Cognitieve meetinstrumenten voor ouderen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(tekst uniformer gemaakt. links gecontroleerd)
 
(3 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 37: Regel 37:
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
  
Eén op de vijf mensen krijgt dementie. Dementie is een aandoening met cognitieve stoornissen als gevolg.  Er kunnen verschillende cognitieve stoornissen op treden zoals: geheugenstoornis, afasie, apraxie, agnosie, stoornis in de uitvoerende functie, stoornissen in aandacht en concentratie en/of mentale verwerkingssnelheid en stoornissen in visueel-ruimtelijke of constructieve vaardigheden. Ook ontregelingen in stemming en gedrag zoals depressief, angstig, achterdochtig, geagiteerd en agressief gedrag, nachtelijk onrust, wanen en hallucinaties. Deze symptomen kunnen belastend zijn zowel voor de patiënt zelf als zijn mantelzorger.  
+
Een op de vijf mensen krijgt dementie. Dementie is een aandoening met cognitieve stoornissen als gevolg. Er kunnen verschillende cognitieve stoornissen optreden zoals: geheugenstoornissen, afasie, apraxie, agnosie, stoornissen in de uitvoerende functie, stoornissen in aandacht en concentratie en/of mentale verwerkingssnelheid en stoornissen in visueel-ruimtelijke of constructieve vaardigheden. Ook kunnen ontregelingen in stemming en gedrag optreden, zoals depressief, angstig, achterdochtig, geagiteerd en agressief gedrag, nachtelijk onrust, wanen en hallucinaties. Deze symptomen kunnen belastend zijn zowel voor de patiënt zelf als zijn mantelzorger.
  
Cognitieve afwijkingen hebben een grote invloed op zelfredzaamheid en in het dagelijks functioneren. Bij de diagnose, screening en het bepalen van de ernst van een cognitieve stoornis kunnen  meetinstrumenten een toegevoegde waarde hebben. Hierbij is uniformiteit van afname belangrijk voor de diagnostiek, verwijzingen en monitoring. De meetinstrumenten bestaan uit vragenlijsten en zijn bruikbaar voor de huisartsenpraktijk en wetenschappelijk onderzoek.
+
Cognitieve stoornissen hebben een grote invloed op zelfredzaamheid en het dagelijks functioneren. Bij de diagnose, screening en het bepalen van de ernst van een cognitieve stoornis kunnen meetinstrumenten een toegevoegde waarde hebben. Hierbij is uniformiteit van afname belangrijk voor de diagnostiek, verwijzingen en monitoring. De meetinstrumenten bestaan uit vragenlijsten en zijn bruikbaar voor de huisartsenpraktijk en wetenschappelijk onderzoek.
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
* Je kan geschikte vragenlijsten afnemen en inzetten bij diagnose, screening en het bepalen van de ernst van een cognitieve stoornis.
+
* Je kunt geschikte vragenlijsten afnemen en inzetten bij diagnose, screening en het bepalen van de ernst van een cognitieve stoornis.
  
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
 
Deze bouwsteen bestaat uit de vragenlijsten en instructiefilmpjes. Je bestudeert de vragenlijsten en de instructiefilmpjes. Neemt in overleg met de opleider de vragenlijsten af met een proefpersoon en/of met de patiënt(en). Bespreek de uitkomst met de opleider en of de POH-ouderen.
 
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
  
Deze bouwsteen kan op zichzelf staan of gekoppeld worden aan een praktijkopdracht in de huisartsenpraktijk of verpleeghuisstage, leergesprek of terugkomdagonderwijs.  
+
Deze bouwsteen bestaat uit vragenlijsten en instructiefilmpjes. Je bestudeert de vragenlijsten en instructiefilmpjes en neemt in overleg met de opleider de vragenlijsten af bij een proefpersoon en/of bij de patiënt(en). Bespreek de uitkomst met de opleider en of de POH-ouderen.
  
 +
===Meetinstrumenten===
 
==== MMSE (Mini-Mental State Examination) ====
 
==== MMSE (Mini-Mental State Examination) ====
 
De MMSE wordt gebruikt voor het screenen van cognitieve beperkingen bij ouderen. De test evalueert de cognitieve functies: aandacht en oriëntatie, geheugen, registratie, herinnering, berekening, taal en handelingen.
 
De MMSE wordt gebruikt voor het screenen van cognitieve beperkingen bij ouderen. De test evalueert de cognitieve functies: aandacht en oriëntatie, geheugen, registratie, herinnering, berekening, taal en handelingen.
 
* Vragenlijst: [https://meetinstrumentenzorg.nl/instrumenten/mini-mental-state-examination-gestandaardiseerde-versie/ MMSE]
 
* Vragenlijst: [https://meetinstrumentenzorg.nl/instrumenten/mini-mental-state-examination-gestandaardiseerde-versie/ MMSE]
 
* Instructiefilmpje: [https://www.youtube.com/watch?v=1X9vIwDEW7E de perfecte MMSE afname]
 
* Instructiefilmpje: [https://www.youtube.com/watch?v=1X9vIwDEW7E de perfecte MMSE afname]
* Instructiefilmpje [https://www.youtube.com/watch?v=8dlSdVSHXrU met Alzheimer MMSE afname]
+
* Instructiefilmpje: [https://www.youtube.com/watch?v=8dlSdVSHXrU MMSE afname bij patiënt met Alzheimer]
  
 
==== Kloktekentest ====
 
==== Kloktekentest ====
De kloktekentest meet veel cognitieve vaardigheden, waaronder het visueel semantisch geheugen, het werkgeheugen, visuospatiële vaardigheden, aandacht en enkele uitvoerende functies. De klok tekentest wordt als aanvulling bij de MMSE afgenomen als onderdeel van de diagnostiek van dementie. Bij geheugenklachten wordt de kloktekentest aanbevolen in combinatie met de MMSE
+
De kloktekentest meet veel cognitieve vaardigheden, waaronder het visueel semantisch geheugen, het werkgeheugen, visuospatiële vaardigheden, aandacht en enkele uitvoerende functies. De kloktekentest wordt als aanvulling bij de MMSE afgenomen als onderdeel van de diagnostiek van dementie. Bij geheugenklachten wordt de kloktekentest aanbevolen in combinatie met de MMSE.
  
Vraag de patiënt een cirkel te tekenen, vervolgens de 12 cijfers van een klok erin te tekenen en de wijzers van de klok op 10 over 11 te zetten.
+
Kloktekentest: Vraag de patiënt een cirkel te tekenen, vervolgens de 12 cijfers van een klok erin te tekenen en de wijzers van de klok op 10 over 11 te zetten.
* Hoe de klokkentest te [https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/dementie#volledige-tekst-tabel3 scoren]
+
* Tabel: [https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/dementie#volledige-tekst-tabel3 kloktekentest scoren]
* Kloktekentest afname [https://www.youtube.com/watch?v=yjuDRs-dQEM instructie filmpje]
+
* Instructiefilmpje: [https://www.youtube.com/watch?v=yjuDRs-dQEM kloktekentest afname]
  
 
==== MoCA (Montreal Cognitive Assessment) ====
 
==== MoCA (Montreal Cognitive Assessment) ====
De MoCA is een beknopt screeningsinstrument voor het meten van cognitieve achteruitgang en bevat de volgende 8 cognitieve domeinen:  
+
De MoCA is een beknopt screeningsinstrument voor het meten van cognitieve achteruitgang en bevat de volgende acht cognitieve domeinen:  
 
# executieve functies (processen die nodig zijn om activiteiten te plannen en te sturen),
 
# executieve functies (processen die nodig zijn om activiteiten te plannen en te sturen),
 
# visuospatiële vaardigheden (het zien en verwerken van ruimtelijke informatie)
 
# visuospatiële vaardigheden (het zien en verwerken van ruimtelijke informatie)
Regel 74: Regel 72:
 
# kortetermijngeheugen
 
# kortetermijngeheugen
 
# oriëntatie
 
# oriëntatie
* Vragenlijkst: [https://meetinstrumentenzorg.nl/instrumenten/montreal-cognitive-assessment/ MoCA]
+
<br \>
* MoCA afname [https://www.youtube.com/watch?v=G3AGKGMQ7BE instructie filmpje
+
* Vragenlijst: [https://meetinstrumentenzorg.nl/instrumenten/montreal-cognitive-assessment/ MoCA]
 +
* Instructiefilmpje: [https://www.youtube.com/watch?v=G3AGKGMQ7BE MoCA-afname
  
 
==== De RUDAS (Rowland Universal Dementia Assessment Scale) ====
 
==== De RUDAS (Rowland Universal Dementia Assessment Scale) ====
 
De RUDAS is een korte cognitieve screeningtest voor dementie, geschikt voor mensen met beperkte taalvaardigheid. De test is ontwikkeld in Australië, vrij van copyright en door de onderzoeksgroep van het Medisch Centrum Slotervaart in samenwerking met Erasmus Medisch Centrum en Havenziekenhuis vertaald en gevalideerd.
 
De RUDAS is een korte cognitieve screeningtest voor dementie, geschikt voor mensen met beperkte taalvaardigheid. De test is ontwikkeld in Australië, vrij van copyright en door de onderzoeksgroep van het Medisch Centrum Slotervaart in samenwerking met Erasmus Medisch Centrum en Havenziekenhuis vertaald en gevalideerd.
* Vragenlijsten in [https://www.trimbos.nl/kennis/ouderenpsychiatrie-nkop/meetinstrumenten-ouderenpsychiatrie meerdere talen]
+
* Vragenlijst: [https://www.trimbos.nl/kennis/ouderenpsychiatrie-nkop/meetinstrumenten-ouderenpsychiatrie RUDAS]
* RUDAS afname [https://www.trimbos.nl/docs/0b507b5f-e3b4-4ae2-ba81-85944c1c1142.mp4 instructie filmpje]
+
* Instructiefilmpje: [https://www.trimbos.nl/docs/0b507b5f-e3b4-4ae2-ba81-85944c1c1142.mp4 RUDAS-afname]
  
 
==== De GDS-15 (Geriatric Depression Scale) ====
 
==== De GDS-15 (Geriatric Depression Scale) ====
De GDS-15 is een screeningsschaal voor depressie bij ouderen. Deze vragenlijst wordt door de ouderen zelf ingevuld. Bij de GDS-15 is een [https://meetinstrumentenzorg.nl/instrumenten/geriatric-depression-scale/ scoringssleutel] gegeven.
+
De GDS-15 is een screeningsschaal voor depressie bij ouderen. Deze vragenlijst wordt door de ouderen zelf ingevuld.  
 +
*Vragenlijst: [https://meetinstrumentenzorg.nl/instrumenten/geriatric-depression-scale/ GDS-15]
  
 
=== Bronnen ===
 
=== Bronnen ===
* [https://www.nhg.org/themas/publicaties/meetinstrumenten-bij-de-nhg-standaard-dementie Meetinstrumenten bij de NHG-Standaard Dementie april 2020]
+
* [https://www.bsl.nl/shop/klinisch-redeneren-bij-ouderen-9789036821544?gclid=Cj0KCQiA4b2MBhD2ARIsAIrcB-Rhdt67HnOIm7jvTh5lQOzNKD3E_YoqQzI9jPKheD_t8dPZwn1K3EQaAq1bEALw_wcB Klinisch redeneren bij ouderen], functiebehoud in levenssloopperspectief, Ton Bakker, Vera Habes, Germieke Quist, Judith van der Sande, Wim van de Vrie. Derde herziende druk, 2019.
* Ton Bakker, Vera Habes, Germieke Quist, Judith van der Sande, Wim van de Vrie, [https://www.bsl.nl/shop/klinisch-redeneren-bij-ouderen-9789036821544?gclid=Cj0KCQiA4b2MBhD2ARIsAIrcB-Rhdt67HnOIm7jvTh5lQOzNKD3E_YoqQzI9jPKheD_t8dPZwn1K3EQaAq1bEALw_wcB Klinisch redeneren bij ouderen], functiebehoud in levenssloopperspectief, derde herziende druk, 2019
+
* [https://www.nhg.org/product/ouderenzorg-in-de-huisartsenpraktijk/ Ouderenzorg in de huisartsenpraktijk] B. Oostveen, V. Kenter-Hupkes Uitgave van het NHG, 2023.
* [https://www.nhg.org/themas/publicaties/protocollaire-ouderenzorg Protocollaire ouderenzorg] Van Maurik-Brandon, S e.a. Uitgave van het NHG 2015
+
* [https://www.bsl.nl/shop/ouderenpsychiatriede-praktijk-9789036821063 Ouderenpsychiatrie: de praktijk] Herkennen en signaleren van psychische en psychiatrische aandoeningen, Martin G. Kat  
* [https://www.bsl.nl/shop/ouderenpsychiatriede-praktijk-9789036821063 Ouderenpsychiatrie: de praktijk] Herkennen en signaleren van psychische en psychiatrische aandoeningen Martin G. Kat 20-05-2019 97890.36821063
 
 
{{Footer - Leerlijn complexe ouderenzorg}}
 
{{Footer - Leerlijn complexe ouderenzorg}}

Huidige versie van 19 sep 2023 om 12:27


Leerlijn complexe ouderenzorg
Auteur

Vivian Kenter
Anouk Meijer
Niek van Asperen

Stage

CZ stage
2e Huisartsstage

KBA

3. Intercurrente ziekten

Competenties

Medisch handelen
Kennis en wetenschap

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Themaonderwijs
Zelfstudie

Relevantie

Een op de vijf mensen krijgt dementie. Dementie is een aandoening met cognitieve stoornissen als gevolg. Er kunnen verschillende cognitieve stoornissen optreden zoals: geheugenstoornissen, afasie, apraxie, agnosie, stoornissen in de uitvoerende functie, stoornissen in aandacht en concentratie en/of mentale verwerkingssnelheid en stoornissen in visueel-ruimtelijke of constructieve vaardigheden. Ook kunnen ontregelingen in stemming en gedrag optreden, zoals depressief, angstig, achterdochtig, geagiteerd en agressief gedrag, nachtelijk onrust, wanen en hallucinaties. Deze symptomen kunnen belastend zijn zowel voor de patiënt zelf als zijn mantelzorger.

Cognitieve stoornissen hebben een grote invloed op zelfredzaamheid en het dagelijks functioneren. Bij de diagnose, screening en het bepalen van de ernst van een cognitieve stoornis kunnen meetinstrumenten een toegevoegde waarde hebben. Hierbij is uniformiteit van afname belangrijk voor de diagnostiek, verwijzingen en monitoring. De meetinstrumenten bestaan uit vragenlijsten en zijn bruikbaar voor de huisartsenpraktijk en wetenschappelijk onderzoek.

Doel

  • Je kunt geschikte vragenlijsten afnemen en inzetten bij diagnose, screening en het bepalen van de ernst van een cognitieve stoornis.

Onderwijsactiviteiten

Deze bouwsteen bestaat uit vragenlijsten en instructiefilmpjes. Je bestudeert de vragenlijsten en instructiefilmpjes en neemt in overleg met de opleider de vragenlijsten af bij een proefpersoon en/of bij de patiënt(en). Bespreek de uitkomst met de opleider en of de POH-ouderen.

Meetinstrumenten

MMSE (Mini-Mental State Examination)

De MMSE wordt gebruikt voor het screenen van cognitieve beperkingen bij ouderen. De test evalueert de cognitieve functies: aandacht en oriëntatie, geheugen, registratie, herinnering, berekening, taal en handelingen.

Kloktekentest

De kloktekentest meet veel cognitieve vaardigheden, waaronder het visueel semantisch geheugen, het werkgeheugen, visuospatiële vaardigheden, aandacht en enkele uitvoerende functies. De kloktekentest wordt als aanvulling bij de MMSE afgenomen als onderdeel van de diagnostiek van dementie. Bij geheugenklachten wordt de kloktekentest aanbevolen in combinatie met de MMSE.

Kloktekentest: Vraag de patiënt een cirkel te tekenen, vervolgens de 12 cijfers van een klok erin te tekenen en de wijzers van de klok op 10 over 11 te zetten.

MoCA (Montreal Cognitive Assessment)

De MoCA is een beknopt screeningsinstrument voor het meten van cognitieve achteruitgang en bevat de volgende acht cognitieve domeinen:

  1. executieve functies (processen die nodig zijn om activiteiten te plannen en te sturen),
  2. visuospatiële vaardigheden (het zien en verwerken van ruimtelijke informatie)
  3. aandacht
  4. concentratie
  5. werktempo
  6. taal
  7. kortetermijngeheugen
  8. oriëntatie


De RUDAS (Rowland Universal Dementia Assessment Scale)

De RUDAS is een korte cognitieve screeningtest voor dementie, geschikt voor mensen met beperkte taalvaardigheid. De test is ontwikkeld in Australië, vrij van copyright en door de onderzoeksgroep van het Medisch Centrum Slotervaart in samenwerking met Erasmus Medisch Centrum en Havenziekenhuis vertaald en gevalideerd.

De GDS-15 (Geriatric Depression Scale)

De GDS-15 is een screeningsschaal voor depressie bij ouderen. Deze vragenlijst wordt door de ouderen zelf ingevuld.

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie