CVRM bij ouderen
Leerlijn complexe ouderenzorg | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Leergesprek |
Inhoud
Relevantie
Ouderen hebben, vrijwel zonder uitzondering, een hoog risico op hart- en vaatziekten. Desondanks is medicamenteuze interventie niet altijd aangewezen (zie Richtlijnen Medicamenteuze behandeling CVRM NHG standaard 2019). De risicotabellen van deze standaard zijn niet toepasbaar voor 70-jarigen en ouder. Het bewijs van een risicoverlagend effect op morbiditeit en mortaliteit van hart- en vaatziekten met medicamenteuze behandeling is minder overtuigend, naarmate patiënten zonder (bekende) hart- en vaatziekten in de voorgeschiedenis ouder en/of kwetsbaarder worden.
Medicamenteuze preventie bij ouderen met een bekende hart- en vaatziekte wordt door onderzoek gesteund en in het algemeen dus aanbevolen, tenzij kwetsbaarheid en bijwerkingen dit niet toelaten. Het stimuleren van gezonde levensgewoonten, zoals voldoende lichaamsbeweging en goede voeding, geldt uiteraard ook voor hen.
Het voorkómen van mortaliteit is voor ouderen een minder belangrijk behandeldoel dan behoud van kwaliteit van leven en het zelfstandig functioneren. Hoe ervaren ze hun kwaliteit van leven en wat willen ze wel en wat niet (meer)? Zorgverleners leren zo dat niets doen soms ook een kunst is. Behandelbeslissingen zijn afhankelijk van de individuele situatie en wensen van de ouderen zelf.
Ook shared decision making is bij kwetsbare ouderen gewenst. Bij verminderde cognitie van ouderen is het actief deelnemen aan besluitvorming door een cognitief goede partner en/of een kind noodzakelijk.
Doel
- Je bent bekend met de streefwaarden van CVRM-risicofactoren bij ouderen.
- Je bent je er van bewust dat niets doen bij kwetsbare ouderen ook een optie is.
- Je bent ervan op de hoogte dat gezonde leefstijl ook bij ouderen wordt aanbevolen.
Gebruiksaanwijzing
Deze bouwsteen bestaat uit:
- het bekijken van het medicijnjournaal (2 minuten) van januari 2020 en het bestuderen van aanbevelingen en websites hieronder.
- het nabespreken met je opleider van een consult met een oudere patiënt met een verhoogd risicofactor.
- het maken van de casuïstiek of je gebruikt deze voor het onderwijs of de terugkomdag.
Onderwijsactiviteiten
- Medicijnjournaal (2 minuten) van januari 2020: hart- en vaatziekten zijn lastig te voorspellen bij gezonde 70 plussers
- Informatie over dyslipidemie bij ouderen bij CVRM
- Informatie over kwetsbare ouderen met hypertensie bij CVRM
- Praktische Handleiding CVRM voor medicatiedoseringen
- Handig stoomdiagram (zie pag. 14 en 15)
Casuïstiek
Praktijkopdracht
Je oefent een consult met een oudere patiënt met een verhoogd risicofactor. Bespreek het consult na met je opleider in het leergesprek. Ga na hoe in de huisartsenpraktijk wordt omgegaan met de risicofactoren voor CVRM bij ouderen. Is er een protocol en ketenzorg? Zijn er werkafspraken?
Verpleeghuis
Ga na hoe in het verpleeghuis wordt omgegaan met de risicofactoren van CVRM. Is er een protocol? Zijn er werkafspraken?
Terugkomdag
Bespreek tijdens het onderwijs de ervaringen van de verschillende deelnemers met CVRM bij ouderen. Hoe gaat ieder met de risicofactoren om? Als aanvulling kan de casuïstiek CVRM bij ouderen gebruikt worden voor het onderwijs.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn complexe ouderenzorg
- Bouwsteen
- Auteur - Anouk Meijer
- Auteur - Vivian Kenter
- 2e Huisartsstage
- KBA 4.3 - Intercurrente ziekten
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 4 - Organiseren
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Themaonderwijs
- Toepassing - Zelfstudie