Aandachtsgebied diversiteit: verschil tussen versies
Regel 62: | Regel 62: | ||
=== Covid19 & Diversiteit=== | === Covid19 & Diversiteit=== | ||
+ | |||
* ''[https://www.pharos.nl/nieuws/begrijpelijke-communicatie-in-de-palliatieve-coronazorg-wij-zorgen-ervoor-dat-u-zo-weinig-mogelijk-pijn-heeft Begrijpelijke communicatie met patiënten rond beslissingen in Coronazorg] Pharos april 2020'' | * ''[https://www.pharos.nl/nieuws/begrijpelijke-communicatie-in-de-palliatieve-coronazorg-wij-zorgen-ervoor-dat-u-zo-weinig-mogelijk-pijn-heeft Begrijpelijke communicatie met patiënten rond beslissingen in Coronazorg] Pharos april 2020'' | ||
− | * ''[https:// | + | * ''[https://corona.steffie.nl/nl/ Corona uitleg voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden & laaggeletterdheid: Steffie]'' |
− | * [https://www.pharos.nl/ | + | * [https://www.pharos.nl/wp-content/uploads/2020/07/Ik-weet-niet-wat-lockdown-betekent-artikel-Maria-en-Dicky-Huisarts-en-Wetenschap-juli-2020.pdf ''Casuistiek over moeite met lezen en schrijven in tijden van Corona''] Huisarts & Wetenschap juli 2020 |
− | + | ||
=== Keek op de Week - Actuele suggesties=== | === Keek op de Week - Actuele suggesties=== | ||
Regel 88: | Regel 89: | ||
=== Bouwstenen in de leerlijn diversiteit === | === Bouwstenen in de leerlijn diversiteit === | ||
{{Bouwstenen - Leerlijn diversiteit}} | {{Bouwstenen - Leerlijn diversiteit}} | ||
+ | |||
=== Bouwstenen in andere leerlijnen === | === Bouwstenen in andere leerlijnen === |
Versie van 6 okt 2020 om 14:52
Leerlijn diversiteit |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerkers |
Zowel als dokter als als mens hebben we regelmatig te maken met mensen met wie we een cultuurverschil voelen. Denk aan de verschillen tussen man en vrouw, tussen stad en platteland en uiteraard de verschillen in religieuze of etnische achtergronden. Anderzijds hebben we vaak meer gemeen met elkaar dan we misschien denken. In deze leerlijn willen we aios, docenten en opleiders handvatten bieden om deze verschillen en overeenkomsten eens met elkaar te onderzoeken.
Eerste huisartsstage De aios observeert zichzelf: “Wat zijn mijn ideeën/bewust maken van mijn eigen cultuur cq verschillen tussen mensen. Als arts heb je ook de neiging om mensen in hokjes te delen, dat dat helpt om het overzichtelijk te maken, te normaliseren. Wat je eigenlijk doet is je eigen ideeën projecteren. Je denkt voor de ander. Je vult in o.b.v. wat je zelf gewend bent en je zelf gewoon vindt. Het is een gegeven dat mensen dit doen. Dit is een hele menselijke manier, dit is jouw eigen logica.
Doel In de verhouding tot de patiënt je altijd realiseren: dit is een ander persoon met eigen gewoontes/gebruiken/cultuur/normen en mijn eigen achtergrond kleurt hoe ik naar deze persoon kijk. Wat we de aios mee willen geven dat je nieuwsgierig blijft naar de ander, en leert de aios voorbij het sociaal wenselijke te denken.
Hoe Concrete thema's waar we een discussie aan op kunnen hangen waarin aios ontdekken dat ze onderling ook anders denken, een ander mensbeeld hebben. Dat ze zich bewust worden van hun eigen normen en waarden, veroorzaakt door opvoeding/achtergrond/levensbeschouwing. Vb.
- Religie
- Donorschap
- Abortus/abortuspil
- Slecht nieuws gesprek
Buitenstages De aios observeert de buitenwereld: Wat valt je op aan diversiteit in de zorg in het ziekenhuis, psychiatrie en chronische zorg t.a.v.:
- Andere culturele achtergrond
- Verschillende levensbeschouwing
- Man/vrouw
- Genderdiversiteit
- Zorg voor ongedocumenteerden/vluchtelingen
Doel Inzicht in verschillen in gezondheidsvaardigheden tussen patiënten in verschillende settings. Je bewust zijn van wat dat betekent in de verschillende vraagstukken tav het patiënt-zijn, bijv. in:
- Spoedeisende hulp
- Ouderenzorg, rond het levenseinde. Religie kan een steunende factor zijn, dat je als arts hier ook gebruik van kunt maken.
- Verslavingszorg, normen en waarden veranderen als je in zo'n verslavingssituatie zit.
Tweede huisartsstage Hoe verhoud ik me als arts tot de diversiteit in patiënten? Wat zijn mijn vaardigheden? Hoe zie ik mijn rol hierin als huisarts? Wat vind ik tot mijn takenpakket behoren en wat niet?
Doel Aios voelt zich vaardig om in verschillende situaties zich te verhouden tot patiënten met verschillende achtergronden.
Inhoud
Covid19 & Diversiteit
- Begrijpelijke communicatie met patiënten rond beslissingen in Coronazorg Pharos april 2020
- Corona uitleg voor mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden & laaggeletterdheid: Steffie
- Casuistiek over moeite met lezen en schrijven in tijden van Corona Huisarts & Wetenschap juli 2020
Keek op de Week - Actuele suggesties
- Winnaar prijsvraag Terugvraagdag bekend: ‘Wat ga je straks aan je dochter vertellen?’ Pharos juli 2020
- Interessante Keek op de Week "Discriminatie in de medische wereld" door een van onze aios
- Onbesproken eenzaamheid van Marokkaanse ouderen, Kennisplatform Integratie & Samenleving, 20 april 2020
- Corona perikel 'Freezing', Medisch Contact, 25 maart 2020
- Medische wereld heeft een witte blik, Hasna el Maroudi, de Volkskrant, 20 september 2019
- Ali B's mensentuin (juni 2019): we hebben meer gemeen dan we denken
- Dementie bij ouderen migranten, - S. Vissenberg et al, Huisarts & Wetenschap, 2019;
- Our culturally complex world, Val Was, Education for Primary Care, 2019;
- ‘Ras’ speelt ten onrechte rol in klinische besluitvorming, Alana Helberg-Proctor, Medisch Contact, 2019
Bouwstenen in de leerlijn diversiteit
Bouwstenen in andere leerlijnen
Veelgebruikte bronnen
Pharos
Het landelijk expertisecentrum Pharos draagt bij aan het terugdringen van grote gezondheidsverschillen. Dat doen ze door nationale en internationale kennis te verzamelen, te verrijken en te delen. Het gaat om wetenschappelijke kennis, praktijkkennis van zorgverleners, beleidsmakers en andere professionals. En ervaringskennis van mensen om wie het uiteindelijk gaat. |
Huisarts-Migrant
Dé website voor huisartsen en andere zorgverleners met vragen over zorg en gezondheid voor migranten, vluchtelingen en patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden |
Boek: Zorg voor Laaggeletterden, sociaal kwetsbaren en migranten in de huisartsenpraktijk
Migranten, vluchtelingen, mensen die niet goed kunnen lezen en schrijven, sociaal kwetsbare jongeren of slachtoffers van geweld hebben vaak extra of een andere huisartsenzorg nodig. Dit boek biedt praktische voorlichting, tips, achtergrondinformatie en inspirerende voorbeelden tijdens uw spreekuur, dienst of onderwijs. |
Kennisbundel: Intercultureel vakmanschap in de zorg
Zorgprofessionals moeten alle mensen passende zorg kunnen bieden. In deze kennisbundelvindt u actuele informatie hierover. Het is bedoeld voor docenten in Zorg en Welzijn. Download de pdf |
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |