Leerlijn complexe ouderenzorg: verschil tussen versies
(opmaak aangepast) |
(update ll-medewerkers) |
||
Regel 15: | Regel 15: | ||
|- | |- | ||
| | | | ||
− | ''' | + | '''Leerlijnmedewerkers'''<br /> |
drs. {{Sjabloon:Auteur - Niek van Asperen}}huisarts<br /> | drs. {{Sjabloon:Auteur - Niek van Asperen}}huisarts<br /> | ||
+ | {{Auteur - Cora Ritmeijer}} | ||
|} | |} | ||
=== Inleiding=== | === Inleiding=== |
Versie van 30 nov 2021 om 14:05
Leerlijn complexe ouderenzorg |
---|
Leerlijnhouders |
Leerlijnmedewerkers |
Inhoud
Inleiding
Huisartsen krijgen te maken met een toenemend aantal oudere patiënten met steeds meer en complexere problemen. Medische kennis is daarbij belangrijk, alsmede dat de huisarts de patient bijstaat in de keuzes met betrekking tot zijn gezondheid en welbevinden. Aan de hand van de KBA’s worden handvatten gegeven hoe deze zorg vorm te gaan geven.
Definitie
Ouderen met complexe problematiek (in het vervolg: ‘ouderen’ genoemd) hebben problemen op meerdere domeinen van de gezondheid (fysiek, functioneel, psychisch en/of sociaal) die elkaar negatief beïnvloeden. Het NHG Standpunt gaat ervan uit dat 5-8% van de ouderen boven de 65 jaar tot de ouderen met complexe problematiek gerekend kan worden. Dit percentage stijgt met de leeftijd. Het KNMG standpunt stelt dat 14,5% van de mannen en 20,7% van de vrouwen tot de kwetsbare ouderen behoort. De KNMG hanteert de term kwetsbare ouderen, die hier verder niet gebruikt zal worden. In elk geval betreft de groep ouderen waar het in dit thema over gaat slechts een beperkt deel van alle 65 plussers.
Zorg voor Ouderen met complexe problematiek in de Huisartsopleiding
De zorg voor ouderen is gerelateerd aan herstel of behoud van het (zelfstandig) functioneren. De wensen van de patiënt geven hierbij de doorslag. De uitdaging is om deze ouderen te herkennen, een gezamenlijk gedragen behandelplan vast te stellen en andere hulpverleners binnen en buiten de praktijk hierbij te betrekken. Bij deze ouderen is een proactieve houding nodig. Belangrijke aandachtspunten voor de huisarts zijn verder voldoende tijd nemen, betrekken van de oudere bij het stellen van prioriteiten, het hanteren van polyfarmacie, het voorkomen van overbehandeling en alertheid op onderbehandeling. Om deze taken uit te voeren kent de huisarts de processen van veroudering die leiden tot een functionele achteruitgang en heeft hij oog voor de variatie en diversiteit onder ouderen.
Introductievideo
E-learning
Bouwstenen
Deelthema 1: Zorg op individueel niveau
1. Stelt vast of er sprake is van complexe problematiek. | Competenties |
---|---|
|
|
2. Stelt in samenspraak met de patiënt een behandelplan vast. | Competenties |
---|---|
|
|
- Behandelplan SFMPC
- Samen beslissen met kwetsbare ouderen
- Zorgplan maken met behulp van het andere gesprek, Positieve gezondheid
3. Behandelt intercurrente ziekten in samenhang met de bestaande (complexe) problematiek. | Competenties |
---|---|
|
|
- Cognitieve meetinstrumenten voor ouderen
- Cognitieve problemen: delier, dementie of depressie?
- Crisisopname ouderen
- CVRM bij ouderen
- Dehydratie bij ouderen
- Dementie bij ouderen met migratieachtergrond
- Dementie; welke vormen zijn er?
- Duizeligheid bij ouderen
- Geriatrische syndromen
- Incontinentie bij ouderen
- Invloed van intercurrente ziekte tijdig te signaleren
- Mondzorg bij ouderen
4. Bespreekt vroegtijdig de keuzes in aanvullende diagnostiek en/of behandeling rekening houdend met persoonlijke wensen en levensverwachting. | Competenties |
---|---|
|
|
5. Stemt taken bij de zorg voor ouderen af met andere bij de patiënt betrokken hulpverleners. | Competenties |
---|---|
|
|
- Mantelzorg: overbelasting herkennen en voorkomen
- MDO multidisciplinair overleg
- Multidisciplinaire ouderenzorg
- Samenwerken met de Specialist ouderengeneeskunde
Deelthema 2: Zorg op praktijkpopulatieniveau
6. Bepaalt periodiek de zorgbehoefte van de ouderen in de praktijk (door screening en/of casefinding) en past het zorgaanbod daar waar mogelijk op aan. | Competenties |
---|---|
|
|
- Eenzaamheid bij ouderen
- Inventarisatie zorgbehoefte
- Laaggeletterdheid
- Seksualiteit bij ouderen
- Verlies en verdriet
- Zelf oud worden
7. Verbetert en bewaakt de veiligheid van de ouderenzorg in de praktijk, door onder meer periodieke medicatiereviews en valpreventieprogramma’s. | Competenties |
---|---|
|
|
- Medicatieveiligheid
- Methodiek van medicatiebeoordeling
- Ouderenmishandeling
- Praktijkopdracht - Polyfarmacie
- Valpreventie
- Zintuigen
Deelthema 3: Organisatie van de zorg op wijkniveau
8. Bepaalt welk aandeel de huisartsvoorziening heeft in de zorg voor ouderen en stemt dit af met andere verantwoordelijken in deze zorg zoals de Gemeente (WMO) | Competenties |
---|---|
|
|
Filmpjes en humor
- 99 jarige veteraan loopt rondjes om geld op te halen voor de NHS
- Ballerina met alzheimer begint te dansen bij het horen van het Zwanenmeer
- Bob Marley - Ouderen choreografie
- What old people do for fun
- 80 jarige, spectacular salsa, Britains got talent
- Ouderen wasstraat
Handige apps
volgt
Handige links
volgt
Toolkits
- Toolkit laaggeletterdheid, LHV
- Toolkit mantelzorg, LHV
- Toolkit medicatiebeoordeling voor huisartsen en apothekers, Zorgorganisatie eerste lijn
- Toolkit advance care planning met betrekking tot het levenseinde, Laego
- Toolkit persoonsgerichte zorg, Vilans
- Toolkit Gezondheidsvaardigheden, Zorg voor Beter
- Toolkit Ouderen met een verstandelijke beperking, kennisplein gehandicaptensector
Bronnen
volgt
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |