Zelf oud worden

Uit Wiki HOVUmc
Versie door Niek van Asperen (overleg | bijdragen) op 8 jan 2022 om 11:44 (inhoud toegevoegd)
Ga naar: navigatie, zoeken


Leerlijn complexe ouderenzorg
Auteur

Anouk Meijer
Vivian Kenter


Stage

CZ stage
2e Huisartsstage

KBA

6. Zorgbehoefte

Competenties

Communicatie
Samenwerken
Organiseren
Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma
Paralleldag
Praktijkleren
Zelfstudie

Relevantie

Kenmerkend voor ouder worden is dat naarmate je ouder wordt het leven een andere betekenis krijgt. Waar in de eerste levenshelft veelal jeugdige nieuwsgierigheid en de dorst naar geluk en status voorop staan, krijgen in de tweede levenshelft juist zingeving en spiritualiteit vaak een grotere nadruk.

 Lees ook eens ‘Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn’ van de Correspondent.

Om zorg aan ouderen te kunnen bieden op een manier de aansluit bij hun behoeften, is het van belang om eens stil te staan bij de manier waarop je zelf tegen ouder worden aankijkt.

Doel

  • Heeft gereflecteerd op wat het voor de aios/docent zelf betekent om ouder te worden.
  • Heeft inzicht in de verschillen tussen de levensfases.
  • Is in staat de behoeften van ouderen te exploreren en ze te bevragen.
  • Kan beter aansluiten bij de behoeften van ouderen door meer inzicht in en kennis van deze behoeften.

Gebruiksaanwijzing

De praktijkopdracht is gekoppeld aan het leergesprek.

De genoemde vragen vind je onderaan deze pagina terug onder de kop Gebruiksaanwijzing.

Verpleeghuis: 

Stel je stagebegeleider enkele (ca. 3) door jou gekozen vragen. Beantwoord deze vragen ook voor jezelf. Stel daarnaast enkele patiënten (4-6) een aantal verschillende vragen (1-3) tot je ze allemaal ten minste één keer gevraagd hebt. Vergelijk de antwoorden die je hebt ontvangen met je eigen antwoord op die vragen. Denk na over de verschillen. Bespreek deze verschillen op de terugkomdag.

Huisartsenpraktijk: 

Stel je opleider enkele door jou gekozen vragen. Beantwoord ze ook zelf of voor jezelf.

Bespreek de verschillen. Stel enkele patiënten een paar verschillende vragen tot je ze allemaal ten minste één keer gevraagd hebt. Vergelijk hun antwoorden met je eigen antwoord op die vragen. Denk na over de verschillen. Bespreek deze op de terugkomdag, leg de nadruk op de door jou opgemerkte verschillen.

Terugkomdag:

Bespreek tijdens het onderwijs wat de verschillen zijn tussen de levensfasen. Bespreek wat voor de AIOS, opleider of docent nu van belang is in het leven en probeer te reflecteren op wat je denkt dat er later (of veel later) waarschijnlijk van belang is of van belang wordt. De vragen bij de gebruiksaanwijzing kunnen hiervoor als hulpmiddel worden gebruikt.

Onderwijsactiviteiten

Vragen: (waar ‘je’ staat kan ook ‘u’ worden ingevuld)

  • Hoe zou je het liefst herinnerd willen worden?
  • Is stilte belangrijk in je leven? Waarom wel of niet?
  • Wanneer is naar jouw idee ‘het leven’ klaar?
  • Hoe ouder, hoe wijzer. Herken je dit? Op welke manier?
  • Geloof je ergens in? Hoe of op welke momenten verrijkt dat jouw leven?
  • Welke activiteiten geven (of gaven) aan jou plezier en energie?
  • Geloof jij in een volgend leven en zo ja, hoe ziet dat er dan uit?
  • Wat is de belangrijkste levensles die je ooit van iemand hebt geleerd?
  • Wat is je mooiste herinnering tot nu toe? Wat maakt het de mooiste voor jou?
  • Wat is de meest zinvolle uitvinding van de afgelopen 10 jaar?
  • Wat is je levensmotto nu? Was dat ooit anders? Hoe?
  • Wat voor cijfer tussen de 0 en de 10 geef je nu aan je leven? 10 geheel tevreden, 0 is zeer ongelukkig. Hoe komt het dat je geen lager cijfer hebt gegeven? Wat heb je nodig voor een hoger cijfer?
  • Wil je mij wat vertellen over jouw littekens?

Bronnen

-

De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie