Categorie: Competentiegebied 2 - Communicatie
Uit Wiki HOVUmc
Versie door Jae Klaasen (overleg | bijdragen) op 1 aug 2018 om 11:28
Omschrijving
Dit competentiegebied omvat alle vormen van verbale en non-verbale communicatie tussen huisarts en patiënt tijdens elk patiëntencontact. De kern bestaat hier uit het initiëren en onderhouden van een constructieve dialoog en werkrelatie met de patiënt en het zorgdragen voor een medisch verantwoorde gezamenlijke besluitvorming.
Communicatie met andere hulpverleners valt onder competentiegebied Samenwerking.
2.1 De huisarts bouwt effectieve behandelrelaties met patiënten op
- creëert een sfeer van vertrouwen.
- toont betrokkenheid bij patiënt (en naasten) en legt daarmee de basis voor een duurzame vertrouwensrelatie.
2.2 De huisarts past communicatietechnieken en -middelen doelgericht toe
- past zinsbouw en woordkeus aan bij leeftijd, geslacht, etnische en culturele achtergrond, en emotie van de patiënt.
- licht de opbouw van het consult helder toe.
- zet communicatiemiddelen (bijv. e-mail, telefoon, videoconsult etc.) patiëntgericht in.
2.3 De huisarts betrekt de patiënt actief bij de besluitvorming
- exploreert het referentiekader van de patiënt door actief te luisteren en de hulpvraag te verhelderen.
- stimuleert de patiënt om te reageren op de gestelde vragen, de werkhypothese en de geboden informatie.
- adviseert een patiënt over mogelijke behandelingen en begeleidt het keuzeproces bij het opstellen van het behandelplan en het stellen van persoonlijke doelen.
- geeft nadere toelichting, helpt informatie te ordenen verifieert systematisch of de informatie correct is begrepen.
- bespreekt de uitvoerbaarheid van het voorgenomen beleid.
Pagina’s in categorie "Competentiegebied 2 - Communicatie"
Deze categorie bevat de volgende 110 pagina’s, van in totaal 110.
A
B
C
D
- De essentie van communicatie in de laatste levensfase
- De gezonde zuigeling
- De huisartsopleider als docent Klinisch Redeneren (KR-module 4)
- Dementie bij ouderen met migratieachtergrond
- Diabetes en ramadan - 10 communicatietips
- Diagnosticeren en begeleiden van een PTSS
- Diagnostiek GGZ bij kinderen - Het scharnierconsult
E
G
H
L
M
O
P
- Palliatieve fase - hoop
- Peer-assessment 1e fase
- Peer-assessment 2e fase
- Positieve Gezondheid
- Praktijkopdracht - Palliatieve zorg
- Praktijkopdracht - Patiëntgerichte casuspresentatie
- Praktijkopdracht - Polyfarmacie
- Praktijkopdracht - Psychische klachten
- Preventie en erfelijke ziekten bij een kinderwens
- Probleeminventarisatie bij ouderen – SFMPC
- Problematische thuissituatie tijdens de coronacrisis
- PSA - Prostaat Specifiek Antigeen
- Psycho-educatie - Paniekstoornis c.q. -aanval
- Psychosociale hints bij ALK
- Psychotherapeutische interventies - G-schema
- Psychotherapeutische interventies - Oplossingsgericht werken
S
U
- Uitleg bij ALK - Alarmsysteemanalogie
- Uitleg bij ALK - Allergieanalogie
- Uitleg bij ALK - Communiceren met ALK-patiënten
- Uitleg bij ALK - Energiemeter bij moeheidsklachten
- Uitleg bij ALK - Geen diagnose wel een verklaring
- Uitleg bij ALK - Gezamenlijke probleemdefinitie
- Uitleg bij ALK - Klachtendagboek
- Uitleg bij ALK - Marathonanalogie bij verwijzing
- Uitleg bij ALK - Onbegrepen duizeligheid
- Uitleg bij ALK - Plan B bespreken bij verwijzing
- Uitleg bij ALK - Verschillende verklaringsmodellen
- Uitleg bij ALK - Verschoven-pijngrensmetafoor
- Uitleg bij ALK - Voor- en nadelen verwijzing