Inventarisatie zorgbehoefte: verschil tussen versies
(link veranderd) |
(opmaak) |
||
Regel 35: | Regel 35: | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
− | Kent meerdere manieren om de zorgbehoefte van ouderen op praktijkniveau in kaart te brengen en kan het zorgaanbod op deze behoefte afstemmen. | + | * Kent meerdere manieren om de zorgbehoefte van ouderen op praktijkniveau in kaart te brengen en kan het zorgaanbod op deze behoefte afstemmen. |
==== Subdoelen ==== | ==== Subdoelen ==== | ||
Regel 41: | Regel 41: | ||
* Kan de praktijk zo inrichten dat signalen van verminderd functioneren opgepikt worden en voor iedereen zichtbaar zijn. | * Kan de praktijk zo inrichten dat signalen van verminderd functioneren opgepikt worden en voor iedereen zichtbaar zijn. | ||
− | === Werkvormen | + | === Werkvormen === |
− | ==== Huisartsenpraktijk | + | ==== Huisartsenpraktijk ==== |
− | Leergesprek: | + | |
+ | ===== Leergesprek: ===== | ||
* Bespreek met je opleider in het leergesprek hoe de identificatie van kwetsbare ouderen in de praktijk is vormgegeven. Is er sprake van case-finding of screening? Wat wordt er gedaan met signalen van kwetsbaarheid? Hoe worden signalen in het HIS genoteerd en hoe is gewaarborgd dat bij een aantal signalen er actie wordt ondernomen? Als er screening plaatsvindt hoe is dit opgezet? Vanuit het HIS of met vragenlijsten/huisbezoeken, welk meetinstrument wordt gebruikt en wie voert dit uit? | * Bespreek met je opleider in het leergesprek hoe de identificatie van kwetsbare ouderen in de praktijk is vormgegeven. Is er sprake van case-finding of screening? Wat wordt er gedaan met signalen van kwetsbaarheid? Hoe worden signalen in het HIS genoteerd en hoe is gewaarborgd dat bij een aantal signalen er actie wordt ondernomen? Als er screening plaatsvindt hoe is dit opgezet? Vanuit het HIS of met vragenlijsten/huisbezoeken, welk meetinstrument wordt gebruikt en wie voert dit uit? | ||
− | Leergroep/terugkomdagonderwijs: | + | |
+ | ===== Leergroep/terugkomdagonderwijs: ===== | ||
* Bespreek in de leergroep op welke manier er in jouw praktijk kwetsbare ouderen worden geïdentificeerd. Bespreek de verschillen tussen de praktijken en de voor- en nadelen hiervan. | * Bespreek in de leergroep op welke manier er in jouw praktijk kwetsbare ouderen worden geïdentificeerd. Bespreek de verschillen tussen de praktijken en de voor- en nadelen hiervan. | ||
* Laat iemand in de leergroep en CAT maken over de effectiviteit van populatiegerichte screening op kwetsbaarheid onder ouderen. | * Laat iemand in de leergroep en CAT maken over de effectiviteit van populatiegerichte screening op kwetsbaarheid onder ouderen. | ||
− | === Gebruiksaanwijzing | + | === Gebruiksaanwijzing === |
Zoals met veel vormen van preventie en pro-actief ingrijpen is van het screenen op kwetsbare ouderen nog geen hard bewijs dat dit op populatie niveau gezondheidswinst oplevert. Wel gaat er veel tijd en moeite zitten in het identificeren van kwetsbare ouderen, het op een manier vastleggen dat de gegevens bruikbaar zijn en het opstellen van een behandelplan opstellen. Daarom is het belangrijk om de tijd en energie die je erin stopt af te wegen tegen de te verwachten resultaten en dit ook te evalueren. In het artikel [https://www.laego.nl/wp-content/uploads/2018/04/Annet-wind-et-al-Identificatie-kwetsbare-ouderen-en-werken-met-zorgplannen-Kwaliteit-2014.pdf bezint eer ge begint] wordt deze afweging beschreven. Verder is er in hoofdstuk 2 (pag 9-14) van de [https://www.beteroud.nl/nieuws/2021/mei/handreiking-kwetsbare-ouderen-thuis-geactualiseerd handleiding kwetsbare ouderen] een stappenplan beschreven hoe de identificatie van kwetsbare ouderen vorm te geven. | Zoals met veel vormen van preventie en pro-actief ingrijpen is van het screenen op kwetsbare ouderen nog geen hard bewijs dat dit op populatie niveau gezondheidswinst oplevert. Wel gaat er veel tijd en moeite zitten in het identificeren van kwetsbare ouderen, het op een manier vastleggen dat de gegevens bruikbaar zijn en het opstellen van een behandelplan opstellen. Daarom is het belangrijk om de tijd en energie die je erin stopt af te wegen tegen de te verwachten resultaten en dit ook te evalueren. In het artikel [https://www.laego.nl/wp-content/uploads/2018/04/Annet-wind-et-al-Identificatie-kwetsbare-ouderen-en-werken-met-zorgplannen-Kwaliteit-2014.pdf bezint eer ge begint] wordt deze afweging beschreven. Verder is er in hoofdstuk 2 (pag 9-14) van de [https://www.beteroud.nl/nieuws/2021/mei/handreiking-kwetsbare-ouderen-thuis-geactualiseerd handleiding kwetsbare ouderen] een stappenplan beschreven hoe de identificatie van kwetsbare ouderen vorm te geven. | ||
Versie van 21 nov 2021 om 12:58
Leerlijn complexe ouderenzorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties |
Organiseren |
Leerplek |
Inhoud
Relevantie
- Om programmatische ouderenzorg vorm te kunnen geven is het belangrijk dat er een structuur aanwezig is. Er moet duidelijk zijn hoe kwetsbare ouderen geïdentificeerd worden, waar tekenen van kwetsbaarheid genoteerd worden en hoe hier vervolgens mee omgegaan wordt. Dit zorgt ervoor dat de groep die baat heeft bij programmatische zorg deze ook krijgt.
Doel
- Kent meerdere manieren om de zorgbehoefte van ouderen op praktijkniveau in kaart te brengen en kan het zorgaanbod op deze behoefte afstemmen.
Subdoelen
- Kent het verschil tussen screening en case-finding, en kan de voor en nadelen van beide strategieën benoemen
- Kan de praktijk zo inrichten dat signalen van verminderd functioneren opgepikt worden en voor iedereen zichtbaar zijn.
Werkvormen
Huisartsenpraktijk
Leergesprek:
- Bespreek met je opleider in het leergesprek hoe de identificatie van kwetsbare ouderen in de praktijk is vormgegeven. Is er sprake van case-finding of screening? Wat wordt er gedaan met signalen van kwetsbaarheid? Hoe worden signalen in het HIS genoteerd en hoe is gewaarborgd dat bij een aantal signalen er actie wordt ondernomen? Als er screening plaatsvindt hoe is dit opgezet? Vanuit het HIS of met vragenlijsten/huisbezoeken, welk meetinstrument wordt gebruikt en wie voert dit uit?
Leergroep/terugkomdagonderwijs:
- Bespreek in de leergroep op welke manier er in jouw praktijk kwetsbare ouderen worden geïdentificeerd. Bespreek de verschillen tussen de praktijken en de voor- en nadelen hiervan.
- Laat iemand in de leergroep en CAT maken over de effectiviteit van populatiegerichte screening op kwetsbaarheid onder ouderen.
Gebruiksaanwijzing
Zoals met veel vormen van preventie en pro-actief ingrijpen is van het screenen op kwetsbare ouderen nog geen hard bewijs dat dit op populatie niveau gezondheidswinst oplevert. Wel gaat er veel tijd en moeite zitten in het identificeren van kwetsbare ouderen, het op een manier vastleggen dat de gegevens bruikbaar zijn en het opstellen van een behandelplan opstellen. Daarom is het belangrijk om de tijd en energie die je erin stopt af te wegen tegen de te verwachten resultaten en dit ook te evalueren. In het artikel bezint eer ge begint wordt deze afweging beschreven. Verder is er in hoofdstuk 2 (pag 9-14) van de handleiding kwetsbare ouderen een stappenplan beschreven hoe de identificatie van kwetsbare ouderen vorm te geven.
Factsheet vroegopsporing kwetsbare ouderen van het RIVM
Voor het inschatten van de kwetsbaarheid van ouderen zijn er een groot aantal screeningsinstrumenten beschikbaar. Een verzameling hiervan is op de site van beteroud te vinden.
De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn complexe ouderenzorg
- Bouwsteen
- Auteur - Els Licht
- Auteur - Niek van Asperen
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 4.6 - Zorgbehoefte
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie