Cognitieve meetinstrumenten voor ouderen: verschil tussen versies
(tekst uniformer gemaakt. links gecontroleerd) |
|||
Regel 42: | Regel 42: | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
− | * | + | * Je kan geschikte vragenlijsten afnemen en inzetten bij diagnose, screening en het bepalen van de ernst van een cognitieve stoornis. |
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | Deze bouwsteen bestaat uit de vragenlijsten en instructiefilmpjes. | + | Deze bouwsteen bestaat uit de vragenlijsten en instructiefilmpjes. Je bestudeert de vragenlijsten en de instructiefilmpjes. Neemt in overleg met de opleider de vragenlijsten af met een proefpersoon en/of met de patiënt(en). Bespreek de uitkomst met de opleider en of de POH-ouderen. |
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
Regel 72: | Regel 72: | ||
# werktempo | # werktempo | ||
# taal | # taal | ||
− | # | + | # kortetermijngeheugen |
− | # oriëntatie | + | # oriëntatie |
* Vragenlijkst: [https://meetinstrumentenzorg.nl/instrumenten/montreal-cognitive-assessment/ MoCA] | * Vragenlijkst: [https://meetinstrumentenzorg.nl/instrumenten/montreal-cognitive-assessment/ MoCA] | ||
* MoCA afname [https://www.youtube.com/watch?v=G3AGKGMQ7BE instructie filmpje] | * MoCA afname [https://www.youtube.com/watch?v=G3AGKGMQ7BE instructie filmpje] |
Versie van 30 okt 2022 om 09:33
Leerlijn complexe ouderenzorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Relevantie
Eén op de vijf mensen krijgt dementie. Dementie is een aandoening met cognitieve stoornissen als gevolg. Er kunnen verschillende cognitieve stoornissen op treden zoals: geheugenstoornis, afasie, apraxie, agnosie, stoornis in de uitvoerende functie, stoornissen in aandacht en concentratie en/of mentale verwerkingssnelheid en stoornissen in visueel-ruimtelijke of constructieve vaardigheden. Ook ontregelingen in stemming en gedrag zoals depressief, angstig, achterdochtig, geagiteerd en agressief gedrag, nachtelijk onrust, wanen en hallucinaties. Deze symptomen kunnen belastend zijn zowel voor de patiënt zelf als zijn mantelzorger.
Cognitieve afwijkingen hebben een grote invloed op zelfredzaamheid en in het dagelijks functioneren. Bij de diagnose, screening en het bepalen van de ernst van een cognitieve stoornis kunnen meetinstrumenten een toegevoegde waarde hebben. Hierbij is uniformiteit van afname belangrijk voor de diagnostiek, verwijzingen en monitoring. De meetinstrumenten bestaan uit vragenlijsten en zijn bruikbaar voor de huisartsenpraktijk en wetenschappelijk onderzoek.
Doel
- Je kan geschikte vragenlijsten afnemen en inzetten bij diagnose, screening en het bepalen van de ernst van een cognitieve stoornis.
Gebruiksaanwijzing
Deze bouwsteen bestaat uit de vragenlijsten en instructiefilmpjes. Je bestudeert de vragenlijsten en de instructiefilmpjes. Neemt in overleg met de opleider de vragenlijsten af met een proefpersoon en/of met de patiënt(en). Bespreek de uitkomst met de opleider en of de POH-ouderen.
Onderwijsactiviteiten
Deze bouwsteen kan op zichzelf staan of gekoppeld worden aan een praktijkopdracht in de huisartsenpraktijk of verpleeghuisstage, leergesprek of terugkomdagonderwijs.
MMSE (Mini-Mental State Examination)
De MMSE wordt gebruikt voor het screenen van cognitieve beperkingen bij ouderen. De test evalueert de cognitieve functies: aandacht en oriëntatie, geheugen, registratie, herinnering, berekening, taal en handelingen.
- Vragenlijst: MMSE
- Instructiefilmpje: de perfecte MMSE afname
- Instructiefilmpje met Alzheimer MMSE afname
Kloktekentest
De kloktekentest meet veel cognitieve vaardigheden, waaronder het visueel semantisch geheugen, het werkgeheugen, visuospatiële vaardigheden, aandacht en enkele uitvoerende functies. De klok tekentest wordt als aanvulling bij de MMSE afgenomen als onderdeel van de diagnostiek van dementie. Bij geheugenklachten wordt de kloktekentest aanbevolen in combinatie met de MMSE
Vraag de patiënt een cirkel te tekenen, vervolgens de 12 cijfers van een klok erin te tekenen en de wijzers van de klok op 10 over 11 te zetten.
- Hoe de klokkentest te scoren
- Kloktekentest afname instructie filmpje
MoCA (Montreal Cognitive Assessment)
De MoCA is een beknopt screeningsinstrument voor het meten van cognitieve achteruitgang en bevat de volgende 8 cognitieve domeinen:
- executieve functies (processen die nodig zijn om activiteiten te plannen en te sturen),
- visuospatiële vaardigheden (het zien en verwerken van ruimtelijke informatie)
- aandacht
- concentratie
- werktempo
- taal
- kortetermijngeheugen
- oriëntatie
- Vragenlijkst: MoCA
- MoCA afname instructie filmpje
De RUDAS (Rowland Universal Dementia Assessment Scale)
De RUDAS is een korte cognitieve screeningtest voor dementie, geschikt voor mensen met beperkte taalvaardigheid. De test is ontwikkeld in Australië, vrij van copyright en door de onderzoeksgroep van het Medisch Centrum Slotervaart in samenwerking met Erasmus Medisch Centrum en Havenziekenhuis vertaald en gevalideerd.
- Vragenlijsten in meerdere talen
- RUDAS afname instructie filmpje
De GDS-15 (Geriatric Depression Scale)
De GDS-15 is een screeningsschaal voor depressie bij ouderen. Deze vragenlijst wordt door de ouderen zelf ingevuld. Bij de GDS-15 is een scoringssleutel gegeven.
Bronnen
- Meetinstrumenten bij de NHG-Standaard Dementie april 2020
- Ton Bakker, Vera Habes, Germieke Quist, Judith van der Sande, Wim van de Vrie, Klinisch redeneren bij ouderen, functiebehoud in levenssloopperspectief, derde herziende druk, 2019
- Protocollaire ouderenzorg Van Maurik-Brandon, S e.a. Uitgave van het NHG 2015
- Ouderenpsychiatrie: de praktijk Herkennen en signaleren van psychische en psychiatrische aandoeningen Martin G. Kat 20-05-2019 97890.36821063
De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn complexe ouderenzorg
- Bouwsteen
- Auteur - Vivian Kenter
- Auteur - Anouk Meijer
- Auteur - Niek van Asperen
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 4.3 - Intercurrente ziekten
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Themaonderwijs
- Toepassing - Zelfstudie