreek de verschillen tussen de praktijken en de voor en nadelen hiervan.
Laat een iemand in de leergroep en cat maken over de effectiviteit van populatiegerichte screening op kwetsbaarheid onder ouderen.
De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn complexe ouderenzorg
- Bouwsteen
- Auteur - Els Licht
- Auteur - Niek van Asperen
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 4.6 - Zorgbehoefte
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie