Dementie; welke vormen zijn er?: verschil tussen versies
(uniformiteit en links gecontroleerd) |
|||
(2 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 38: | Regel 38: | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
− | * | + | * Je bezit de kennis van de verschillende vormen van dementie. |
− | * | + | * Je kan adequaat verwijzen bij complexe problematiek of het vermoeden van een bijzondere vorm dementie. |
− | * | + | * Je ontwikkelt vaardigheden rondom het diagnosticeren van dementie. |
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
Regel 52: | Regel 52: | ||
===== Zelfstudie ===== | ===== Zelfstudie ===== | ||
− | ===== | + | ===== Je bekijkt de volgende filmpjes: ===== |
− | * | + | * [https://www.youtube.com/watch?v=h2BhZlrWGI0 Wat is het verschil tussen dementie en Alzheimer?] |
* [https://www.youtube.com/watch?v=B6R9W49dOSA De vele gezichten van dementie] - Alzheimercentrum Erasmus MC | * [https://www.youtube.com/watch?v=B6R9W49dOSA De vele gezichten van dementie] - Alzheimercentrum Erasmus MC | ||
* [https://www.youtube.com/watch?v=2P034H9pvts Wat is Frontotemporale dementie (FTD)?] | * [https://www.youtube.com/watch?v=2P034H9pvts Wat is Frontotemporale dementie (FTD)?] | ||
* Vormen van dementie: [https://www.youtube.com/watch?v=vQUrXYzwxr8&t=7s Vasculaire Dementie] | * Vormen van dementie: [https://www.youtube.com/watch?v=vQUrXYzwxr8&t=7s Vasculaire Dementie] | ||
* [https://www.youtube.com/watch?v=YKN_GlvNHg4 Wat is Lewy body dementie?] | * [https://www.youtube.com/watch?v=YKN_GlvNHg4 Wat is Lewy body dementie?] | ||
− | + | Je bestudeert [https://www.nursing.nl/content/uploads/2016/06/16NUR00620Dementie20poster20dtv.pdf deze tabel] uit "nursing" en de uitleg op de site van [https://www.alzheimer-nederland.nl/dementie/soorten-vormen alzheimer Nederland] | |
===== Praktijkopdracht ===== | ===== Praktijkopdracht ===== | ||
Regel 65: | Regel 65: | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
* [https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/dementie NHG-Standaard Dementie april 2020] | * [https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/dementie NHG-Standaard Dementie april 2020] | ||
− | * [https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/delier NHG-Standaard Delier | + | * [https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/delier NHG-Standaard Delier mei 2020] |
Bronnen van de tabel: “[https://www.nursing.nl/content/uploads/2016/06/16NUR00620Dementie20poster20dtv.pdf vormen dementie]” uit Nursing | Bronnen van de tabel: “[https://www.nursing.nl/content/uploads/2016/06/16NUR00620Dementie20poster20dtv.pdf vormen dementie]” uit Nursing | ||
# ''Zorgstandaard Dementie, Alzheimer Nederland & Vilans, 2013.'' | # ''Zorgstandaard Dementie, Alzheimer Nederland & Vilans, 2013.'' |
Huidige versie van 4 nov 2022 om 14:30
Leerlijn complexe ouderenzorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Leergesprek |
Inhoud
Relevantie
Dementie is een hersenaandoening met cognitieve stoornissen als gevolg. Dementie is een syndroom en geen ziekte, het is een verzamelnaam voor ruim vijftig ziektes. In ongeveer twee derde van de gevallen is er sprake van de ziekte van Alzheimer. Andere veelvuldig voorkomende vormen van dementie zijn bijvoorbeeld vasculaire-, frontotemperale- en Lewy-body dementie. Ook mengvormen komen voor. Elke vorm heeft eigen kenmerken en kan in het verloop (gedrags)problemen in de omgang en toegenomen zorgbehoefte in de thuissituatie geven. Bij het herkennen van complexe problematiek en/of het vermoeden van de verschillende vormen dementie kan zo nodig de tweede lijn worden ingeschakeld. De specialist oudergeneeskunde (SO) kan in de regio ook een rol spelen bij het diagnosticeren. Het is belangrijk dat de AIOS zich bewust is van de verschillende vormen dementie en de bekendste vormen onderscheiden. Dit voor de juiste afstemming van de behandeling en zorgbehoefte(n) van de kwetsbare ouderen met dementie en hun mantelzorgers/naasten.
Doel
- Je bezit de kennis van de verschillende vormen van dementie.
- Je kan adequaat verwijzen bij complexe problematiek of het vermoeden van een bijzondere vorm dementie.
- Je ontwikkelt vaardigheden rondom het diagnosticeren van dementie.
Gebruiksaanwijzing
Deze bouwsteen bestaat uit een overzicht tabel en voorlichting filmpjes.
Deze informatie is te gebruiken voor zelfstudie met aansluitend een opdracht om in de huisartsenpraktijk of tijdens chronische zorg stage uit te voeren.
Onderwijsactiviteiten
Zelfstudie
Je bekijkt de volgende filmpjes:
- Wat is het verschil tussen dementie en Alzheimer?
- De vele gezichten van dementie - Alzheimercentrum Erasmus MC
- Wat is Frontotemporale dementie (FTD)?
- Vormen van dementie: Vasculaire Dementie
- Wat is Lewy body dementie?
Je bestudeert deze tabel uit "nursing" en de uitleg op de site van alzheimer Nederland
Praktijkopdracht
Verwijs of consulteer de geriater of SO bij complexe problematiek of het vermoeden van dementie. Bespreek je werkwijze tijdens het leergesprek.
Bronnen
Bronnen van de tabel: “vormen dementie” uit Nursing
- Zorgstandaard Dementie, Alzheimer Nederland & Vilans, 2013.
- Het geriatrisch consultatieteam (GIDZ, Geriatrie In De Ziekenhuizen) in het Radboudumc in Nijmegen ondersteunt afdelingen bij de zorg voor kwetsbare ouderen. Doel van het GIDZ-team is het voorkomen van functionele achteruitgang en complicaties bij kwetsbare ouderen, zoals delier en vallen. Dewi Vestjens is geriatrisch verpleegkundige, Esther Feskens is activiteitentherapeut.
- Plaats A van der. Kits D. De dag door met dementie – Kroese Kits Uitgeverij, januari 2016.
- Alzheimer Nederland, verschillende vormen van dementie. www.alzheimer-nederland.nl > informatie > wat is dementie > vormen van dementie.
- Jonker, C. Slaets, J. Verhey, F. > Handboek Dementie, laatste inzichten in diagnostiek en behandeling > Bohn Stafleu van Loghum 2009 > Bestellen: www.bsl.nl/shop
De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn complexe ouderenzorg
- Bouwsteen
- Auteur - Anouk Meijer
- Auteur - Vivian Kenter
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 4.3 - Intercurrente ziekten
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Themaonderwijs
- Toepassing - Zelfstudie