Valpreventie: verschil tussen versies
k |
k |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | = | + | <br /> |
− | + | {| class="infobox-leerlijn-4" | |
+ | ! ! {{Titelbalk - Leerlijn complexe ouderenzorg}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Auteur''' | ||
+ | | | ||
+ | {{Auteur - Els Licht|Els Licht}}<br /> | ||
+ | {{Auteur - Niek van Asperen|Niek van Asperen}}<br /> | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Stage''' | ||
+ | | | ||
+ | {{stage - CZ stage}}<br /> | ||
+ | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''KBA''' | ||
+ | | | ||
+ | {{KBA 4.7 - Veiligheid|7. Veiligheid}}<br /> | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Competenties''' | ||
+ | | | ||
+ | {{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}<br /> | ||
+ | {{Competentiegebied 2 - Communicatie}}<br /> | ||
+ | {{Competentiegebied 3 - Samenwerken}}<br /> | ||
+ | {{Competentiegebied 4 - Organiseren}}<br /> | ||
+ | {{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}}<br /> | ||
+ | {{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}}<br /> | ||
+ | {{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}<br /> | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Leerplek''' | ||
+ | | | ||
+ | {{Toepassing - Leergesprek}}<br /> | ||
+ | {{Toepassing - Praktijkleren}}<br /> | ||
+ | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}}<br /> | ||
+ | {{Toepassing - Zelfstudie}}<br /> | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Trefwoord''' | ||
+ | | | ||
+ | Volgt | ||
+ | |} | ||
== Relevantie: == | == Relevantie: == | ||
Een van de problemen waar ouderen mee te maken krijgen is verminderde mobiliteit en een verhoogd risico om te vallen. Het valrisico neemt toe met leeftijd, boven de 65 valt 30% 1x per jaar en boven de 80 jaar 50% minstens een keer. Per jaar komen er zo’n 66.000 ouderen na een val op de SEH waarvan ongeveer de helft opgenomen wordt, 14.000 mensen breken hun heup. Als huisarts is het mede jouw verantwoordelijkheid om je patiënten hier zo goed mogelijk voor te behoeden. | Een van de problemen waar ouderen mee te maken krijgen is verminderde mobiliteit en een verhoogd risico om te vallen. Het valrisico neemt toe met leeftijd, boven de 65 valt 30% 1x per jaar en boven de 80 jaar 50% minstens een keer. Per jaar komen er zo’n 66.000 ouderen na een val op de SEH waarvan ongeveer de helft opgenomen wordt, 14.000 mensen breken hun heup. Als huisarts is het mede jouw verantwoordelijkheid om je patiënten hier zo goed mogelijk voor te behoeden. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
== Doel: == | == Doel: == | ||
Regel 49: | Regel 83: | ||
* Een valpreventieprogramma opzetten en uitvoeren kost veel tijd en moeite. Laat een van de AIOS uit de groep uitzoeken of de zorgverzekeraar hier financiële compensatie voor geeft en wat de eisen zijn die hieraan verbonden zijn. | * Een valpreventieprogramma opzetten en uitvoeren kost veel tijd en moeite. Laat een van de AIOS uit de groep uitzoeken of de zorgverzekeraar hier financiële compensatie voor geeft en wat de eisen zijn die hieraan verbonden zijn. | ||
+ | |||
+ | === Overige bouwstenen in de leerlijn === | ||
+ | {{Bouwstenen - Leerlijn complexe ouderenzorg}} | ||
+ | === Overige leerlijnen === | ||
+ | {{Leerlijnen horizontaal}} |
Versie van 21 jul 2018 om 18:43
Leerlijn complexe ouderenzorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties |
Medisch handelen |
Leerplek | |
Trefwoord |
Volgt |
Relevantie:
Een van de problemen waar ouderen mee te maken krijgen is verminderde mobiliteit en een verhoogd risico om te vallen. Het valrisico neemt toe met leeftijd, boven de 65 valt 30% 1x per jaar en boven de 80 jaar 50% minstens een keer. Per jaar komen er zo’n 66.000 ouderen na een val op de SEH waarvan ongeveer de helft opgenomen wordt, 14.000 mensen breken hun heup. Als huisarts is het mede jouw verantwoordelijkheid om je patiënten hier zo goed mogelijk voor te behoeden.
Doel:
Heeft de benodigde kennis en kunde om binnen zijn praktijk een valpreventie programma op te zetten en uit te voeren.
Subdoelen:
- Heeft inzicht in de risicofactoren op vallen.
- Weet welke behandelingen het valrisico kunnen verlagen.
- Heeft een overzicht van de partijen die bij valpreventie betrokken kunnen worden in zijn regio.
- Weet hoe binnen zijn praktijk het valpreventieprogramma opgezet is.
Voorbereiding:
Valpreventie begint met het identificeren van de doelgroep. Het is in ieder geval goed om bij elke vallende oudere niet alleen het bekende subdurale hematoom uit te sluiten maar ook aandacht voor de reden van de val te hebben.
Een korte screening bij ouderen kan uit 2 vragen bestaan:
- Bent u afgelopen 12 maanden gevallen?
Als hier positief op geantwoord is, moet nog aan een van de volgende 2 criteria voldaan worden om iemand valgevaarlijk te noemen.
- Meer dan 1x gevallen
- Moeite met bewegen, lopen of balans houden
In deze gevallen is het nuttig om een valanalyse te doen. Voorbeeld van hoe een gestructureerde uitgebreide valanalyse eruit kan zien. Op deze site is de hele valanalyse te downloaden. Gezien de uitgebreidheid van een goede valanalyse kan het nuttig zijn delen hiervan aan de fysiotherapeut of POH-ouderen uit te besteden.
Bij een oudere met een verhoogd valrisico zijn er meestal meerdere interventies nodig om het valrisico te verlagen. Aanbevelingen voor interventies worden in de richtlijn van de geriatrie gegeven. De oude richtlijn valpreventie uit 2004 met een op deze richtlijn gebaseerde site over valpreventie met actuele aanpassingen. Ook op de site veiligheid.nl staan voorbeelden van beschikbare interventies.
Bovenstaande bezigheden moeten voor een effectief programma geborgd worden met afspraken met alle betrokken partijen over wie welke verantwoordelijkheden heeft en waar alles vastgelegd wordt. De informatie over het opzetten van preventieprogramma’s staat beschreven bij de leerlijn preventie.
Verdere informatie over valpreventie:
- NHG bijscholing De vallende oudere, Powerpoint (+-2uur) met toelichting
- NHG richtlijn Fractuurpreventie
- Patiënteninformatie: veiligheid in en om huis voor ouderen
Bouwstenen:
Terugkomdag:
Valpreventie maakt onderdeel uit van het expert onderwijs. Een alternatief hiervoor 1 of 2 AIOS de NHG bijscholing De vallende oudere in de leergroep te laten geven.
Tijdens de chronische zorg stage:
- Ga na of er op jouw stageplek een valpreventieprogramma is. Beschrijf hoe dit opgezet is en welke hulpverleners er allemaal bij betrokken zijn.
- Bespreek met je stagebegeleider dit valpreventieprogramma. welke mensen worden er geïncludeerd? Zou er sprake kunnen zijn van over- of onder diagnostiek? In hoeverre is de arts bij dit programma betrokken? In hoeverre zou dit programma in de huisartsenpraktijk wenselijk en haalbaar zijn?
Tijdens de huisartsenstage:
- Bespreek met je opleider wat er in zijn praktijk aan valpreventie gedaan wordt. Is er een programma of hangt het van de individuele arts af? Hoe zou hij in een ideale situatie willen dat het geregeld is en wat weerhoudt hem daar nu van?
- Bespreek in de leergroep na wat de verschillen tussen de huisartsenpraktijken zijn en bedenkt wat de verbeterpunten voor jou praktijk zijn.
- Een valpreventieprogramma opzetten en uitvoeren kost veel tijd en moeite. Laat een van de AIOS uit de groep uitzoeken of de zorgverzekeraar hier financiële compensatie voor geeft en wat de eisen zijn die hieraan verbonden zijn.
Overige bouwstenen in de leerlijn
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn complexe ouderenzorg
- Bouwsteen
- Auteur - Els Licht
- Auteur - Niek van Asperen
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 4.7 - Veiligheid
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 3 - Samenwerken
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie