Multidisciplinaire ouderenzorg: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 38: Regel 38:
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
* De aios stemt taken bij de zorg voor ouderen af met andere bij de patiënt betrokken hulpverleners.
+
* Je wordt wegwijs in het ouderennetwerk in de wijk van de huisartsenpraktijk.
  
==== Subdoelen ====
+
=== Gebruiksaanwijzing ===
* Overlegt en werkt samen met praktijkondersteuner, fysiotherapeut, apotheker, ergotherapeut en specialist ouderen geneeskunde, case- manager
+
Deze bouwsteen bestaat uit: zelfstudie en een praktijkopdracht  
* Kent de competenties van betrokken hulpverleners
 
* Bespreekt met de individuele hulpverleners welke zorg er nodig is en hoe die ingevuld gaat worden.
 
* Neemt bij complexe casus deel aan een gestructureerd periodiek overleg (MDO/GPO).
 
 
 
=== Werkvormen ===
 
  
 +
=== Onderwijsactiviteiten ===
  
  
 
{{Footer - Leerlijn complexe ouderenzorg}}
 
{{Footer - Leerlijn complexe ouderenzorg}}

Versie van 27 nov 2022 om 12:22


Leerlijn complexe ouderenzorg
Auteur

Anouk Meijer
Vivian Kenter
Niek van Asperen

Stage

CZ stage
2e Huisartsstage

KBA

5. Afstemming

Competenties

Samenwerken
Organiseren
Maatschappelijk handelen

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma
Praktijkleren
Themaonderwijs
Zelfstudie

Relevantie

Er kunnen meerdere disciplines betrokken zijn bij ouderenzorg, zoals bijvoorbeeld de wijkverpleging, paramedici, het wijkteam, een casemanager dementie, de specialist ouderengeneeskunde, de gemeente, welzijnsorganisaties en de geriater. Afhankelijk van de zorgvraag op de verschillende domeinen (Somatisch, Functioneren, Maatschappelijk, Psychisch en Communicatie) van de kwetsbare oudere kan een heel doolhof aan zorg- en hulpverlening betrokken zijn. Bij samenwerking maken de zorg- en hulpverleners (van diverse organisaties) gebruik maken van elkaars expertise en kwaliteiten. Het is dan ook belangrijk om te weten welke visie “de anderen” hebben en wat hun missie is, voor de informatie-uitwisseling. Samenwerking bespaart kosten en zorgt voor een doelmatige inzet van menskracht, tijd en middelen. Het voorkomt overlap, doorkruisingen en tegenwerking van behandelstrategieën. Om alle bovenstaande redenen is het belangrijk dat de huisarts het ouderennetwerk in de wijk kent. Een sociale kaart maken kan hierbij helpen.

Doel

  • Je wordt wegwijs in het ouderennetwerk in de wijk van de huisartsenpraktijk.

Gebruiksaanwijzing

Deze bouwsteen bestaat uit: zelfstudie en een praktijkopdracht  

Onderwijsactiviteiten

De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie