Probleeminventarisatie bij ouderen – SFMPC
Leerlijn complexe ouderenzorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Leergesprek |
Inhoud
Relevantie
Ouderen hebben meer behoefte aan zorg die gericht is op kwaliteit van leven: minder belasting, beter functioneren en meer zelfredzaamheid. Kwaliteit van leven wordt dus door meer zaken beïnvloed dan ziekte alleen en verschilt tussen ouderen onderling. De aios verleent hierin passende zorg: rekening houdend met de variatie tussen ouderen en hun persoonlijke keuzes. Het is gericht op functioneren en weegt het eindigheids perspectief van ouderen mee. Dit vraagt om een proactieve attitude van de aios.
Het SFMPC model is een geschikt instrument om de problemen van kwetsbare ouderen in kaart te brengen. De afkorting SFMPC staat voor de verschillende deelgebieden, die allemaal samen het hele systeem van en rondom de patiënt vormen. Somatisch, Functioneel, Maatschappelijk, Psychisch, Communicatief. Gebruikmakend van de bevindingen uit de probleeminventarisatie formuleert de aios samen met de patiënt de gewenste zorgresultaten en maken op basis daarvan een zorgplan (zie KBA 2)
Toevoeging:
Het doen van een probleeminventarisatie kan niet los gezien worden van het opstellen van een zorgplan. Een logisch vervolg zou dan ook zijn om tegelijkertijd aandacht te besteden aan KBA 2 ‘Stelt in samenspraak met de patiënt een behandelplan vast’.
Doel
- Je kan bij patiënten met complexe problematiek een probleem inventarisatie opstellen met behulp van het SFMPC model.
- Je neemt een proactieve houding aan bij complexe problematiek.
Onderwijsactiviteiten
Zelfstudie, praktijkopdracht en leergesprek
Praktijkopdracht:
Probleeminventarisatie is het in kaart brengen van problemen en beperkingen op verschillende levensgebieden. Een model dat veel gebruikt wordt om deze levensgebieden in kaart te brengen is het SFMPC model. Hierbij staat elke letter voor een deelgebied: Somatisch, Functioneel, Maatschappelijk, Psychisch, Communicatief
Bestudeer de SFMPC methode
Na het inventariseren van de problemen volgens het SFMPC model, ga je in overleg met de patiënt de problemen prioriteren. Wat vindt de patiënt zelf het grootste probleem? Naast de wensen van de patiënt kijk je ook naar de problemen waarvan je als huisarts verwacht dat dit in de toekomst problemen kan geven (denk bijvoorbeeld aan een demente oudere zonder ziekte-inzicht). Zo kan er aan elk probleem een urgentie toegekend worden.
Verpleeghuis:
Doe het opname gesprek met een nieuwe bewoner of inventariseer de problemen bij een patiënt die nog geen zorgplan heeft. Gebruik hierbij de SFMPC methode
Bespreek met je opleider de gemaakte probleeminventarisatie.
Huisartsenpraktijk:
Selecteer samen met je opleider of POH een oudere patiënt met complexe problemen. Besteed hierbij ook aandacht aan waarom je denkt dat juist bij deze patiënt een proactieve aanpak wenselijk is.
Ga met deze patiënt in gesprek en analyseer de problemen volgens het SFMPC model.
Prioriteer de problemen in overleg met de patiënt.
Gebruik de laego kaart als ondersteuning
Bespreek met je opleider: welke beperkingen en problemen heb je gevonden? Van welke problemen verwacht je dat ze in de nabije toekomst aandacht verdienen? Bespreek ook van welke problemen de huisarts al op de hoogte was en hoe het komt dat deze methode wel of geen nieuwe informatie heeft opgeleverd.
Bronnen
Voorbeelden van problemen per deelgebied van werkenindeouderengeneeskunde.nl
In een gesprek met de patiënt kan je dit template invullen: Laego kaart
Huisarts en wetenschap: Preventie bij ouderen, focus op zelfredzaamheid.
Beteroud.nl Vroegopsporing
De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn complexe ouderenzorg
- Bouwsteen
- Auteur - Anouk Meijer
- Auteur - Vivian Kenter
- Auteur - Niek van Asperen
- CZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 4.1 - Vaststellen
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Themaonderwijs
- Toepassing - Zelfstudie