Leerlijn korte episode zorg: verschil tussen versies
(link) |
|||
Regel 82: | Regel 82: | ||
====Deelthema 2: Voert een telefonisch of e-health consult==== | ====Deelthema 2: Voert een telefonisch of e-health consult==== | ||
{{KBA 1.7}} | {{KBA 1.7}} | ||
− | Vragen van patiënten kunnen voor een deel telefonisch of via e-mail afgehandeld worden. Het initiatief tot een telefonisch consult kan van de patiënt uitgaan (heeft | + | Vragen van patiënten kunnen voor een deel telefonisch of via e-mail afgehandeld worden. Het initiatief tot een telefonisch consult kan van de patiënt uitgaan (heeft bijv. geen tijd, ziet geen meerwaarde om langs te komen), van de huisarts (bijv. telefonisch evalueren/vervolg van een eerder consult, dan wel de assistente speelt een vraag door aan de huisarts). In het huidige COVID-19 tijdperk vragen 'consulten op afstand' extra tijd en aandacht, omdat de drempel om naar de praktijk te (laten) komen extra hoog is - zowel voor de patiënt als voor de huisarts. Voor actuele informatie, zie ook [[COVID-19|bouwsteen COVID-19]]. |
Het is aan de huisarts of een vraag telefonisch afgehandeld kan worden of dat hij/zij de patiënt alsnog op de praktijk uitnodigt voor nader onderzoek. In alle gevallen speelt APC een belangrijke rol: de hulpvraag uitvragen, checken bij de patiënt of je de hulpvraag goed hebt begrepen, vragen naar zorgen en verwachtingen, actief checken of de patiënt je adviezen en/of afspraken heeft begrepen. Wees je bewust dat bij telefonische gesprekken de non-verbale communicatie deels wegvalt en dat je daarom ook actiever verbaal moet gaan communiceren. Bedenk van tevoren of telefonisch consulteren wel mogelijk is bij bijv. patiënten met een taalbarrière. | Het is aan de huisarts of een vraag telefonisch afgehandeld kan worden of dat hij/zij de patiënt alsnog op de praktijk uitnodigt voor nader onderzoek. In alle gevallen speelt APC een belangrijke rol: de hulpvraag uitvragen, checken bij de patiënt of je de hulpvraag goed hebt begrepen, vragen naar zorgen en verwachtingen, actief checken of de patiënt je adviezen en/of afspraken heeft begrepen. Wees je bewust dat bij telefonische gesprekken de non-verbale communicatie deels wegvalt en dat je daarom ook actiever verbaal moet gaan communiceren. Bedenk van tevoren of telefonisch consulteren wel mogelijk is bij bijv. patiënten met een taalbarrière. |
Versie van 6 apr 2020 om 10:32
Leerlijn korte episode zorg |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerkers |
Contact |
Inleiding
Korte episode zorg omvat het grootste deel van de zorg die door huisartsen wordt geleverd. Een medische zorgvraag valt onder de korte episode zorg als de huisarts de diagnostiek en de behandeling kan afronden binnen één tot maximaal drie consulten.
In deze leerlijn worden niet alle negen KBA’s Korte episode zorg uitgewerkt, omdat veel onderwerpen reeds in andere leerlijnen aan de orde komen. In deze leerlijn korte episode zorg ligt de focus op:
- de kennis van de epidemiologie van de belangrijkste aandoeningen waar de huisarts mee te maken krijgt
- ziektescripts
- pluis/niet-pluis gevoel
- klinisch redeneren en het kunnen opstellen van adequate werkhypotheses
- het nut van aanvullende diagnostiek
- verslaglegging, registreren en coderen
- het stimuleren van zelfzorg en zelfmanagement
- het verwijzen naar evidence-based voorlichtings- en adviesmateriaal voor arts en patiënt
Voor arts-patiënt communicatie, waaronder het verhelderen van de hulpvraag, de anamnese, gezamenlijke besluitvorming (shared decision making), evalueren en adviseren, etc., verwijzen we naar de leerlijn APC. Ook voor de onderwerpen diversiteit, psychische klachten en aandoeningen, lichamelijk onderzoek, therapeutische injecties en kleine chirurgische verrichtingen verwijzen we naar de leerlijnen waar deze onderwerpen specifiek aan de orde komen.
Bouwstenen
Deelthema 1: Voert een consult
1. Schat de urgentie van de hulpvraag in en bepaalt de soort verrichting die noodzakelijk is (telefonisch consult, consult of visite).. | Competenties | |
|
|
- Als het consult vastloopt: de kunst van Klinisch Redeneren (KR)
- Het consult loopt niet goed; een eerste analyse (KR-module 1)
- Het consult loopt vast door besliskundige onzekerheid: het klinisch redeneren (KR-module 2)
- Het consult loopt vast, ondanks voldoende zekerheid over huisartsgeneeskundige kennis, vaardigheid en KR (KR-module 3)
- Onderwijs klinisch redeneren voor huisartsopleiders (KR-module 6)
- Top 20 veel voorkomende klachten
- Top 50 incidentie
- Visitetas
- Ziektescripts
2. Verheldert de hulpvraag, neemt de anamnese af en voert onderzoek uit. | Competenties |
---|---|
|
|
- Als het consult vastloopt: de kunst van Klinisch Redeneren (KR)
- Het consult loopt vast door besliskundige onzekerheid: het klinisch redeneren (KR-module 2)
- Hoge Ogen Spel
- Huisartsrelevante online informatiebronnen
- Klinisch redeneren op de Terugkomdag (KR-module 5)
- Onderwijs klinisch redeneren voor huisartsopleiders (KR-module 6)
- Pluis niet pluis
- Quizzen kleine kwalen
3. Voert aanvullende diagnostiek uit. | Competenties |
---|---|
|
|
- Als het consult vastloopt: de kunst van Klinisch Redeneren (KR)
- Het consult loopt vast door besliskundige onzekerheid: het klinisch redeneren (KR-module 2)
- Klinisch redeneren op de Terugkomdag (KR-module 5)
- Laboratoriumonderzoek en point of care testing
4. Stelt de behandeling en het beleid in, informeert en adviseert. | Competenties |
---|---|
|
|
- Als het consult vastloopt: de kunst van Klinisch Redeneren (KR)
- E-health in de huisartsenpraktijk
- Even afwachten - een kijkje in het hoofd van de huisarts
- Het consult loopt vast door besliskundige onzekerheid: het klinisch redeneren (KR-module 2)
- Klinisch redeneren op de Terugkomdag (KR-module 5)
- Stimulatie zelfzorg patiënt
5. Registreert en codeert | Competenties |
---|---|
|
|
6. Sluit de episode af door de behandeling en het beleid te evalueren. | Competenties |
---|---|
|
|
- Als het consult vastloopt: de kunst van Klinisch Redeneren (KR)
- Het consult loopt vast door besliskundige onzekerheid: het klinisch redeneren (KR-module 2)
Deelthema 2: Voert een telefonisch of e-health consult
7. Neemt de anamnese af aan de telefoon. | Competenties |
---|---|
|
|
Vragen van patiënten kunnen voor een deel telefonisch of via e-mail afgehandeld worden. Het initiatief tot een telefonisch consult kan van de patiënt uitgaan (heeft bijv. geen tijd, ziet geen meerwaarde om langs te komen), van de huisarts (bijv. telefonisch evalueren/vervolg van een eerder consult, dan wel de assistente speelt een vraag door aan de huisarts). In het huidige COVID-19 tijdperk vragen 'consulten op afstand' extra tijd en aandacht, omdat de drempel om naar de praktijk te (laten) komen extra hoog is - zowel voor de patiënt als voor de huisarts. Voor actuele informatie, zie ook bouwsteen COVID-19.
Het is aan de huisarts of een vraag telefonisch afgehandeld kan worden of dat hij/zij de patiënt alsnog op de praktijk uitnodigt voor nader onderzoek. In alle gevallen speelt APC een belangrijke rol: de hulpvraag uitvragen, checken bij de patiënt of je de hulpvraag goed hebt begrepen, vragen naar zorgen en verwachtingen, actief checken of de patiënt je adviezen en/of afspraken heeft begrepen. Wees je bewust dat bij telefonische gesprekken de non-verbale communicatie deels wegvalt en dat je daarom ook actiever verbaal moet gaan communiceren. Bedenk van tevoren of telefonisch consulteren wel mogelijk is bij bijv. patiënten met een taalbarrière.
Daar waar bij telefonische gesprekken de intonatie en directe interactie met de patiënt nog extra informatie geven, is er in E-consulten nog minder interactie. Vaak gaan E-consulten dan ook om korte, niet-urgente vragen, eventueel toegelicht met beeldvorming als een foto of video. Ook hier kan de huisarts besluiten extra informatie in te winnen via de telefoon of door degene alsnog op de praktijk te laten komen.
Voor telefonisch beoordelen of een vraag van de patiënt spoed heeft of niet: zie bouwsteen Telefonische triage van Leerlijn Spoedzorg.
8. Geeft telefonisch voorlichting en advies. | Competenties |
---|---|
|
|
- Als het consult vastloopt: de kunst van Klinisch Redeneren (KR)
- Het consult loopt vast door besliskundige onzekerheid: het klinisch redeneren (KR-module 2)
- Klinisch redeneren op de Terugkomdag (KR-module 5)
Deelthema 3: Superviseert de assistente
9. Superviseert (telefonische) consulten van de assistente en geeft feedback. | Competenties |
---|---|
|
|
- De huisartsopleider als docent Klinisch Redeneren (KR-module 4)
- Onderwijs klinisch redeneren voor huisartsopleiders (KR-module 6)
Veelgebruikte bronnen
NHG
Nederlands Huisartsen Genootschap is de wetenschappelijke vereniging van Nederlandse huisartsen, maakt o.a. de bekende NHG standaarden. |
Artsportaal
Handige links en nuttige online kennis via deze site paraat tijdens het spreekuur. |
HAweb
Het social media platform voor huisartsen in Nederland. |
RIVM
Rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu, voor landelijke richtlijnen en adviezen over (actuele) volksgezondheidonderwerpen |
Thuisarts
Een informatie- en voorlichtingssite voor de patiënt, volgt de NHG richtlijnen |
Farmacotherapeutisch Kompas
Voorziet de zorgproffesional van onafhankelijke geneesmiddeleninformatie standaarden. |
Kinderformularium
Kennisbank ontwikkeld door het Nederlands Kenniscentrum Farmacotherapie bij Kinderen (NKFK). |
oogartsen.nl
Oogheelkundige problemen samengesteld door oogartsen. |
huidziekten.nl
Dermatologische ziekten samengesteld door dermatologen. |
vergiftigingen.nl
Het nationaal vergifigingen informatiecentrum. |
Huisarts & Wetenschap
Huisarts en wetenschap publiceert huisartsrelevante artikelen. |
NTvG
Nederlandse Tijdschrift voor geneeskunde. |
PubMed
Zoekmachine die toegang geeft tot abstracts van gepubliceerde medisch wetenschappelijke artikelen uit o.a. de MEDLINE-databank. |
uptodate.com
Amerikaanse site, voorziet artsen van actuele en evidence-based informatie voor in de kliniek. |
De leerlijnen op een rij
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |