Medicatieveiligheid

Uit Wiki HOVUmc
Versie door Niek van Asperen (overleg | bijdragen) op 3 dec 2022 om 11:48
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken


Leerlijn complexe ouderenzorg
Auteur

Anouk Meijer
Vivian Kenter
Niek van Asperen

Stage

CZ stage
2e Huisartsstage

KBA

7. Veiligheid

Competenties

Samenwerken
Kennis en wetenschap
Professionaliteit

Leerplek

Huisartsenpost
Leergesprek
Onderwijsprogramma
Praktijkleren
Themaonderwijs
Zelfstudie

Relevantie

In 2012 werd de richtlijn Polyfarmacie bij ouderen gepubliceerd. Hierin werd geadviseerd om een medicatiebeoordeling (MBO) uit te voeren bij patiënten van ≥65 jaar die ≥5 geneesmiddelengebruiken met 1 of meerdere risicofactoren voor farmacotherapeutische problemen. Op basis van praktijkervaringen en bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek hebben het NHG, de KNMP en de NVKG geconstateerd dat de toepassing van deze richtlijn niet doelmatig is en dat de effecten op klinische eindpunten, zoals geneesmiddel gerelateerde ziekenhuisopnames, zeer beperkt zijn. Een MBO is geen panacee die alle problemen die samenhangen met polyfarmacie kan oplossen. Aanpassingen van de infrastructuur, zoals het koppelen van medicatiegegevens van apotheek, huisarts en ziekenhuis voor een volledig en actueel medicatieoverzicht, zoals beschreven in de richtlijn Overdracht van Medicatiegegevens, zijn wellicht van groter belang voor het verbeteren van de medicatieveiligheid. Niet alleen voor de doelgroep van de richtlijn, maar ook voor alle patiënten die medicatie gebruiken.   

Doel

  • Je verbetert en bewaakt de medicatieveiligheid in de praktijk.
  • Je leert fouten met betrekking tot medicatie te melden en het zorgproces te verbeteren.  
  • Je stimuleert de rol van de patiënt wat betrekking medicatieveiligheid. 
  • je weet hoe medicatieoverdracht tussen de huisartsenpraktijk, het ziekenhuis en de apotheek in de praktijk geregeld is. 
  • Je kent de richtlijn medicatie overdracht. 

Gebruiksaanwijzing

Praktijkopdracht in de huisartsenpraktijk, zelfstudie informatie en vragen voor een leergesprek.

Onderwijsactiviteiten

Leren van fouten

Iedereen maakt fouten. Dat geldt ook als het gaat om het werken met geneesmiddelen. Worden deze fouten gemeld en besproken tijdens VIM/MIP overleg in de praktijk? Wat wordt met meldingen gedaan op de HAP?  

Zorgverleners kunnen incidenten met geneesmiddelen melden bij VMI: Voorkomen van Medicatie-Incidenten. Dat is belangrijk, omdat door leven van fouten medicijngebruik veiliger wordt. 

Leren van patiënten 

Ga een gesprek aan met de patiënt over gebruik van medicatie. Gebruik hierbij de onderlegger van zorg voor beter.

Wat zijn de knelpunten bij de patiënt? Hier een RIVM rapport over problemen die patiënten ervaren.

Hoe kan je de rol van patiënten met betrekking tot medicatie veiligheid vergroten? Informatie van de NHG, over hulpmiddelen om medicatieveiligheid in de zorg te verbeteren.

Actueel medicatie overzicht 

Ga na hoe het medicatieoverzicht actueel gehouden wordt in jouw huisartsenpraktijk. Met andere woorden, hoe wordt ervoor gezorgd dat er geen medicatie mist of er juist opstaat terwijl het niet (meer) gebruikt wordt.

 

Van praktijk naar thuiszorg: 

Hoe gaat de medicatieoverdracht naar de thuiszorg?  

Praktijk naar HAP: 

Is er op de huisartsenpost een actueel medicatieoverzicht van de patiënten die je daar ziet? Van wie wel en wie niet, waar ligt dit aan? 

HAP naar praktijk: 

Als de huisartsenpost aan een van jouw patiënten medicatie voorschrijft hoe komt dit dan terug in jouw HIS? Is dit terug te vinden in het actuele medicatieoverzicht in het HIS? Komt deze informatie hier via de huisartsenpost of via de apotheek die deze medicatie geleverd heeft? 

Praktijk naar ziekenhuis: 

Welke medicijnen komen in de verwijsbrief te staan als je iemand met spoed instuurt? Bevat het de actuele medicatie, de chronische medicatie, wat afgelopen 3 maanden afgeleverd is of nog iets anders? Wat kan hierbij missen? Staat er medicatie in die niet meer gebruikt wordt? 

Ziekenhuis naar praktijk: 

Hoe krijg je de medicatieveranderingen na ziekenhuisopname binnen? Staat in de ontslagbrief duidelijk welke medicatie gestopt en gestart is en de reden hiervoor? Komt er ook een bericht via de apotheek binnen waarbij de actuele medicatie aangepast wordt in het HIS? Klopt deze aanpassing ook met de ontslagbrief? 

Kwaliteitsstandaard medicatie overdracht in de keten, vormt de basis waaraan de medicatie overdracht moet voldoen.

Hoe gaan we de overdracht verbeteren?  Wanneer gaan we incidenten melden?  en waar dan? Dit zijn vragen waar het Instituut Verantwoord Medicijngebruik zich mee bezig houdt.

Bronnen

Hulpmiddelen voor huisarts en patiënt om medicatieveiligheid in de zorg te verbeteren, NHG site

Dag van verantwoord medicijngebruik, IVM

Veilige principes in de medicatieketen, Zorg voor beter

Dossier medicatieveiligheid, Zorg voor beter

Overdracht van medicatiegegevens, NTVG, Overdracht van medicatiegegevens, P.J.I. Teeuwisse et al. okt 2019. (volledige versie alleen te lezen met NTVG abonnement bijv. via het AUMC)

De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie