Medicatieveiligheid: verschil tussen versies
k |
k |
||
(22 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
+ | {{Header - Leerlijn complexe ouderenzorg}} | ||
+ | |||
{| class="infobox leerlijn-ouderen" | {| class="infobox leerlijn-ouderen" | ||
! {{Titelbalk - Leerlijn complexe ouderenzorg}} | ! {{Titelbalk - Leerlijn complexe ouderenzorg}} | ||
Regel 4: | Regel 6: | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
− | {{Auteur - | + | {{Auteur - Anouk Meijer}} |
− | {{Auteur - | + | {{Auteur - Vivian Kenter}} |
+ | {{Auteur - Niek van Asperen}} | ||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
| | | | ||
− | {{stage - CZ stage}} | + | {{stage - CZ stage}} |
{{stage - 2e Huisartsstage}} | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
|- | |- | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | {{KBA 4.7 - Veiligheid|7. Veiligheid}} | + | {{KBA 4.7 - Veiligheid|7. Veiligheid}} |
|- | |- | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
| | | | ||
− | + | {{Competentiegebied 3 - Samenwerken}} | |
− | + | {{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}} | |
− | {{Competentiegebied 3 - Samenwerken}} | + | {{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}} |
− | |||
− | |||
− | {{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}} | ||
− | {{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}} | ||
|- | |- | ||
|'''Leerplek''' | |'''Leerplek''' | ||
| | | | ||
− | {{Toepassing - | + | {{Toepassing - Huisartsenpost}} |
− | {{Toepassing - | + | {{Toepassing - Leergesprek}} |
− | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | + | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} |
− | {{Toepassing - | + | {{Toepassing - Praktijkleren}} |
− | + | {{Toepassing - Themaonderwijs}} | |
− | + | {{Toepassing - Zelfstudie}} | |
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | In 2012 werd de richtlijn Polyfarmacie bij ouderen gepubliceerd. Hierin werd geadviseerd om een medicatiebeoordeling (MBO) uit te voeren bij patiënten van ≥65 jaar die ≥5 geneesmiddelengebruiken met 1 of meerdere risicofactoren voor farmacotherapeutische problemen. Op basis van praktijkervaringen en bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek hebben het NHG, de KNMP en de NVKG geconstateerd dat de toepassing van deze richtlijn niet doelmatig is en dat de effecten op klinische eindpunten, zoals geneesmiddel gerelateerde ziekenhuisopnames, zeer beperkt zijn. Een MBO is geen panacee die alle problemen die samenhangen met polyfarmacie kan oplossen. Aanpassingen van de infrastructuur, zoals het koppelen van medicatiegegevens van apotheek, huisarts en ziekenhuis voor een volledig en actueel medicatieoverzicht, zoals beschreven in de richtlijn Overdracht van Medicatiegegevens, zijn wellicht van groter belang voor het verbeteren van de medicatieveiligheid. Niet alleen voor de doelgroep van de richtlijn, maar ook voor alle patiënten die medicatie gebruiken. | |
=== Doel === | === Doel === | ||
− | + | * Je verbetert en bewaakt de medicatieveiligheid in de praktijk. | |
+ | * Je leert fouten met betrekking tot medicatie te melden en het zorgproces te verbeteren. | ||
+ | *Je stimuleert de rol van de patiënt wat betrekking medicatieveiligheid. | ||
+ | *je weet hoe medicatieoverdracht tussen de huisartsenpraktijk, het ziekenhuis en de apotheek in de praktijk geregeld is. | ||
+ | *Je kent de richtlijn medicatie overdracht. | ||
+ | |||
+ | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | Praktijkopdracht in de huisartsenpraktijk, zelfstudie informatie en vragen voor een leergesprek. | ||
+ | |||
+ | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | |||
+ | ==== Leren van fouten==== | ||
+ | Iedereen maakt fouten. Dat geldt ook als het gaat om het werken met geneesmiddelen. Worden deze fouten gemeld en besproken tijdens VIM/MIP overleg in de praktijk? Wat wordt met meldingen gedaan op de HAP? | ||
+ | |||
+ | Zorgverleners kunnen incidenten met geneesmiddelen melden bij VMI: [https://www.medicijngebruik.nl/filedispenser/0FD30A70-9969-4B9D-B08C-A3B1A9106B13 Voorkomen van Medicatie-Incidenten]. Dat is belangrijk, omdat door leven van fouten medicijngebruik veiliger wordt. | ||
+ | |||
+ | ==== Leren van patiënten ==== | ||
+ | Ga een gesprek aan met de patiënt over gebruik van medicatie. Gebruik hierbij de [https://www.zorgvoorbeter.nl/docs/PVZ/vindplaats/medicatieveiligheid/veilige-principes-informatiekaart-medicijngesprek.pdf onderlegger] van zorg voor beter. | ||
+ | |||
+ | Wat zijn de knelpunten bij de patiënt? Hier een [https://rivm.openrepository.com/bitstream/handle/10029/620758/2016-0078.pdf?sequence=3&isAllowed=y RIVM rapport] over problemen die patiënten ervaren. | ||
+ | |||
+ | Hoe kan je de rol van patiënten met betrekking tot medicatie veiligheid vergroten? Informatie van de NHG, over [https://www.nhg.org/themas/publicaties/hulpmiddelen-voor-huisarts-en-patient-om-medicatieveiligheid-de-zorg-te hulpmiddelen om medicatieveiligheid in de zorg te verbeteren.] | ||
+ | |||
+ | ==== Actueel medicatie overzicht ==== | ||
+ | Ga na hoe het medicatieoverzicht actueel gehouden wordt in jouw huisartsenpraktijk. Met andere woorden, hoe wordt ervoor gezorgd dat er geen medicatie mist of er juist opstaat terwijl het niet (meer) gebruikt wordt. | ||
+ | |||
+ | <vimeo>https://https://vimeo.com/191962548</vimeo> | ||
+ | |||
+ | Van praktijk naar thuiszorg: | ||
+ | |||
+ | Hoe gaat de medicatieoverdracht naar de thuiszorg? | ||
+ | |||
+ | Praktijk naar HAP: | ||
+ | |||
+ | Is er op de huisartsenpost een actueel medicatieoverzicht van de patiënten die je daar ziet? Van wie wel en wie niet, waar ligt dit aan? | ||
+ | |||
+ | HAP naar praktijk: | ||
− | + | Als de huisartsenpost aan een van jouw patiënten medicatie voorschrijft hoe komt dit dan terug in jouw HIS? Is dit terug te vinden in het actuele medicatieoverzicht in het HIS? Komt deze informatie hier via de huisartsenpost of via de apotheek die deze medicatie geleverd heeft? | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | Praktijk naar ziekenhuis: | |
− | + | Welke medicijnen komen in de verwijsbrief te staan als je iemand met spoed instuurt? Bevat het de actuele medicatie, de chronische medicatie, wat afgelopen 3 maanden afgeleverd is of nog iets anders? Wat kan hierbij missen? Staat er medicatie in die niet meer gebruikt wordt? | |
− | |||
− | + | Ziekenhuis naar praktijk: | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | Hoe krijg je de medicatieveranderingen na ziekenhuisopname binnen? Staat in de ontslagbrief duidelijk welke medicatie gestopt en gestart is en de reden hiervoor? Komt er ook een bericht via de apotheek binnen waarbij de actuele medicatie aangepast wordt in het HIS? Klopt deze aanpassing ook met de ontslagbrief? | |
− | |||
− | + | [https://www.zorginzicht.nl/kwaliteitsinstrumenten/medicatieoverdracht Kwaliteitsstandaard medicatie overdracht in de keten], vormt de basis waaraan de medicatie overdracht moet voldoen. | |
− | + | Hoe gaan we de overdracht verbeteren? Wanneer gaan we incidenten melden? en waar dan? Dit zijn vragen waar het [https://www.medicijngebruik.nl/vmi/over-verzamelen-medicatie-incidenten--vmi-#informatiepagina Instituut Verantwoord Medicijngebruik] zich mee bezig houdt. | |
− | === | + | === Bronnen === |
+ | [https://www.nhg.org/themas/publicaties/hulpmiddelen-voor-huisarts-en-patient-om-medicatieveiligheid-de-zorg-te Hulpmiddelen voor huisarts en patiënt om medicatieveiligheid in de zorg te verbeteren], NHG site | ||
− | + | [https://www.medicijngebruik.nl/projecten/informatiepagina/4065/dag-van-verantwoord-medicijngebruik Dag van verantwoord medicijngebruik], IVM | |
− | |||
− | + | [https://www.zorgvoorbeter.nl/docs/PVZ/vindplaats/medicatieveiligheid/veilige-principes-in-de-medicatieketen.pdf Veilige principes in de medicatieketen], Zorg voor beter | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | = | + | [https://www.zorgvoorbeter.nl/medicatieveiligheid?_ga=2.155049848.1914133669.1610378311-335683456.1610378311 Dossier medicatieveiligheid], Zorg voor beter |
− | + | [https://www.ntvg.nl/artikelen/overdracht-van-medicatiegegevens Overdracht van medicatiegegevens], NTVG, Overdracht van medicatiegegevens, P.J.I. Teeuwisse et al. okt 2019. (volledige versie alleen te lezen met NTVG abonnement bijv. via het AUMC) | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
{{Footer - Leerlijn complexe ouderenzorg}} | {{Footer - Leerlijn complexe ouderenzorg}} |
Huidige versie van 3 dec 2022 om 11:48
Leerlijn complexe ouderenzorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Huisartsenpost |
Inhoud
Relevantie
In 2012 werd de richtlijn Polyfarmacie bij ouderen gepubliceerd. Hierin werd geadviseerd om een medicatiebeoordeling (MBO) uit te voeren bij patiënten van ≥65 jaar die ≥5 geneesmiddelengebruiken met 1 of meerdere risicofactoren voor farmacotherapeutische problemen. Op basis van praktijkervaringen en bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek hebben het NHG, de KNMP en de NVKG geconstateerd dat de toepassing van deze richtlijn niet doelmatig is en dat de effecten op klinische eindpunten, zoals geneesmiddel gerelateerde ziekenhuisopnames, zeer beperkt zijn. Een MBO is geen panacee die alle problemen die samenhangen met polyfarmacie kan oplossen. Aanpassingen van de infrastructuur, zoals het koppelen van medicatiegegevens van apotheek, huisarts en ziekenhuis voor een volledig en actueel medicatieoverzicht, zoals beschreven in de richtlijn Overdracht van Medicatiegegevens, zijn wellicht van groter belang voor het verbeteren van de medicatieveiligheid. Niet alleen voor de doelgroep van de richtlijn, maar ook voor alle patiënten die medicatie gebruiken.
Doel
- Je verbetert en bewaakt de medicatieveiligheid in de praktijk.
- Je leert fouten met betrekking tot medicatie te melden en het zorgproces te verbeteren.
- Je stimuleert de rol van de patiënt wat betrekking medicatieveiligheid.
- je weet hoe medicatieoverdracht tussen de huisartsenpraktijk, het ziekenhuis en de apotheek in de praktijk geregeld is.
- Je kent de richtlijn medicatie overdracht.
Gebruiksaanwijzing
Praktijkopdracht in de huisartsenpraktijk, zelfstudie informatie en vragen voor een leergesprek.
Onderwijsactiviteiten
Leren van fouten
Iedereen maakt fouten. Dat geldt ook als het gaat om het werken met geneesmiddelen. Worden deze fouten gemeld en besproken tijdens VIM/MIP overleg in de praktijk? Wat wordt met meldingen gedaan op de HAP?
Zorgverleners kunnen incidenten met geneesmiddelen melden bij VMI: Voorkomen van Medicatie-Incidenten. Dat is belangrijk, omdat door leven van fouten medicijngebruik veiliger wordt.
Leren van patiënten
Ga een gesprek aan met de patiënt over gebruik van medicatie. Gebruik hierbij de onderlegger van zorg voor beter.
Wat zijn de knelpunten bij de patiënt? Hier een RIVM rapport over problemen die patiënten ervaren.
Hoe kan je de rol van patiënten met betrekking tot medicatie veiligheid vergroten? Informatie van de NHG, over hulpmiddelen om medicatieveiligheid in de zorg te verbeteren.
Actueel medicatie overzicht
Ga na hoe het medicatieoverzicht actueel gehouden wordt in jouw huisartsenpraktijk. Met andere woorden, hoe wordt ervoor gezorgd dat er geen medicatie mist of er juist opstaat terwijl het niet (meer) gebruikt wordt.
Van praktijk naar thuiszorg:
Hoe gaat de medicatieoverdracht naar de thuiszorg?
Praktijk naar HAP:
Is er op de huisartsenpost een actueel medicatieoverzicht van de patiënten die je daar ziet? Van wie wel en wie niet, waar ligt dit aan?
HAP naar praktijk:
Als de huisartsenpost aan een van jouw patiënten medicatie voorschrijft hoe komt dit dan terug in jouw HIS? Is dit terug te vinden in het actuele medicatieoverzicht in het HIS? Komt deze informatie hier via de huisartsenpost of via de apotheek die deze medicatie geleverd heeft?
Praktijk naar ziekenhuis:
Welke medicijnen komen in de verwijsbrief te staan als je iemand met spoed instuurt? Bevat het de actuele medicatie, de chronische medicatie, wat afgelopen 3 maanden afgeleverd is of nog iets anders? Wat kan hierbij missen? Staat er medicatie in die niet meer gebruikt wordt?
Ziekenhuis naar praktijk:
Hoe krijg je de medicatieveranderingen na ziekenhuisopname binnen? Staat in de ontslagbrief duidelijk welke medicatie gestopt en gestart is en de reden hiervoor? Komt er ook een bericht via de apotheek binnen waarbij de actuele medicatie aangepast wordt in het HIS? Klopt deze aanpassing ook met de ontslagbrief?
Kwaliteitsstandaard medicatie overdracht in de keten, vormt de basis waaraan de medicatie overdracht moet voldoen.
Hoe gaan we de overdracht verbeteren? Wanneer gaan we incidenten melden? en waar dan? Dit zijn vragen waar het Instituut Verantwoord Medicijngebruik zich mee bezig houdt.
Bronnen
Hulpmiddelen voor huisarts en patiënt om medicatieveiligheid in de zorg te verbeteren, NHG site
Dag van verantwoord medicijngebruik, IVM
Veilige principes in de medicatieketen, Zorg voor beter
Dossier medicatieveiligheid, Zorg voor beter
Overdracht van medicatiegegevens, NTVG, Overdracht van medicatiegegevens, P.J.I. Teeuwisse et al. okt 2019. (volledige versie alleen te lezen met NTVG abonnement bijv. via het AUMC)
De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn complexe ouderenzorg
- Bouwsteen
- Auteur - Anouk Meijer
- Auteur - Vivian Kenter
- Auteur - Niek van Asperen
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 4.7 - Veiligheid
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Huisartsenpost
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Themaonderwijs
- Toepassing - Zelfstudie