Samenwerken met de Specialist ouderengeneeskunde: verschil tussen versies
(layout ingevoerd) |
(inhoud en links toegevoegd) |
||
Regel 33: | Regel 33: | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
+ | Het consulteren van de specialist ouderengeneeskunde is relatief recent toegevoegd aan de zorg die de huisarts kan bieden in de thuissituatie. | ||
+ | |||
+ | Driekwart van de huisartsen heeft onvoldoende tijd en te weinig expertise binnen de huisartsenpraktijk voor ouderen met een complexe hulpvraag ([https://www.lhv.nl/actueel/nieuws/huisartsen-kwetsbare-patient-verdient-meer-zorg-en-aandacht ledenpeiling LHV 2015]). Ook steeds meer huisartsen verlenen zorg in een WLZ-instelling. Voor de juiste geneeskundige zorg aan kwetsbare ouderen is samenwerking met specialisten ouderengeneeskunde (SO) dus cruciaal. De specialist ouderengeneeskunde heeft namelijk specifieke expertise over een groep patiënten die huisartsen vaker in de praktijk zien: kwetsbare patiënten met complexe zorgbehoefte door hun co- of multi-morbiditeit. | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
− | + | * De aios is zich bewust van de meerwaarde van de specialist ouderengeneeskunde | |
+ | * De aios kent indicaties voor consultatie | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | Video om op de terugkomdag te bekijken en artikel om zelf door te lezen waarbij praktijkopdracht bij de chronische zorg stage of in de 2e huisartsstage. | ||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | ==== terugkomdaggroep: ==== | ||
+ | Lees de 2 interviews met een huisarts en een specialist ouderengeneeskunde op de [https://www.lhv.nl/actueel/dossiers/ouderenzorg#Samenwerking site] van de LHV ouderenzorg | ||
+ | * [https://www.lhv.nl/sites/default/files/content/lhv_nl/uploads/dossiers/interview_sonja_vossenberg_meindert_dijkstra_en_kees_iest_def.pdf interview 1] | ||
+ | |||
+ | * [https://www.lhv.nl/sites/default/files/content/lhv_nl/uploads/dossiers/interview_yvonne_martens_en_maaike_blok_def.pdf interview 2] | ||
+ | Kijk in de terugkomdaggroep de video over samenwerking met de SO. | ||
+ | |||
+ | Ga de discussie aan: wat is de meerwaarde van een specialist ouderenzorg? Wat zijn de ervaringen in de groep? Wat is het verschil met de geriater? | ||
+ | |||
+ | ==== Verpleeghuis: ==== | ||
+ | Woon een huisbezoek van een SO bij. Wat was de meerwaarde van het consult. | ||
+ | |||
+ | Bespreek in je leerroep de verschillen in benadering tussen SO en huisarts. Voor welke vraagstelling kan je SO benaderen? | ||
+ | |||
+ | ==== Huisartsenpraktijk: ==== | ||
+ | Woon een huisbezoek van een SO bij. | ||
+ | |||
+ | Bespreek in je leergroep of tijdens leergesprek de verschillen in benadering SO en huisarts, voor welke vraagstelling je SO kan benaderen? | ||
+ | |||
+ | === Bronnen === | ||
− | + | LHV en Verenso handreiking, [https://www.lhv.nl/service/handreiking-samenwerking-huisarts-en-specialist-ouderengeneeskunde Samenwerking huisarts en specialist ouderengeneeskunde]. | |
+ | Informatiekaart, [https://www.verenso.nl/_asset/_public/Richtlijnen_kwaliteit/richtlijnen/database/VER-003-29-A4-kaart-GeriatrischAssesement-V3.pdf Geriatrisch Assesment door SO], Verenso | ||
+ | [https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/het-timmermansoog-van-de-geriater.htm Het Timmermansoog van de geriater], medisch contact. | ||
{{Footer - Leerlijn complexe ouderenzorg}} | {{Footer - Leerlijn complexe ouderenzorg}} |
Versie van 23 jan 2021 om 13:00
Leerlijn complexe ouderenzorg | |
---|---|
Auteur |
Monique Petra |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
Het consulteren van de specialist ouderengeneeskunde is relatief recent toegevoegd aan de zorg die de huisarts kan bieden in de thuissituatie.
Driekwart van de huisartsen heeft onvoldoende tijd en te weinig expertise binnen de huisartsenpraktijk voor ouderen met een complexe hulpvraag (ledenpeiling LHV 2015). Ook steeds meer huisartsen verlenen zorg in een WLZ-instelling. Voor de juiste geneeskundige zorg aan kwetsbare ouderen is samenwerking met specialisten ouderengeneeskunde (SO) dus cruciaal. De specialist ouderengeneeskunde heeft namelijk specifieke expertise over een groep patiënten die huisartsen vaker in de praktijk zien: kwetsbare patiënten met complexe zorgbehoefte door hun co- of multi-morbiditeit.
Doel
- De aios is zich bewust van de meerwaarde van de specialist ouderengeneeskunde
- De aios kent indicaties voor consultatie
Gebruiksaanwijzing
Video om op de terugkomdag te bekijken en artikel om zelf door te lezen waarbij praktijkopdracht bij de chronische zorg stage of in de 2e huisartsstage.
Onderwijsactiviteiten
terugkomdaggroep:
Lees de 2 interviews met een huisarts en een specialist ouderengeneeskunde op de site van de LHV ouderenzorg
Kijk in de terugkomdaggroep de video over samenwerking met de SO.
Ga de discussie aan: wat is de meerwaarde van een specialist ouderenzorg? Wat zijn de ervaringen in de groep? Wat is het verschil met de geriater?
Verpleeghuis:
Woon een huisbezoek van een SO bij. Wat was de meerwaarde van het consult.
Bespreek in je leerroep de verschillen in benadering tussen SO en huisarts. Voor welke vraagstelling kan je SO benaderen?
Huisartsenpraktijk:
Woon een huisbezoek van een SO bij.
Bespreek in je leergroep of tijdens leergesprek de verschillen in benadering SO en huisarts, voor welke vraagstelling je SO kan benaderen?
Bronnen
LHV en Verenso handreiking, Samenwerking huisarts en specialist ouderengeneeskunde.
Informatiekaart, Geriatrisch Assesment door SO, Verenso
Het Timmermansoog van de geriater, medisch contact.
De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |