Mondzorg bij ouderen: verschil tussen versies
(6 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 18: | Regel 18: | ||
| | | | ||
{{KBA 4.3 - Intercurrente ziekten}} | {{KBA 4.3 - Intercurrente ziekten}} | ||
+ | {{KBA 9.1 - Individueel zorgplan}} | ||
|- | |- | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
| | | | ||
− | {{Competentiegebied | + | {{Competentiegebied 2 - Communicatie}} |
+ | {{Competentiegebied 3 - Samenwerken}} | ||
+ | {{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}} | ||
+ | {{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}} | ||
+ | {{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}} | ||
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
Regel 27: | Regel 32: | ||
{{Toepassing - Leergesprek}} | {{Toepassing - Leergesprek}} | ||
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | ||
+ | {{Toepassing - Paralleldag}} | ||
{{Toepassing - Praktijkleren}} | {{Toepassing - Praktijkleren}} | ||
{{Toepassing - Themaonderwijs}} | {{Toepassing - Themaonderwijs}} | ||
Regel 38: | Regel 44: | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
− | * | + | * Je hebt kennis van de relevantie van goede mondzorg en van de meest voorkomende mondaandoeningen bij ouderen. |
− | * | + | * Je schakelt de (geriatrisch) tandarts op tijd in. |
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
Regel 53: | Regel 59: | ||
Docenten kunnen ook gebruik maken van de powerpoint en de verzamelde bronnen en links. | Docenten kunnen ook gebruik maken van de powerpoint en de verzamelde bronnen en links. | ||
− | + | [[:Media:Mondzorg bij ouderen.pptx|PowerPoint Mondzorg bij ouderen]] | |
=== Bronnen: === | === Bronnen: === | ||
Regel 63: | Regel 69: | ||
* [https://www.zorgvoorbeter.nl/nieuws/veel-voorkomende-mondaandoeningen Veel voorkomende mondaandoeningen bij ouderen], Zorg voor beter | * [https://www.zorgvoorbeter.nl/nieuws/veel-voorkomende-mondaandoeningen Veel voorkomende mondaandoeningen bij ouderen], Zorg voor beter | ||
* [https://www.mond-vitaal.nl/ Mond-vitaal.nl] | * [https://www.mond-vitaal.nl/ Mond-vitaal.nl] | ||
− | |||
* [https://ivorenkruis.org/ Ivorenkruis] | * [https://ivorenkruis.org/ Ivorenkruis] | ||
* [https://www.allesoverhetgebit.nl/ Allesoverhetgebit] | * [https://www.allesoverhetgebit.nl/ Allesoverhetgebit] | ||
+ | * [https://www.nhg.org/product/ouderenzorg-in-de-huisartsenpraktijk/ Ouderenzorg in de huisartsenpraktijk] Uitgave van het NHG, 2023 | ||
{{Footer - Leerlijn complexe ouderenzorg}} | {{Footer - Leerlijn complexe ouderenzorg}} |
Huidige versie van 20 sep 2023 om 15:48
Inhoud
Relevantie
"De mond is de spiegel van de gezondheid” Een gezonde mond is belangrijk. Het orofaciale systeem is een functionele eenheid met als hoofdfuncties de voedselopneming, de vocale functie (spreken, zingen, enzovoorts) en de expressief-sociale functies (huilen, lachen, kussen, enzovoorts). Mondzorg omvat de preventie, de diagnostiek, de behandeling en de nazorg van ziekten en problemen in het orofaciale systeem.
Door de sterk verbeterde mondzorg en de bewustwording van het belang van een gezond gebit, behouden steeds meer ouderen tot op hoge leeftijd hun natuurlijke tanden en kiezen. Vaak worden de verloren gegane tanden aangevuld met ingewikkelde voorzieningen zoals kronen, bruggen en/of frames. Daarnaast hebben steeds meer ouderen orale implantaten ter vervanging van missende kiezen en tanden of om een gebitsprothese houvast te geven. Een dergelijke complexe mondsituatie vraagt om goed onderhoud. Het gezond houden van de mond wordt vooral lastig wanneer er zich fysieke of psychosociale problemen voordoen. Manuele vaardigheden en mobiliteit nemen af en het belang van een gezonde mond krijgt een lagere prioriteit dan onmiddellijk bemerkbare (medische) problemen. Bij cognitieve problemen wordt goed gebitsonderhoud vrijwel onmogelijk. Alertheid op problemen van de mondgezondheid is dus geboden, evenals de waarborging van continue goede mondzorg, als essentieel onderdeel van de basiszorg.
Doel
- Je hebt kennis van de relevantie van goede mondzorg en van de meest voorkomende mondaandoeningen bij ouderen.
- Je schakelt de (geriatrisch) tandarts op tijd in.
Gebruiksaanwijzing
In de chronische stage is er een thema middag mondziekten.
Informatie voor het onderwijs/expertonderwijs voor de terugkomdag.
Onderwijsactiviteiten
Als jouw leergroep tijdens de Chronischezorgstage geen onderwijs heeft gehad over mondzorg, kun je dit zelf geven in de 2e huisartsenstage.
Docenten kunnen ook gebruik maken van de powerpoint en de verzamelde bronnen en links.
PowerPoint Mondzorg bij ouderen
Bronnen:
- Richtlijn mondzorg van Verenso.nl
- Geneesmiddelenbulletin over orale bijwerkingen van medicatie
- Mondzorg voor thuiswonende kwetsbare ouderen, Nivel
- Praktijk richtlijn mondzorg bij ouderen, Kennisinstituut mondzorg
- Praktijkwijzer mondzorg aan kwetsbare ouderen, KNMT
- Veel voorkomende mondaandoeningen bij ouderen, Zorg voor beter
- Mond-vitaal.nl
- Ivorenkruis
- Allesoverhetgebit
- Ouderenzorg in de huisartsenpraktijk Uitgave van het NHG, 2023
De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn complexe ouderenzorg
- Bouwsteen
- Auteur - Anouk Meijer
- Auteur - Vivian Kenter
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 4.3 - Intercurrente ziekten
- KBA 9.1 - Individueel zorgplan
- Leerlijn preventie
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Paralleldag
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Themaonderwijs
- Toepassing - Zelfstudie